Godt man kører benzin...
Fra : Henrik B.

Dato : 16-11-05 18:40

Mercedes på miljø-dispensation

Taxier på stribe dumper til syn med for høj forurening. I alt
8000 biler fra Mercedes ramt i Danmark

Af Thomas André Petersen - 11:00 - 14. nov. 2005

Hensynet til miljøet strammer tommelskruerne på bilfabrikkerne.
Forureningsniveauet skal ned, og dieselbiler er for længst sparket i
skammekrogen af de folkevalgte.

Men noget tyder på, at skruerne fik en omdrejning for meget, da
man med virkning fra første juli 2003 fastsatte nye, skrappe værdier for
dieselbilers røg-gasværdier i Danmark.

Det har nu givet Mercedes-Benz et alvorligt problem med
forureningsniveauet på samtlige deres person- og varebiler. Landets
synspladser kasserer taxier på stribe, og Mercedes-Benz har bedt
Færdselsstyrelsen om hjælp. Det har foreløbig resulteret i dispensationer
til at udlede dobbelt så tyk røg som tilladt for samtlige 8046 Mercedes-Benz
person- og varebiler, der er indregistreret efter første juli 2003.

Den dag blev miljøkravene til dieselbiler skærpet, så den
maksimalt tilladte udledning i praksis blevet skåret ned til en tredjedel af
det tidligere niveau.

Skrivebordsmekanikere
Daimler-Chrysler arbejder lige nu på at løse problemet, men
intet tyder på, at løsningen bliver renere udstødningsrøg.

- Vores tekniske afdeling i Stuttgart tolker EU-direktivet om
røg-gasværdier anderledes end Færdselsstyrelsen. Derfor skal de to parter i
løbet af måneden holde et møde for at finde én eller anden form for løsning,
siger salgschef i Danmark, Jesper Petersen.

Han mener ikke, det er praktisk muligt at overholde de
typespecifikke røg-gasværdier for Mercedes-Benz.

- Værdierne er sat alt for lavt i forhold til en normal
driftssituation. Bilerne kan ikke overholde dem, når bilinspektionen måler
på en halvkold motor, der har gået i tomgang i køen foran synsstedet.

Bilerne skal laves om
Det afviser kontorchef i Færdselsstyrelsens biltekniske
afdeling, Ib Rasmussen.

- Røg-gastesten er beskrevet i en EU-bestemmelse fra 1996, så
det burde ikke komme bag på dem, siger han og tilføjer, at der er taget
hensyn med en vis tolerance i hver enkelt bilmodels grænseværdi.

Salgschef Jesper Petersen regner med, at Mercedes-Benz vil klare
problemet med et tillæg til typegodkendelsen, så kravet bliver tilpasset den
grænseværdi, som den enkelte bil kan leve op til.

Det falder ikke i god jord hos Færdselsstyrelsen.

- Mercedes-Benz har fået to måneder til at finde ud af, hvordan
de overholder grænseværdierne, og det håber jeg da, de gør. Det kan godt
være, vi bliver nødt til at lave om på reglerne, men man har da lov at håbe
på, at det bliver bilerne, der skal laves om, siger han.

Færdselsstyrelsen har i samråd med Miljøstyrelsen bevilget
dispensationen med begrundelsen, at den ekstra forurening er overskuelig,
samt at det er en forholdsvis kort periode, den skal gælde. Dispensationen
udløber 2. januar 2006.

Fra : ena

Dato : 16-11-05 18:57

Sagen er faktisk ikke helt så enkelt.

På lastbiler gælder EURO 1, 2, 3 , 4 osv afhængig af hvornår køretøjerne er
indregistreret første gang - altså en 2003 model skal overholde Euro 3
kravene en fra 1997 skal overholde Euro 1. Med andre ord kravene bliver
skrappere og skrappere jo nyere biler der er tale om.

Præcis det samme gælder i de fleste andre Europæiske lande når vi taler om
personbiler, en gammel bil skal ikke overholde de samme regler som en ny (og
kan heller ikke)

I Danmark har vi et meget sært regelsæt for Personbiler - de skal alle
uanset om de er gamle eller helt nye overholde samme udstødskrav - opasitets
kravet er max 3 for alle dieselpersonbiler uanset om de er fra 1955 eller
2005. Det betyder at gamle dieselbiler skal være toptrimmede for at kunne
overholde kravet og nyere kan være i elendig forfatning og stadig overholde
kravene - det er jo lidt skørt at man ikke stiller samme krav til bilerne
som dem der galdt/gælder på indregistreringstidspunktet.

For lastbiler overholder DK Euronormerne - men for Persondieseler har vi
opfundet vores egne regler - som tillader meget større udslip af partikler
end de nuværende Euro normer tillader.

Derudover er målingen som man laver herhjemme på bilinspektionen af tvivlsom
værdi - man træder speederen i bund i frigear - denne måling giver et meget
tvivlsomt resultat da den ikke kan sammenlignes med en rigtig prøve der
foretages ved typegodkendelser - nemlig måling under fuld last. derudover
kan en del nye persondieseler slat ikke speddes fuldt op i frigear - mange
er elektronisk begrænsede til fx 2500 omdr/min for at skåne motoren - så at
træde speederen i bund er meningsløst på en sådan bil.

Fra : TDN

Dato : 16-11-05 19:24

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> frigear - mange er elektronisk begrænsede til fx 2500 omdr/min for at
> skåne motoren - så at træde speederen i bund er meningsløst på en sådan

Jo, men hvad med alle de andre dieselbiler af andre fabrikater, der nævnes
ikke noget om de har problemer. Jeg har altid troet Mercedes var førende
inden for udvikling og produktion af dieselmotorer. Så må de vel også have
problemer med deres biler i USA hvor nogle stater har skrappe emmisionskrav.

Mvh
Thomas

Fra : Basil

Dato : 16-11-05 19:24

TDN skrev d. 16-11-2005 i meddelelse
<437b793c$0$41142$14726298@news.sunsite.dk>:
> [...]
> problemer med deres biler i USA hvor nogle stater har skrappe emmisionskrav.

Der er (så vidt jeg ved) så lidt diesel i USA, så det er sikkert ikke
det største problem.
Kai

Fra : ena

Dato : 16-11-05 19:33

> [...]
> inden for udvikling og produktion af dieselmotorer. Så må de vel også have
> problemer med deres biler i USA hvor nogle stater har skrappe

Ja man kan sige at Mercedes må have store problemer når deres nye
dieselbiler ikke engang kan overholde de slappe Danske regler, i USA kører
stort set ingen Dieselpersonbiler så derovre har de nok ikke problemet.

Grænsen for opasitet i DK er 3, til sammenligning måtte jeg renovere
brændstofdyser mv. for at klemme en gammel 1988
324td ned på 2,9 - det er ikke helt fair da fabriksspecifikationerne på en
1998 BMW 324td er max 5 - altså bilen skal overholde skrapere krav end den
skulle da den blev konstrueret og "født" - i dette tilfælde bevirker de
specielle Danske regler altså at man lovgiver med tilbagevirkende kraft.

Omvendt har jeg kørt flere nyere 320d og 330d til syn - de skal fra
fabrikken overholde max 0,9 i opasitet men selv med slidte dyser og
chiptuning mv. har jeg aldrig oplevet de kunne komme højere end 1,7 i
opasitetsmåling - de skal altså med de specielle Danske regler ikke
overholde Euro normen eller sågar de tal fabrikken anser som Max - nej de
kan forurene mere end 3x så meget.

I tyskland skal dieselbiler overholde de Euro normer der gjaldt på datoen
for første registrering - til gavn for miliøet og os alle - men ikke i DK

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-11-05 20:15

> [...]

> opasitetsmåling - de skal altså med de specielle Danske regler ikke
> overholde Euro normen eller sågar de tal fabrikken anser som Max - nej de

Til sammenligning - jeg kender en der har en hårdt pumpet TDI der virkelig
sender røg ud når motoren belastes. Den blev målt til 1.1 ved synet - 3.0
var maks. Den havde kørt lidt over 200.000 km.

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 16-11-05 19:44

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote:

>Jo, men hvad med alle de andre dieselbiler af andre fabrikater, der nævnes
>ikke noget om de har problemer.

Jeg læste et sted i sidste uge at PSA har problemer med en af deres
store kassevogne, som også ligger altfor højt i røggastal.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Møller

Dato : 16-11-05 20:12

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> Mercedes på miljø-dispensation
>
> Taxier på stribe dumper til syn med for høj forurening. I alt
> 8000 biler fra Mercedes ramt i Danmark

KLIP

Der er nok flere forhold der gør sig gældende:

De fleste er chiptunede
De fleste er kørt hårdt
MB har et problem
Det er måske derfor jeg har modtaget følgende:

KOPI:
Nyheder fra Færdselsstyrelsens nyhedsliste.

Meddelelse 1869 tillader efter aftale med Miljøstyrelsen, at der i en
midlertidig periode på to måneder kan anvendes en højere værdi for
udstødningensgassens røgtæthed ved syn.

Kopi slut.
Meddelelsen åbner et link hos Færdselsstyrelsen
Så det er nok den periode, som taxaerne har fået til at bringe bilerne
tilbage til oprindelige specifikationer
Møller

Fra : Møller

Dato : 16-11-05 20:16

"Møller" <eam@.g-e-t-2-n-e-t-.dk> wrote in message

http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Love/Meddelelser/1869.pdf

Møller

Fra : Leonard

Dato : 16-11-05 20:21

"Møller" <eam@.g-e-t-2-n-e-t-.dk> wrote:

>De fleste er chiptunede

Tror jeg ikke. De fleste vognmænd kigger meget på pengene og deri også
på garanti og gensalgsværdi.

>De fleste er kørt hårdt

Ja, men er de så ikke brændt rene?

>MB har et problem

Jep.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Møller

Dato : 17-11-05 13:46

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message

> Tror jeg ikke. De fleste vognmænd kigger meget på pengene og deri også
> på garanti og gensalgsværdi.

Jo måske, men der er jo brodne kar i alle brancher og her i Djævleøens
største landsby er der god afsætning på chipsæt

Færdselsstyrelsen beder ellers synsstationerne være særlig opmærksom på
chip-problemet på MB biler jrf. mit link

Fra : Kim

Dato : 17-11-05 18:41

"Møller" <eam@.g-e-t-2-n-e-t-.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Færdselsstyrelsen beder ellers synsstationerne være særlig opmærksom på
> chip-problemet på MB biler jrf. mit link

Hvad kan de gøre på på synshallerne, når man ikke kan se om bilen er
chiptunet , og hvis bilen nemt kan overholde røggastesten ??

Mvh. Kim