Hvilken størrelse ledning bruger en bil?
Fra : Dak

Dato : 16-11-05 23:11

ø 1,5mm eller 2,5mm?

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-05 23:15

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse
>ø 1,5mm eller 2,5mm?

Til hvad?

Det svinger jo lige fra 0,25 kvadrat til 5 kvadrat til starteren

--
Tom

Fra : Dak

Dato : 16-11-05 23:21

> Til hvad?

Se forrige post:
Så er det tid til min første mekaniker besøg... efter 6 dages ejerskab

Men det er til strømmen til pærerne i venstre baglygte, skal lave en
stelforbindelse.

> Det svinger jo lige fra 0,25 kvadrat til 5 kvadrat til starteren

Hvordan får du nu kvadrat med i billedet? en ledning er da rund.

Dak
Ford Sierra 2.0i DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-05 23:37

> Se forrige post:
> Så er det tid til min første mekaniker besøg... efter 6 dages ejerskab
>
> Men det er til strømmen til pærerne i venstre baglygte, skal lave en
> stelforbindelse.

0,5 kvadrat til baglyset, er det som Ford standard bruger. Ikke fordi det er
vildt overdimensioneret, men det er nok.

> Hvordan får du nu kvadrat med i billedet? en ledning er da rund.

Arealet på en cirkel opgive f.eks også i kvadratmilimeter
mm2 er betegnelsen for ledningers dimension

--
Tom

Fra : Dak

Dato : 16-11-05 23:49

> 0,5 kvadrat til baglyset, er det som Ford standard bruger. Ikke fordi det
> er
> vildt overdimensioneret, men det er nok.

så 0,5 kvadrat er hverken Ø1,5 eller Ø2,5mm da de da ike giver 0,5
kvadratmm. nogen af dem? :-/ Ø=D og areal = r2 * pi.

Men gider du at svare på mit spørgsmål? om det er Ø1,5mm eller Ø2,5mm?

Altså denne her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=624207623&n=1199147565&pn=1215974480

Eller denne her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=624207623&n=1199147565&pn=1215982612

eller ingen af dem?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-11-05 00:00

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev :

> [...]

De er da noget hjernedøde at oplyse en ledningsdimension på den måde -
men til ekstra stel, er 1,5mm ledningen godt nok, den skal jo ikke
være ret lang, og ej heller bære ret meget strøm

(Jeg bruger tit en slat lysnetledning til formålet)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Dak

Dato : 17-11-05 00:16

> De er da noget hjernedøde at oplyse en ledningsdimension på den måde -

Ja især når i ævler om kvadrater! er du gal der skulle gang i
hjernecellerne før jeg kunne greje den.

> men til ekstra stel, er 1,5mm ledningen godt nok, den skal jo ikke
> være ret lang,

Mon ikke jeg kommer til at bruge lidt ekstra ledning i mine forsøg?

>og ej heller bære ret meget strøm

Århh nu ved jeg jo ikke om jeg lige skal trække lidt ekstra strøm. Det er jo
et pænt stort bagagerum så der er plads til meget gejl.

> (Jeg bruger tit en slat lysnetledning til formålet)

og har de så en anden dimension benævnelse? *lol* Ej jeg tror bare jeg køber
den 1,5mm rulle nu da den jo skulle kunne trække det.

Nå men vil smutte i seng nu. Skriver hvordan det er gået i morgen aften....

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-11-05 00:18

>Mon ikke jeg kommer til at bruge lidt ekstra ledning i mine forsøg?

Jo - det er hamrende svært at bruge en så kort ledning ;)

hehe.................

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-11-05 11:12

> Ja især når i ævler om kvadrater! er du gal der skulle gang i
> hjernecellerne før jeg kunne greje den.

Det er ikke os i gruppen der ævler!
Hvis du kigger på billederne ved T'etellerandet'
Så kan du se at det de skriver på rullerne er kvadrater.
Mens det de oplyser i annoncen er mm.
Så hvis du vil købe derfra, så køb 1,5 , det er rigeligt.

Det er da også 0,75mmxmm, altså rigeligt.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Dak

Dato : 17-11-05 00:10

> Arealet på en cirkel opgive f.eks også i kvadratmilimeter
> mm2 er betegnelsen for ledningers dimension

okayså. så regnstykket ser således ud?

Ø1,5mm / 2 = 0,75 ^ 2 = 0,5625 * 3,14 = 1,76625mm^2 = ca. 1,7 kvadrat

Så en ledning på Ø1,5mm er alt for stor?

Fra : Karsten Andersen

Dato : 17-11-05 08:52

Thu, 17 Nov 2005 00:10:13 +0100, skrev Dak, på 16 linier, i
<437bbc53$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :

>okayså. så regnstykket ser således ud?
>
>Ø1,5mm / 2 = 0,75 ^ 2 = 0,5625 * 3,14 = 1,76625mm^2 = ca. 1,7 kvadrat
>
>Så en ledning på Ø1,5mm er alt for stor?

De ledninger er sikkert med mål på isoleringen og ikke kobber
tykkelsen.
Altså en helt forkert måde.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-05 23:52

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>....5 kvadrat til starteren

5 kvadrat ? til en starter ? Mon ?

Fra : Uffe Ravn

Dato : 16-11-05 23:56

<jan@stevns.net> skrev

> 5 kvadrat ? til en starter ? Mon ?

Nu er det jo ikke alle der kører rundt i biler med fuldvoksne motorer

Jeg har faktisk flere gange ydet starthjælp på en gammel Escort, med 2 x 1
m. 2,5kvadrat.

Men den var også næsten uden kompresion, og altid i sommervarmen.*S*

Mvh. Uffe Ravn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-11-05 00:05

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Nu er det jo ikke alle der kører rundt i biler med fuldvoksne motorer

Det er selvfølgeligt rigtigt ;)

>Jeg har faktisk flere gange ydet starthjælp på en gammel Escort, med 2 x 1
>m. 2,5kvadrat.

>Men den var også næsten uden kompresion, og altid i sommervarmen.*S*

Så skal du se mine startkabler når der skal pustes liv i den dersens
6.6liter kasse jeg har stående.

Den er måske lavkomprimeret, men de bliver sgisme mere end bare
håndvarme :)

Fra : OZ3BTO

Dato : 17-11-05 01:16

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> 6.6liter kasse jeg har stående.
>
> Den er måske lavkomprimeret, men de bliver sgisme mere end bare

Ja dem fra bilka holder end ikke til at skulle starte en gammel sierra. De
smeltede sku
Så var det jo godt at min fatter stadig havde dem fra lastbilen = 8m lang,
Tyk som en flaske og en vægt på 30kg ca

OZ3BTO

Fra : Jørgen L.

Dato : 16-11-05 23:16

> 1,5mm eller 2,5mm?
>

> Dak

Til hvad ????

Min bil har da noget der ligner en 20 mm2 til starteren og 0,5 mm2 til

Hilsen Jørgen

Fra : Kito

Dato : 17-11-05 07:31

Du skal regne det ud på en anden måde. Hvad er forbruget på det, hvor du
skal trække ledninger ud til. Det er strømforbruget der bestemmer kvadraten,
En pære på eks 50 w kræver en større kvadrat ved 12 volt end ved 220 volt.
Hvis du dividerer spændingen op i watt vil du få strømmen og derved kunne
beregne dine ledninger.
Bruger du for lille et kvadrar kan det gå ud over lysudbyttet da effekten
bliver til varme i ledningerne i stedet for lys.
Du kan ikke bruge et forstort kvadret, det er kun klemmerne i
brugsgenstanden der sætter begrænsningen.
For mange år siden da folkevognen kørte på 6 volt batterier, skulle
ledningsnettet være ca. dobbelt så tyk som ved 12 volt og det var en
forbedring, når vognen blev ombygget til 12 volt.
Jeg håber du får noget ud af alt det sludder.

mvh
Poul

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-11-05 13:52

jan@stevns.net wrote:

> [...]
> være ret lang, og ej heller bære ret meget strøm
>
> (Jeg bruger tit en slat lysnetledning til formålet)

Som typisk er 1 mm2, skal man lige huske.

--

Christian

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-11-05 16:26

nu kan man godtnok se at der står noget i potens.. og det må jo være
1,5mm´2 det er jo bare thansen der ikke kan finde ud af at skrive det
ordenligt.