tankevækkende
Fra : jk

Dato : 17-11-05 12:25

jeg har netop oplevet en punktering på min Hyundai Santa Fe - så sku' der
naturligvis skiftes dæk - dejligt var det at se et vaskeægte reservedæk :)

....så kom jeg til at tænke på min første dyt -en Peugeot 206, som havde et
specielt "sparedæk" - meget smalt dæk, og jeg måtte max. køre 80km/t med det

her forleden hører jeg så fra en kollega, at han også lige var punkteret med
sin spritnye VW Touran - og hvad finder man så i sån' fin bil ? - ja, tro
det er løgn (det gjorde jeg) - man finder 1 styk. dæk-lapnings-spraydåse
!!! - det sprøjtede min kollega så ind i det punkterede dæk, og ok da, det
holdt da tæt - dog kunne han ikke køre mere end 100km/t så kunne han
tydeligt mærke, at der nu var noget galt med afbalanceringen på det dæk. På
VW værkstedet var de forargede over, at han havde brugt den dåse - de
frarådede de kraftigt, men hvad pokker skulle manden da ellers ha' gjort
?! - det var jo de VW selv leverede med til bilen - for dårligt syns' jeg !

/JK

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-11-05 13:02

"jk" <REMOVEMEdempsey@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> havde brugt den dåse - de frarådede de kraftigt, men hvad pokker skulle
> manden da ellers ha' gjort ?! - det var jo de VW selv leverede med til

De forventer at manden der har brugt alle pengene på en VW,
har flere så han også køber reservehjulet, der er ekstraudstyr.

Dét synes jeg er for dårligt.
At prisen eller vægten skal holdes nede er sin sag.
Men at gøre det på bekostning af sikkerheden (anser reservehjul som en
sikkerhedsting).
Det synes jeg er for ringe.
Min egen grænse går nok ved et sparereservehjul.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (med reservehjul, lufttryk er checket)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-11-05 13:07

"Uffe Bærentsen" skriver:

> Min egen grænse går nok ved et sparereservehjul.

Hvornår har du sidst brugt dit reservehjul ?
Har du reservehjul i samme størrelse som både dine sommer og vinterdæk ?

Jeg har tidligere haft både rigtigt hjul, nødhjul og har nu "lappegrej".

Det er vel nu 10+ år siden jeg sidst havde brug for et reservehjul.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-11-05 13:23

> Hvornår har du sidst brugt dit reservehjul ?

Tror faktisk vi skal tilbage i '80-erne

> Har du reservehjul i samme størrelse som både dine sommer og vinterdæk ?

Ja.

> Jeg har tidligere haft både rigtigt hjul, nødhjul og har nu "lappegrej".
>
> Det er vel nu 10+ år siden jeg sidst havde brug for et reservehjul.

Ville ikke være tilfreds med, kun at have det der lappegrej.
Måske det stammer fra min tid på et dækværksted.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 17-11-05 13:23

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse news:437C726E.83F175DE@du.kan.finde.den...
> [...]
>

> Jeg har tidligere haft både rigtigt hjul, nødhjul og har nu "lappegrej".
>
> Det er vel nu 10+ år siden jeg sidst havde brug for et reservehjul.

Ja - det er fint at huske den dag man står og har
brug for det

Det er da rystende at VW leverer en dækspray med,
som de selv anbefaler ikke at bruge...

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-05 18:07

> Det er da rystende at VW leverer en dækspray med,
> som de selv anbefaler ikke at bruge...

Yderste nødstilfælde "In the middle of nowhere at halfpast shit in the
morning".

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-05 13:39

> Har du reservehjul i samme størrelse som både dine sommer og vinterdæk ?

Du er bedre hjulpet med et hjul i "forkert str." end med en dækspray, du
reelt ikke må bruge.

> Det er vel nu 10+ år siden jeg sidst havde brug for et reservehjul.

Men når du gør, siger Murphy's 2.lov at, det sker på det mest ubelejlige
tidspunkt ;), Hvor du absolut IKKE har tid til, mulighed for at vente på at
VW lever op til deres "mobilitets-service" ;)).
BTW. Er den spray det crap som ikke virker i frost?.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-11-05 13:39

On Thu, 17 Nov 2005 13:07:10 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>"Uffe Bærentsen" skriver:

>Hvornår har du sidst brugt dit reservehjul ?
>Har du reservehjul i samme størrelse som både dine sommer og vinterdæk ?

>--

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål.

Reservehjul i samme størrelse? JA

Til alle årstider? JA

Er det alu? JA

Er det en Sonata? JA *LOL*

>--

>Det er vel nu 10+ år siden jeg sidst havde brug for et reservehjul.

>--

Det samme for mit vedkommende, men da punkterede jeg til gengæld 2
gange på én uge.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bo Velschow

Dato : 17-11-05 16:31

> "Uffe Bærentsen" skriver:

> Hvornår har du sidst brugt dit reservehjul ?

For 2 uger siden, da jeg punkterede! Med min tidligere bil nåede jeg at
punktere 6 (seks!) gange i løbet af 150.000 km.

> Har du reservehjul i samme størrelse som både dine sommer og vinterdæk ?

Sommer- og vintersutter har samme størrelse - og hvis det skulle ske, at
jeg punkterede til vinter, ville jeg vælge at se lidt stort på, at jeg kørte
et par kilometer (indtil jeg fik det punkterede dæk lappet ved førtskommende
lejlighed) med 3 vinterdæk og ét sommerdæk (selvom det på ingen måde er en
ønskesituation, hvis føret er sne!).

> Jeg har tidligere haft både rigtigt hjul, nødhjul og har nu "lappegrej".
>
> Det er vel nu 10+ år siden jeg sidst havde brug for et reservehjul.

Heldigt!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Kim Kristensen

Dato : 17-11-05 14:14

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> --
> mvh Uffe
> Sierra 2,0i DOHC (med reservehjul, lufttryk er checket)

Ved at købe reservehjulet bagefter, spare man vel den registreringsafgift
der er på det nå det hører med til bilen fra fabrikken.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-05 18:05

Jeg tror faktiskt at der står i instruktionsbogen at det anbefales kun som
nødløsning og man heller skal lade sig bugsere til dækmanden.

Ifølge en dækmand ved SDS er dækket også helt splittet af når man har pumpet
det "lort" ind i sine hjul.

> De forventer at manden der har brugt alle pengene på en VW,
> har flere så han også køber reservehjulet, der er ekstraudstyr.

Man kan vælge enten et nødhjul eller et rigtigt reservehjul - som
ekstraudstyr.

> Dét synes jeg er for dårligt.

Nå! Enten kan man gøre brug af sin mobilitetsgaranti (hvis man holde den i
live)
Eller købe sig et vejhjælpsabonnement. Merprisen for et fullsize reservehjul
kan betale 3 års vejhjælp.

> At prisen eller vægten skal holdes nede er sin sag.
> Men at gøre det på bekostning af sikkerheden (anser reservehjul som en
> sikkerhedsting).

Mon dog - helt ærligt har jeg ikke lyst til sidde med røven ud i mod
traffiken på motorvejen :(

> Det synes jeg er for ringe.

Jeg har siden 89 (min første bil) kun haft brug for reservehjulet en gang.
Så for min skyld er det helt fint, jeg valgte bevidst både nødhjul og
reservehjul fra da jeg bestilte.
Helt OK at man kan slippe for noget man ikke finder nødvendigt.

Jeg tror ikke at VW er de eneste der bruger den taktik og der bliver ganske
sikkert mere alm. med tiden.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-11-05 19:21

On Thu, 17 Nov 2005 18:05:21 +0100, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Jeg tror faktiskt at der står i instruktionsbogen at det anbefales kun som
>nødløsning og man heller skal lade sig bugsere til dækmanden.

Der er eddermame ringe at levere NØDLØSNINGER med til bilen i stedet
for et rigtige reservehjul. En ting er at levere en dårlig løsning
(nødhjul) som man kan køre på - men at vedlægge noget som man faktisk
ikke bør bruge... Det er altså ringe!

> [...]
>live)
>Eller købe sig et vejhjælpsabonnement. Merprisen for et fullsize reservehjul

Det er dælme et dyrt dæk - eller et billig vejhjælp Så henter de
dig, med fladt dæk - og hvad så? Næsten morgen har du stadig problemet
fordi dækket stadig er fladt og værkstedet først åbner klokken 7.30.

** Lars

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-11-05 20:30

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for et rigtige reservehjul. En ting er at levere en dårlig løsning
> (nødhjul) som man kan køre på - men at vedlægge noget som man faktisk

Ja ringe - det er lige hvad det er. Man burde da erlægge både et vinterdæk
med fælg og et sommerdæk med fælg i bagagerummet, og så lige - for ikke at
risikere at det bliver kaldt for ringe - lave dækkene dobbelt så brede som
originalt.

:)
--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-05 22:03

> [...]
> for et rigtige reservehjul. En ting er at levere en dårlig løsning
> (nødhjul) som man kan køre på - men at vedlægge noget som man faktisk

Hold nu k... :)

Personligt blev jeg sq* lidt glad da jeg så at man skulle bestille et
reservehjul hvis man ønskede det.
Det var ikke noget stort valg for mig at springe det over på udstyrslisten.
Har i øvrigt tænkt mig at smide den der nødpakke af h..... til. Det lort
skal alligevel aldrig i mine hjul.

Jvf. brugsforvirringen skal det dækket kasseres efter brug. Så ja det er kun
en nødløsning det beskriver brugsforvirringen også. Så man fraskriver sig
altså muligheden for at få dækket lappet ved at bruge det.

> Det er dælme et dyrt dæk - eller et billig vejhjælp Så henter de
> dig, med fladt dæk - og hvad så? Næsten morgen har du stadig problemet
> fordi dækket stadig er fladt og værkstedet først åbner klokken 7.30.

Ja! når det er en 16" fælg og dæk belagt med 180%afgift koster den svjh 860
kr.
Nødhjulet er vist ca. det halve.
Vejhjælpen koster lige knap 300 ved Dansk-autohjælp / FDM.

Jeg er heldigvis ikke handlingslammet så er der yderst nødvendigt tager jeg
bare et af min sommer/vinterhjul og sætter på istedet for det punkterede.
Og skulle jeg blive ukampdygtig en aften klarer jeg den såmænd nok til næste
dag ved åbningstid

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-11-05 20:37

> Nå! Enten kan man gøre brug af sin mobilitetsgaranti (hvis man holde den i
> live)

Jeg mistænker KRAFTIGT VW for at "opfinde" endnu et argument for besøg på
det aut. værksted, det 1. var rustgarantien. Omvendt kan man sige det er
endnu et for at "se mod øst", hvor de stadig lægger et rigtigt hjul bag i,
samtidig med at de tør give en garanti som kan bruges til noget.

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-05 22:14

> [...]
> endnu et for at "se mod øst", hvor de stadig lægger et rigtigt hjul bag i,
> samtidig med at de tør give en garanti som kan bruges til noget.

Hvad snakker du om? Har du drukket af natpotten :)

Jeg tror ikke at der er mange der køre på aut. værksted netop kun for at
opretholde mobilitetsgarantien.
Et vejhjælps abb. + kaskoforsikring (SOS udland) er nok billigere i det
lange løb.
Se det hellere som en service/belønning til loyale kunder.

VW er vist en af de få biler som ikke skal til rusttjek og efterbehandling
overhovedet, for at opretholde rustgarantien i alle 11 (eller er det 12) år.

Og ja jeg tror da helt sikkert at jeg skal have mig en XXXXX næste gang for
der er reservehjul i.
Helt ærligt reservehjul eller ej står rigtigt langt nede på ønskelisten når
jeg vælger bil.

NB! der er jo plads til det - så man kan bare købe sig et hvis man vil, og
jeg kan love dig for at dataophug.dk bugner af ubrugte nødhjul der sælges
for billige penge. Donkraften og pumpen følger jo med bilen.
De fleste punkteringer er jo iøvrigt sive punkteringer (søm eller skrue i
dækket), og så er pumpen faktisk rigtigt handy for så kan du lige pumpe op
så du kan køre videre.
Her ville du så være busted hvis dit reservehjul viste sig at være fladt -
det har man hørt om.

Vær nu lige lidt positiv :)

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-05 07:38

> Hvad snakker du om? Har du drukket af natpotten :)

Næh, jeg er bare træt af at VW igen tror at kunderne er til for deres skyld
;).

> Jeg tror ikke at der er mange der køre på aut. værksted netop kun for at
> opretholde mobilitetsgarantien.

Jo bla derfor + fordi de ikke kender andre muligheder.

> Et vejhjælps abb. + kaskoforsikring (SOS udland) er nok billigere i det
> lange løb.

Er det ikke vejhjælp, kontrahere de ikke med DK.vejhjælp ?. Eller skal man
vente på det nærmeste værksted får tid til at kigge forbi?.

> Se det hellere som en service/belønning til loyale kunder.

Belønning?, som de tager sig godt betalt for.

> VW er vist en af de få biler som ikke skal til rusttjek og efterbehandling
> overhovedet,

?? Det står ellers på fakturen at den er checket, når den har været til
service. Er der ikke en side i servicebogen hvor evt skader kan afmærkes?.

> Helt ærligt reservehjul eller ej står rigtigt langt nede på ønskelisten
> når jeg vælger bil.

Sådan er vi forskellige. For mig siger det noget om firmaet at, de forsørger
at slippe nemt, for dem, fra en detalje, der er RET vital for dig, når
uheldet er ude.

>og pumpen følger jo med bilen.

Det er sgu' at gøre grin med kunderne, som om de ikke checker luft før end
den "står på fælgen". Eller vedligholder, ved hvad der foregår i, deres bil
i det hele taget.

> De fleste punkteringer er jo iøvrigt sive punkteringer (søm eller skrue i
> dækket),

Som man self. opdager i "perlegruset" under et rutinecheck. Hvorefter man
sætter resevehjulet på, for at få det andet lappet hos dækpusheren ved
lejlighed.......nårhh nej ..;). Man pumper hjulet, det er fredagaften, og
pumper det lørdag morgen, for at køre ud af shoppe og for at køre hjem, og
om søndagen for at køre ungerne til sport, og for at køre hjem, og mandag
morgen for at komme afsted ;). Hvis den pumpe holder så længe.... ;).

og så er pumpen faktisk rigtigt handy for så kan du lige pumpe op
> så du kan køre videre.

Yes, 10Km, så kan du pumpe igen- i øs-pis regnvejr...;). Jeg har en HN
kompressor i værkstedet, DEN er handy. og kan bruges til noget mere.

> Her ville du så være busted hvis dit reservehjul viste sig at være fladt -
> det har man hørt om.

Fylder du ikke sprinklervæske på før end beholderen er tom?. Der bliver
checket tryk på 2*året, det høre under vedligehold.

> Vær nu lige lidt positiv :)

?? Hvorfor. Jeg syntes VW "ser ned på", umyndiggøre, deres kunder ved bla.
dette "smarte" tiltag.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-11-05 07:46

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Næh, jeg er bare træt af at VW igen tror at kunderne er til for deres skyld
> ;).

Avah ???

> Belønning?, som de tager sig godt betalt for.

Er det så slemt ?
Spørg Claus, hvad han gav for sidste service (og dermed opretholdelse af
mobillitetsservicen)

> ?? Det står ellers på fakturen at den er checket, når den har været til
> service. Er der ikke en side i servicebogen hvor evt skader kan afmærkes?.

Nej. VW's rustgaranti gælder, uanset om der har været eftersyn på den
eller ej.

Ikke som Pegout der tager (tog + - ved ikke om de gør det længere) penge
for et rusteftersyn, for at rustgarantien kunne opretholdes.

> Som man self. opdager i "perlegruset" under et rutinecheck.

Hvor tit har du "rutinetjek" på din bil ?

> Yes, 10Km, så kan du pumpe igen- i øs-pis regnvejr...;). Jeg har en HN
> kompressor i værkstedet, DEN er handy. og kan bruges til noget mere.

Kan den skifte hjul for dig ?

> Fylder du ikke sprinklervæske på før end beholderen er tom?.

Sjældent

> Der bliver checket tryk på 2*året, det høre under vedligehold.

2 gange om året ?
Skal din bil til service 2 gange om året ?
Er det ike dyrt ?

> ?? Hvorfor. Jeg syntes VW "ser ned på", umyndiggøre, deres kunder ved bla.
> dette "smarte" tiltag.

Det fatter jeg ikke...

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-05 08:37

> Er det så slemt ?

Deres service& reservedele er ikke billige, og Claus skriver man er
billigere hjulpet ved selv at "tegne" vejhjælp- hvis man ikke har det incl i
sin forsikring..

> Ikke som Pegout der tager (tog + - ved ikke om de gør det længere) penge
> for et rusteftersyn, for at rustgarantien kunne opretholdes.

Sådan har det ikke altid forholdt sig.
Det ville Skoda/VW også på min bil, men jeg ville ikke betale ;).

> Hvor tit har du "rutinetjek" på din bil ?

Man holder vel løbende øje med "tingenes tilstand"?. Incl checker dæktryk,
så det er tilpasset de skiftende temperature, det har både sikkerheds og
komfort betydning!!!.

> Kan den skifte hjul for dig ?

Det kan den faktisk, hvis jeg hjælper ;).

> Sjældent

Sådan er vi forskellige, jeg foretrækker at være "forberedt på det værste"-
så den er sjælden < ½-fuld.

> 2 gange om året ?
> Skal din bil til service 2 gange om året ?
> Er det ike dyrt ?

Jeg kan godt selv bla. checke dæktryk, "komme frisk olie på sæderne", i det
hele taget tænke selv, og behøves ikke at betale et værksted for det. ;).
Det er det jeg mener med umyndiggjort.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-11-05 08:52

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Deres service& reservedele er ikke billige, og Claus skriver man er
> billigere hjulpet ved selv at "tegne" vejhjælp- hvis man ikke har det incl i
> sin forsikring..

Så vidt jeg husker gav Claus 1450 kr for et årligt service på
autoriseret værksted

Er det dyrt ?

> Sådan har det ikke altid forholdt sig.
> Det ville Skoda/VW også på min bil, men jeg ville ikke betale ;).

Du skal ikke dømme VW på skodas handlinger.
Jeg er nu på 4. golf og har ikke betalt en krone for "rusteftersyn".

> Jeg kan godt selv bla. checke dæktryk, "komme frisk olie på sæderne", i det
> hele taget tænke selv, og behøves ikke at betale et værksted for det. ;).

Alt det kan du da også gøre på en VW.

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-05 09:49

> Så vidt jeg husker gav Claus 1450 kr for et årligt service på
> autoriseret værksted
>
> Er det dyrt ?

Det kommer an på hvad der er lavet, om bremser har været adskildt & renset
etc., eller det bare er kommet "frisk olie på sæderne".

> Du skal ikke dømme VW på skodas handlinger.
> Jeg er nu på 4. golf og har ikke betalt en krone for "rusteftersyn".

Ok det er så det, man betaler ekstra for, når man køber VW.

> Alt det kan du da også gøre på en VW.

Ja-ja, og betale for det samtidig, du slipper jo ikke hvis den bliver
serviceret. Men tråden handler om at VW fratager kunderne muligheden for
bla. at skifte hjul i en nødsituation. Samtidig med at de bliver skoset for
ikke at høre efter, hvis de bruger de nød-hjælpemidler, som er med til
bilen- det er da umyndiggørelse. Hvis de ikke må bruges hvorfor er de der
så??. VW er innovative- men det kan både være i positivt el. negativt
retning.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-11-05 10:09

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Det kommer an på hvad der er lavet, om bremser har været adskildt & renset
> etc., eller det bare er kommet "frisk olie på sæderne".

Serviceeftersyn ved 30.000 km, indbefatter blandt andet olieskift og
eftersyn af bremser.

> Ok det er så det, man betaler ekstra for, når man køber VW.

Måske og så meget andet.

Så er man også fri for yderligere udgifter ?

> Ja-ja, og betale for det samtidig

Hvorfor ?

> Men tråden handler om at VW fratager kunderne muligheden for
> bla. at skifte hjul i en nødsituation.

Sluder og vrøvl. Faktisk er man bedre hjulpet med en pumpe, hvis 2 dæk
får "sivere", end med 1 reservehjul.

Desuden kan enhver da købe et reservehjul og smide det i "brønden" i
bilen.

> Samtidig med at de bliver skoset for
> ikke at høre efter, hvis de bruger de nød-hjælpemidler, som er med til
> bilen- det er da umyndiggørelse.

Det bliver de så skoset på et enkelt værksted. Det er sku da deres
servicefolk i Danmark det er galt med (det undrer vel ikke nogen) !

> Hvis de ikke må bruges hvorfor er de der så??.

Det må det da. Men fordi en enkelt VW servicemand har misforstået det
nye koncept gør vel ikke at det ikek kan bruges ?

Det er da frit for enhver om man vil bruge det ?

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-05 13:07

> Næh, jeg er bare træt af at VW igen tror at kunderne er til for deres
> skyld ;).

Det er så din mening - hvis du gad sætte dig lidt ind i tingene ville du
vide at VW gøre meget for deres kunder, deriblandt mobilitetsgaranti.
I dette eksempel er VW ikke lig med SMC som ofte gør nada.

> Jo bla derfor + fordi de ikke kender andre muligheder.

Pjat - jeg kommer på værkstedet fordi de har den nødvendige viden og
kompetence.
Sq* ikke fordi man får mobilitets garanti - jeg har alligevel et sideløbende
abo ved DHA på begge mine dunke - så jeg kunne egentlig godt undvære det.

> Er det ikke vejhjælp, kontrahere de ikke med DK.vejhjælp ?. Eller skal man
> vente på det nærmeste værksted får tid til at kigge forbi?.

Nej man skal ikke vente på værkstedet, men hjælpen relatere kun til driften
på bilen, ikke evt. uheld skader.

> Belønning?, som de tager sig godt betalt for.

IMHO nej! Jeg tror ikke at værkstedsregning bliver væsentlig dyrer af den
grund.

> ?? Det står ellers på fakturen at den er checket, når den har været til
> service. Er der ikke en side i servicebogen hvor evt skader kan afmærkes?.

Ja så er du blevet taget i r..... har aldrig siden jeg for ti år siden kørte
PSA bil, hverken fået tjekket eller betalt for noget sådant.

> Sådan er vi forskellige. For mig siger det noget om firmaet at, de
> forsørger at slippe nemt, for dem, fra en detalje, der er RET vital for
> dig, når uheldet er ude.

Af en eller anden grund har du set dig gal på VW - eller er misundelig - og
føler derfor behov for at bashe os/mig som faktisk synes at en VW og den
medfølgende service er OK og prisen værd.
Venligst vend din vrede et andet sted hen :)
Hvilket automobil fremfører du dig iøvrigt i.

> Det er sgu' at gøre grin med kunderne, som om de ikke checker luft før end
> den "står på fælgen". Eller vedligholder, ved hvad der foregår i, deres
> bil i det hele taget.

Du har misforstået hvad jeg mente. Ifbm en sivepunktering kan en pumpe være
lige så god som et reservehjul.

> [...]
> checket tryk på 2*året, det høre under vedligehold.

> ?? Hvorfor. Jeg syntes VW "ser ned på", umyndiggøre, deres kunder ved bla.

Hvor får du al den vrede fra ?

--
Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-11-05 19:58

"Claus Petersen" <claus_petersen(snabelA)stofanet.dk>

> Det er så din mening - hvis du gad sætte dig lidt ind i tingene

Det er jo det jeg har gjort, i modsætning til andre ;).

ville du
> vide at VW gøre meget for deres kunder, deriblandt mobilitetsgaranti.

Som du selv betaler via. din værkstedsregnig, generelt høje priser. Intet
foræres væk, ikke engang et reservehjul ;).

> I dette eksempel er VW ikke lig med SMC som ofte gør nada.

Det hele, import, SMC etc., er samlet under Semler gruppen, Så det passer
ikke det du skriver.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-11-05 20:23

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Som du selv betaler via. din værkstedsregnig, generelt høje priser. Intet
> foræres væk, ikke engang et reservehjul ;).

Hvad er generelt høje priser ?

1500 kr for et serviceeftersyn ?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-11-05 20:34

> Hvad er generelt høje priser ?
>
> 1500 kr for et serviceeftersyn ?

Er det incl. reservedele, olie etc, og moms?. Altså det du skal betale ved
kasse1. Og hvad er der lavet?, i kbh. beregner VW sig >700,-/timen, jeg ved
ikke om der er landsdækkende fastpriser?.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-11-05 08:17

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Er det incl. reservedele, olie etc, og moms?.

Jep

> Altså det du skal betale ved
> kasse1. Og hvad er der lavet?, i kbh. beregner VW sig >700,-/timen, jeg ved
> ikke om der er landsdækkende fastpriser?.

Det er det ikke !

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-11-05 09:21

> Det er det ikke !

Så kan det jo give en forskel,
at de priser som tages for fx. olie er mere = det du betaler ved
autopusheren. Jeg mindes aldrig at ha' fået en regning < 2kKr, dengang
Skodaaen bliver serviceret i byen- og fx tog de 3-400,-/L. for den lousy
olie, jeg kunne købe for 50-100,- i Bilka.

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-05 14:23

> [...]
> Skodaaen bliver serviceret i byen- og fx tog de 3-400,-/L. for den lousy
> olie, jeg kunne købe for 50-100,- i Bilka.

Jeg tror nu stadig at der er en forskel på den olie til 3-400 kr. og så den
i Bilka til 50-100.
Køber selv olie i Bilka til min Polo som jeg selv servicere.
Jeg køber sjældent olie til under 200 for en 4 L dunk - det billigere ville
jeg simpelthen ikke hælde på min bil.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-11-05 16:20

> Jeg tror nu stadig at der er en forskel på den olie til 3-400 kr. og så
> den i Bilka til 50-100.

Tro kan du gøre i kirken, men det var akkurat det selv samme crap. Bla.
derfor stoppede jeg med aut.service. For hvis de tørre mig i r... der, hvor
gør de det ellers?.

> Jeg køber sjældent olie til under 200 for en 4 L dunk - det billigere
> ville jeg simpelthen ikke hælde på min bil.

Kan du ikke læse API, VW-koder?, fabrikatet siger NADA om kvaliteten, kun
hvad du skal betale for den ;).
Jeg køber KUN fuldsyntetisk, 0 el.5W40, API SL el. SM, og så gælder det
bare om at slippe billigst muligt fra det- uanset mærke, gerne Bilka,NoName.
For jeg gider sgu' ikke finansiere Bernie Ecclestones F1-cirkus ;).

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-05 10:36

> [...]
> bare om at slippe billigst muligt fra det- uanset mærke, gerne
> Bilka,NoName. For jeg gider sgu' ikke finansiere Bernie Ecclestones

Jo! jeg kan skam godt læse.

Og VW koder siger ALT om olien til brug i en VW motor.
Hvorfor tror du der er så mange forskellige af dem.

Hvordan kan de være at du tror på den API eller SAE norm de påfører dunkene,
men tilsyneladende ikke på
de VW, MB eller BMW normer som er påført dunkene.
Ovennævnte mærke tjener da intet på at Shell, Mobil, Castrol, BP, Elf og
hvad de ellers hedder laver olie der overholder deres normer.

Det er min erfaring at det er kvaliteten der afgør prisen.
Du kan sagtens have en eller anden Shell slaveolie til billige penge
hvorimod en Longlife II koster kassen.

At du så er ligeglad behøves jo ikke at være den gyldne sandhed som alle
andre skal leve efter.

Jeg hører til dem som tror på at det betyder noget hvilken olie man hælder
på sin motor.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-11-05 11:48

> Og VW koder siger ALT om olien til brug i en VW motor.
> Hvorfor tror du der er så mange forskellige af dem.

Fordi der er mange oliekvaliteter.

> Hvordan kan de være at du tror på den API eller SAE norm de påfører
> dunkene, men tilsyneladende ikke på
> de VW, MB eller BMW normer som er påført dunkene.

Det gør jeg skam også, ofte er de sammenfaldende, men en oliefabrikant skal
jo betale for at få hans produkt testet op mod fx. VW-norm- hvor SAE, API er
allround og dækker alle mærker. Så hvis jeg ikke magter at se ud over mine
VW-briller, risikere jeg at betale for meget, dvs. jeg kunne ha' fået et
bedre produkt for de samme penge ved at vælge anderledes. Ofte Sælges
fuldsyntetisk NoName til samme pris, el. billigere, som halvsyntetisk Mærke
olie... Udover den dårligere olie, er forskellen er at du til det næste
F1-løb ser et banner med et navn på ;)).

> Ovennævnte mærke tjener da intet på at Shell, Mobil, Castrol, BP, Elf og
> hvad de ellers hedder laver olie der overholder deres normer.

Du har misforstået, DE betaler royalty for at få lov til at skrive
VW-approved på dunken ;). Dvs. du betaler for at, de har fået lov til at
skrive VW ;)). Så stor en faktor er VW, der er jo andre end dig som mener
VW er det eneste saliggørende ;)). Men som skrevet står der oftest både VW
og API på.

> Det er min erfaring at det er kvaliteten der afgør prisen.

Måske, hvordan er du kommet frem til det. Hvor længe har du brugt det du
kalder "slaveolie"?, så du har noget PRAKTISK erfaring med det.

> Jeg hører til dem som tror på at det betyder noget hvilken olie man hælder
> på sin motor.

Har jeg sagt andet?, tværtimod har jeg givet et bud på hvad jeg mener er den
bedste, og som jeg har kørt på i årevis- uden probs, sommer og vinter, til
hverdag og på ferie sydpå. Det kræver bare at du sætter dig ind i lidt flere
ting, end bare at huske og genkende et navn :)).

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-05 14:20

> Er det incl. reservedele, olie etc, og moms?. Altså det du skal betale ved
> kasse1. Og hvad er der lavet?, i kbh. beregner VW sig >700,-/timen, jeg
> ved ikke om der er landsdækkende fastpriser?.

I mit tilfælde var de 1.451 kr. alt incl: arbejde, olie, filter moms.

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-05 14:17

> Det er jo det jeg har gjort, i modsætning til andre ;).

Jeg synes bare at du lyder vred.
Der findes nok ikke nogen der har sat sig mere ind i VW og deres produkter
end undertegnede.
Sådan i al beskedenhed.

> ville du
>
> Som du selv betaler via. din værkstedsregnig, generelt høje priser. Intet
> foræres væk, ikke engang et reservehjul ;).

Tror du virkelig at det er noget de har gjort for at irritere folk?
De har tilbudt folk et valg - som mange tager imod med kyshånd.
Og det har nok undersøgt behovet på forhånd.

Du er da en kende for naiv hvis du tror der bliver foræret noget væk
nogensom helst steder.
Hvornår har du sidst fået noget foræret nede i supermarkedet.
Hvis der er en udgift skal den også dækkes ind - på den ene eller anden
måde.

> Det hele, import, SMC etc., er samlet under Semler gruppen, Så det passer
> ikke det du skriver.

VW er verdensomspændende - Semlergruppen er i DK.
Så jo det passer.

Hvad SMC gør i Danmark kan vel ikke tørres af på det tiltag som er
verdensomspændende og kommer fra HQ - som f.eks mobilitets service - det
havde SMC/Semler aldrig selv fundet på.

Jeg prøver iøvrigt selv at undgå SMC mest muligt - jeg kunne aldrig drømme
om at sætte mine fødder hos dem.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-11-05 22:19

> Ifølge en dækmand ved SDS er dækket også helt splittet af når man har
> pumpet det "lort" ind i sine hjul.

Tror nærmere det er dækmanden der er splittet ad.
Har prøvet at lappe dæk, hvor det stads var hældt i.
Det er ikke det sjoveste at komme i krig med.
Kan faktisk kun komme i tanker om en ting der var værre.
At lappe et latbilhjul, med slange, der var punkteret i en mudderpøl.
Mudderet var trængt ind mellem slange og dæk.
Siden havde det ligget i nogle måneder.

Men det korte af det lange:
Det spray er ikke til andet end nødhjælp.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (nu med vintersutter)

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-05 22:26

> "Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en
> meddelelse news:437cb859$0$11171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Var lige ude i kulden for at finde bogen - der står også at dækket skal
kasseres efter brug af tætningsmiddel.

> [...]
> At lappe et latbilhjul, med slange, der var punkteret i en mudderpøl.
> Mudderet var trængt ind mellem slange og dæk.

Uff (e) :)

> Men det korte af det lange:
> Det spray er ikke til andet end nødhjælp.

Nemli'

Og BTW, som jeg også nævnte et andet sted i tråden.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-11-05 19:15

> [...]
>specielt "sparedæk" - meget smalt dæk, og jeg måtte max. køre 80km/t med det

Hmmm.. Ja.. I min BMW 530dA e39 ligger der et rigtigt full-size
reservehjul på en lækker alufælg under bunden i det skjulte rum i
baggagerummet. Godt nok et sommerdæk i 235/45-17 - så hvor fedt det er
med en masse sne ved jeg ikke lige

I den nye e60/e61 er der "run-flat-tires" hvor du kan køre 150 km
(tror jeg det er??) med en eller anden fjollet max-hastighed før den
skal på værksted. Og ikke noget reservehjul forstås.

Er det fremskridt? Det er selvsagt lækkert nok at man ikke partout
SKAL UD og skifte hjul hvor den måtte vælge at punktere. Men helt
ærligt, det ville vel være meget fedt om man have muligheden for at
skifte det når man kom hjem. Sådan et dæk på fælg koster ikke alverden
i forhold til den samlede pris da... Eller i det mindste bare lave
plads til det.

Vores gamle 1996 Citroen Saxo har full-size reservehjul.

> [...]
>?! - det var jo de VW selv leverede med til bilen - for dårligt syns' jeg !

Ja det er eddermame ringe da! Hvor ville det være smart hvis det
virkede - men åbenbart gør det ikke.

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-05 22:23

> Ja det er eddermame ringe da! Hvor ville det være smart hvis det
> virkede - men åbenbart gør det ikke.

Det virker, hvis man bruger det rigtigt kan de lappe huller helt op til 4 mm
i diameter.

Man skal efter at have pumpet luft i køre 10 m frem og tilbage for at
fordele tætningsmidlet rundt i hjulet.

Man må iøvrigt kun kører 80 km/t med et tætnet dæk.
Hvilket iøvrigt også understreger at det er nødløsning.
Jeg havde nok ringet efter hjælp istedet.

Så det tyder også på at han ikke har læst betjeningsvejledningen da han lige
sætter den op på+100 km/t.

Fra : Thomas Kaufmann Jens~

Dato : 17-11-05 19:33

Hej,

> ...så kom jeg til at tænke på min første dyt -en Peugeot 206, som havde et
> specielt "sparedæk" - meget smalt dæk, og jeg måtte max. køre 80km/t med
> det

Min 206'er havde et "rigtigt" dæk samme type og dimension som de normale. I
406'eren som jeg har nu ligger der også et dæk af samme størrelse og
dimension (endda på alu fælg).. hvilken 206'er havde du og hvornår var den
fra ?

-Thomas