Selv skifte til vinterdæk (Michelin alpin)~
Fra : Carsten

Dato : 17-11-05 18:42

Hej Gruppe

Jeg har nogle små spørgsmål jeg har gået og tumlet lidt med.

Jeg havde tænkt mig selv at skifte mine ALU'er om til mine vinterdæk
(Seat Cordoba Vario 1600 CC) , samme som Polo St-Car.

De er af typen MIchelin Alpin , og blev købt sidste november.

Er der noget man skal passe på med Michelin Alpin ???

Jeg mener omløbsretning eller ????

Jeg har en momentnøgle som jeg endnu ikke har brugt , men købte den
for at kunne spænde mine Alufælge på igen til foråret.

Hvad moment (Kg) skal man spænde Alufælgene med ???

Kan jeg bruge momentnøglen til Pladefælgene på Vinterdækkene , eller
skal de bare have med den nøgle som fulgte med , sammen med Seat'en.

Er der noget med at man/skal kan skifte dækkene fra forhjul til
baghjul , men bevare højre på højre og venstre på venstre ??

Håber at få et par råd her ....

Hilsen
Carsten

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-11-05 18:49

> Jeg mener omløbsretning eller ????

Der er en kæmpestor pil på siden af dækket..

/Jan W Nielsen

Fra : Carsten

Dato : 17-11-05 19:15

On Thu, 17 Nov 2005 18:48:31 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Der er en kæmpestor pil på siden af dækket..

Og den skal pege "Imod Fronten" ????

Det er første gang jeg prøver dette , så giv lige et par brugbare
hints til en "nybegynder".

Hilsen
Carsten

Fra : Thomas Kaufmann Jens~

Dato : 17-11-05 19:22

Hej,

> Og den skal pege "Imod Fronten" ????

Pilen plejer at pege i den retning dækket skal rulle, så frem mod fronten er
rigtigt.

-Thomas

Fra : Carsten

Dato : 17-11-05 19:29

On Thu, 17 Nov 2005 19:22:09 +0100, "Thomas Kaufmann Jensen"
<spam@kauf.dk> wrote:

>Hej,

>Pilen plejer at pege i den retning dækket skal rulle, så frem mod fronten er
>rigtigt.

Takker for svaret på omløbsretningen.

Er der nogle bud på de andre spørgsmål ???

En anden ting , jeg skan nok have et "Topnøgle Hoved" til min
momentnøgle , som passer til standard fælgbolte , er der nogle ideer
til hvad størrelse det er ??

Hilsen
Carsten

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-11-05 19:36

Hej,

On Thu, 17 Nov 2005 19:29:17 +0100, Carsten <xnews1@luna.kyed.com>
wrote:

>Er der nogle bud på de andre spørgsmål ???

Jeg mener det hedder cirka 12 kg*m for stålfælge.

>En anden ting , jeg skan nok have et "Topnøgle Hoved" til min
>momentnøgle , som passer til standard fælgbolte , er der nogle ideer
>til hvad størrelse det er ??

Nops. Jeg købte et sæt med 8 "ekstra lange" topnøgler i BilTema til 99
sek og fandt én der passede på min De ligger ved siden af
momentnøglen, cirka. Du kan også bruge nøglen, der fulgte med fulen-
men en momentnøgle giver en "tryghed" om at de er spændt korrekt.

Du kan med fordel bytte om på hjulpar så venstre side foran ryger på
venstre side bag og ditto højre - så bliver de slidt ens.

** Lars

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 17-11-05 23:02

Carsten <xnews1@luna.kyed.com> skrev:
>On Thu, 17 Nov 2005 19:22:09 +0100,

>Takker for svaret på omløbsretningen.
>
>Er der nogle bud på de andre spørgsmål ???

> [...]

Det afhænger af hvilken bil du har, men mange biler køre med 17
eller 19 mm bolte/møtrikker.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 17-11-05 21:12

"Thomas Kaufmann Jensen" <spam@kauf.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,

> Pilen plejer at pege i den retning dækket skal rulle, så frem mod fronten
> [...]
Kun hvis området med pilen er "øverst".

Med venlig hilsen Kim

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-11-05 11:37

Thomas Kaufmann Jensen wrote:
> Hej,

> Pilen plejer at pege i den retning dækket skal rulle, så frem mod fronten er
> rigtigt.

...sålænge pilen er øverst. Når den er forrest skal den pege nedad..

--
vh
Torben

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-11-05 19:21

> Og den skal pege "Imod Fronten" ????

Pilen skal pege den retning, som hjulet drejer, når bilen kører fremad..

> Det er første gang jeg prøver dette , så giv lige et par brugbare
> hints til en "nybegynder".

Selvfølgelig - spørg bare løs - alle spørgsmål er lige gode..

/Jan W Nielsen

Fra : Juul

Dato : 17-11-05 19:42

> [...]
>
> Er der noget med at man/skal kan skifte dækkene fra forhjul til
> baghjul , men bevare højre på højre og venstre på venstre ??

Hej alle

Jeg er gerne med her... Jeg tænker også på at skifte selv og det er ved at
være tid da jeg bor i sverige og der nu er dagsfrost...

Jeg har ikke en momentnøgle - kan man ikke gøre det efter alle kunstens
regler med en alm. boltnøgle - og spænde godt efter, efter de første km...

VH Juul

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-11-05 19:52

Hej,

On Thu, 17 Nov 2005 19:41:42 +0100, "Juul" <crap@hellhole.com> wrote:

>Jeg er gerne med her... Jeg tænker også på at skifte selv og det er ved at
>være tid da jeg bor i sverige og der nu er dagsfrost...

1. dec - så er det lovpligtigt - og bøde hvis vejret kræver det og det
ikke er vinterdæk. Men det vidste du nok allerede.

>Jeg har ikke en momentnøgle - kan man ikke gøre det efter alle kunstens
>regler med en alm. boltnøgle - og spænde godt efter, efter de første km...

Jeg købte en momentnøgle i Biltema, den kostede ikke det store - og
jeg syntes det var rart nok at føle sig bare nogenlunde sikker på at
de er spændt korrekt - og stadig kan løsnes igen

** Lars

Fra : Juul

Dato : 17-11-05 20:29

> 1. dec - så er det lovpligtigt - og bøde hvis vejret kræver det og det
> ikke er vinterdæk. Men det vidste du nok allerede.

Jep - jeg vidste det fra kolleger... Men jeg har haft så pissetravlt :)

Fik ellers købt vinterdækkene i sidste uge. Et par brugte Michelin Maxi Ice
til 2200 med stålfælge. Kun lettere brugte så det er vel ok pris?

Desværre så er det jo et specielt svensk dæk - hvilket betyder gode
egenskaber på is - men også Q-mærkning og maks. 160 km/h...

> Jeg købte en momentnøgle i Biltema, den kostede ikke det store - og
> jeg syntes det var rart nok at føle sig bare nogenlunde sikker på at
> de er spændt korrekt - og stadig kan løsnes igen

God idé - der ligger vist en tæt på arbejde... De lukker vel først omkring
2000 på en fredag?

VH Juul

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-11-05 21:20

Hej,

On Thu, 17 Nov 2005 20:28:47 +0100, "Juul" <crap@hellhole.com> wrote:

>Jep - jeg vidste det fra kolleger... Men jeg har haft så pissetravlt :)
>Fik ellers købt vinterdækkene i sidste uge. Et par brugte Michelin Maxi Ice
>til 2200 med stålfælge. Kun lettere brugte så det er vel ok pris?

Jaeh - hvis det er let brugt er det vist helt OK. Hvad størrelse er
de?

`
>Desværre så er det jo et specielt svensk dæk - hvilket betyder gode
>egenskaber på is - men også Q-mærkning og maks. 160 km/h...

Ahhh.. Ja dér skal man sgu være lidt forsigtig.

>God idé - der ligger vist en tæt på arbejde... De lukker vel først omkring
>2000 på en fredag?

Jaeh.. 20 eller 21 skulle jeg mene. De har et set til 99 sek der
passer til det mest. Se i deres katalog på samme side som momentnøglen
er.

** Lars

Fra : Juul

Dato : 17-11-05 21:34

Ice

> Jaeh - hvis det er let brugt er det vist helt OK. Hvad størrelse er
> de?

To af dem er praktisk talt nye. Men jeg tror gummiet er ret blødt og de sad
før på en Volvo V70 T5 - så fordækkene er noget slidte - de holder i hvert
fald til 1 - måske 2 sæsoner med let speederfod...

Det er iøvrigt 205/55R16

> Ahhh.. Ja dér skal man sgu være lidt forsigtig.

Ja - har prøvet det tidligere på skiferier... Men nu er bilen skiftet - og
det kommer altså meget let til at gå hurtigere end 160 hvis man ikke holder
igen...

> Jaeh.. 20 eller 21 skulle jeg mene. De har et set til 99 sek der
> passer til det mest. Se i deres katalog på samme side som momentnøglen
> er.

Ok - tror faktisk jeg har det liggende - ellers kigger jeg på hemsidan :)

Tak for tippet...!

VH Juul

Fra : Carsten

Dato : 19-11-05 01:36

On Thu, 17 Nov 2005 18:41:38 +0100, Carsten <xnews1@luna.kyed.com>
wrote:

> [...]
>
>Er der noget med at man/skal kan skifte dækkene fra forhjul til
>baghjul , men bevare højre på højre og venstre på venstre ??

Dvs .....

For at summere lidt op her.....

1: Omløgsretning følg pilen.
2: Du kan bytte for og bag på samme side (mht slid)
3: Spænd med 12 Kg ell (120 nm) , det sidste er jeg ikke sikker på
,men tror

4: Miss one of the above and u're FSCK'ed

Bonus Spgm ...
Gælder de 12Kg ogsp sommer Alu'erne når de skal på igen ??

Hilsen
Carsten