lærketræ til aptering
Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 12-06-01 11:07

Jeg har lige købt en lille sailfish 18 sejlbåd, som er meget sparsomt
apteret. faktisk er der ikke en eneste hylde eller skab. Og så er det at jeg
selv vil lave nogle små hylder og skabe. Den traditionelle træsort er teak,
men hvad med lærketræ? Det kan jo også bruges udendørs til hegn mv, bare det
ikke kommer i jorden. Selvfølgelig er det ikke lige så bestandigt som teak,
men det må vel være fint nok til hylder i en sejlbåd?
Det spiller selvfølgelig en rolle at det samtidigt er betydeligt billigere.

Hvordan sætter man iøvrigt hylder og skabe fast? Kan man bare sætte dem på
med glasfibermåtter og polyester? Eller kan man nøjes med tokomponent
plasticpadding?

mvh

Erik Breum Petersen

Fra : Peter Christoffersen

Dato : 15-06-01 08:50

Fastgørelse:
Polyurethan produkter - som f.eks. Sika - er fremragende (og nemme) til at
fastgøre hylder i en båd.

Hilsen, Peter

Fra : Henrik Henriiksen

Dato : 15-06-01 17:58

Hvis det er større dele du skal fastgøre permanent vil jeg foreslå Epoxy fra
WestSystem. Det er nemt at arbejde med og meget stærkt.

mvh Henrik