HTML koder og deres syntaks
Fra : Per Hesselberg

Dato : 30-11-00 09:51

HJÆLP !
Er der et sted hvor jeg kan finde de forskellige
HTML koder incl. ders syntaks parametre, variable,
defaultværdier og lign.
Jeg er absolut nybegynder, men ønsker at lære
det ordentligt.
Hvem har nogle gode råd/ideer.

Mvh
Lotte
edbhssk05@post1.internord.dk

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 30-11-00 12:32

Per Hesselberg wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg er absolut nybegynder, men ønsker at lære
> det ordentligt.
> Hvem har nogle gode råd/ideer.

Hej Lotte,

Du kan jo prøve at læse vores tutorial, den starter helt fra
bunden. Du finder den her:
http://www.html.dk/tutorials/html/

Og en komplet oversigt over alle HTML-tags med atributter finder
du her:
http://www.html.dk/dokumentation/html4/

(Når du klikker på tags-navnet kommer en udførlig beskrivelse).

Held og lykke

Jonas

Fra : Jakob Andersen

Dato : 30-11-00 15:31

"Per Hesselberg" <edbhsk05@post1.internord.dk> wrote
> Er der et sted hvor jeg kan finde de forskellige
> HTML koder incl. ders syntaks parametre, variable,
> defaultværdier og lign.

På <http://www.blooberry.com/indexdot/html/tagindex/a.htm> er der en komplet
liste over alle tags også dem der ikke er i standarden, der står desuden i
hvilke browsere de virker og hvilke standarder tagget er med i!

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Søren Blom

Dato : 30-11-00 16:05

Du kunne jo også prøve at købe en bog eller to om HTML, de fås fra omkring
50 kr. stykket og opefter.
Bøger.du har hørt om dem ik, sådan nogen i papir man kan bladre i.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 30-11-00 18:18

On Thu, 30 Nov 2000 09:51:13 +0100, Per Hesselberg wrote:

> Jeg er absolut nybegynder, men ønsker at lære det ordentligt.

Hvis du vil have ordet direkte fra kilden, så kan du tygge dig gennem
standarderne hos w3.org:

HTML 4: <http://www.w3.org/TR/html4/>
XHTML: <http://www.w3.org/TR/xhtml1/>
CSS1: <http://www.w3.org/TR/REC-CSS1>
CSS2: <http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/>

Mvh.

--
"Verkligheten är ett känt mysterium" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jacob

Dato : 01-12-00 13:59

Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:87sno9mla8.fsf@virgil.koldfront.dk...

> Hvis du vil have ordet direkte fra kilden, så kan du tygge dig gennem
> [...]

Jeg hører flere af jer foreslå netop det, men helt ærligt finder i noget i
den klæbrige tekst I ikke vidste i forvejen eller kan lære via diverse
tutorials? Jeg kan selvfølgelig godt se idéen med at gå direkte til kilden,
men jeg synes ikke de er skrevet til mennesker og så er typografien er
vanvittig.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-12-00 16:41

On Fri, 1 Dec 2000 13:59:17 +0100, Jacob wrote:

> Jeg hører flere af jer foreslå netop det, men helt ærligt finder i
> noget i den klæbrige tekst I ikke vidste i forvejen eller kan lære
> via diverse tutorials?

Jeg har aldrig læst andet end standarderne. To grunde: De _kan_ læses
(synes jeg) og det der står er helt sikkert det der gælder* - man
kommer ikke ud for at der lige slipper en Netscapisme eller en
IE-specifik ting gennem sidebenene, fordi forfatteren af en tilfældig
tutorial nu mener at han bruger den eneste rigtige browser (eller
fordi han bare ikke véd bedre).

De få tuturials jeg har kigget i har altid præsenteret noget der var
direkte forkert rimeligt kort inde i teksten, hvorfor jeg straks har
smidt linkene væk igen.

> Jeg kan selvfølgelig godt se idéen med at gå direkte til kilden, men
> jeg synes ikke de er skrevet til mennesker og så er typografien er
> vanvittig.

Sådan er vores mål med at læse/lære om tingene så forskellige. Jeg vil
gerne have korrekt information og er ligeglad med de pædagogiske
omsvøb (på dette område), andre har det naturligvis anderledes. Under
alle omstændigheder er det godt at vide hvor man finder standarderne,
så man altid kan slå op hvis man er i tvivl om noget.

Mvh.

*: Ja ja, der er naturligvis også fejl i standarder...

--
"Obviously my body doesn't believe Adam Sjøgren
a word my brain is saying." asjo@koldfront.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-12-00 17:07

On 01 Dec 2000 16:40:52 +0100, asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

>Jeg har aldrig læst andet end standarderne. To grunde: De _kan_ læses
>(synes jeg) og det der står er helt sikkert det der gælder*

.... men man lærer ikke noget om design, om hvornår, man bør bruge
tables, etc.

På samme måde lærer man heller ikke dansk ved at sidde med en
Retskrivningsordbog.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-12-00 17:18

On Fri, 01 Dec 2000 17:06:44 +0100, Peter Brodersen wrote:

> ... men man lærer ikke noget om design, om hvornår, man bør bruge
> tables, etc.

Korrekt. (Se evt. subject-linien).

Min holdning er, at en tutorial der lærer én noget der er forkert, er
værre end ingen tutorial.

> På samme måde lærer man heller ikke dansk ved at sidde med en
> Retskrivningsordbog.

Enig.

Mvh.

Fra : N/A

Dato : 01-12-00 18:54

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-12-00 18:54

On Fri, 01 Dec 2000 18:40:00 +0100, Peter Brodersen wrote:

> Klage afsendt til politimesteren for at du har hacket dig ind på min
> computer og rettet subject for lige præcis alle beskeder i denne
> tråd. Det må i hvert fald være det, der er sket.

<*Muahahahahahhaaah*>

News-hackeren slår til igen, for at forsøge at vinde en diskussion,

,

--
"Alle er et stort ord." "Mjah, mit udsagt er korrekt Adam Sjøgren
for tilstrækkeligt svage definitioner af 'alle'." asjo@koldfront.dk

Fra : N/A

Dato : 01-12-00 18:18

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-12-00 18:18

On Fri, 01 Dec 2000 16:30:11 GMT, Andreas Kleist Svendsen wrote:

> *: Og ingen browser understøtter standarderne fuldt ud...

Med Mozilla bliver dette forhåbentligt langt bedre som tiden går.

Det er min påstand at det er mere effektivt _først_ at lave korrekt
HTML og _derefter_ lave evt. tilpasninger til fejlfyldte browsere, end
det er først at lave forkert HTML, som ser rigtigt ud i de fejlfyldte
browsere man nu lige har tid og mulighed for at teste med, og
_derefter_ lave HTML'en korrekt.

Det er nok smag og behag

Mvh.

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 01-12-00 22:52

01 Dec 2000 18:17:33 +0100, udtrykte asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren)
Følgende:

>Med Mozilla bliver dette forhåbentligt langt bedre som tiden går.

Forhåbentlig...

> [...]
>det er først at lave forkert HTML, som ser rigtigt ud i de fejlfyldte
>browsere man nu lige har tid og mulighed for at teste med, og

Jeg går såmænd også efter korrekt HTML i første omgang.

>Det er nok smag og behag

Det er det vel, men i det her tilfælde har vi tilsyneladende samme
smag...
--
mvh Andreas Kleist Svendsen
andreas_k_s@fjern@hotmail.com