MS Windows
briani 27239
Opsætning af FTP-server
Fra : Dennis Lange

Dato : 25-01-06 22:18

Hej NG

Allerførst beklager jeg hvis dette ikke er den rigtige gruppe, men jeg kan
ikke helt gennemskue hvilken, der passer bedst.

Jeg har nu rodet med at opsætte en FTP-server, og jeg kan ikke få det til at
virke.

Problemet (tror jeg), er at jeg sidder bag en Linksys-router, og jeg er ikke
sikker på at de rigtige porte er forwarded derhen hvor de skal osv.
Derfor kunne jeg godt tænke mig en idiotsikker vedledning til, hvordan
router og ftp-program skal indstilles.

Er der nogen, der kan hjælpe?

--
Mvh.
Dennis Lange

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-01-06 22:42

Dennis Lange wrote:

> [...]
> ikke sikker på at de rigtige porte er forwarded derhen hvor de skal osv.
> Derfor kunne jeg godt tænke mig en idiotsikker vedledning til, hvordan

Når du sidder bag en router kører du sandsynligvis NAT og så skal du sørge
for at både server og klient understøtter passiv FTP. Så skal du sætte DNAT
op så al trafik havner på [PC'ens IP]:21. Det burde være det.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Dennis Lange

Dato : 26-01-06 13:48

Lasse Jensen wrote:
> [...]
> sørge for at både server og klient understøtter passiv FTP. Så skal
> du sætte DNAT op så al trafik havner på [PC'ens IP]:21. Det burde

Det bedste resultat jeg kan få er:

I routeren er UPnP forwarding af port 21 TCP til port 7000.
Ligeledes har jeg port range forwarding på port 50000-50100 TCP til den
interen IP på min computer

FTP-serveren er sat op til lytte på port 7000
Serveren er også sat op til at bruge passive-mode med fixed IP svarende til
min eksterne IP.
Passive port range er sat til 50000-50100

Når brugeren forsøger at logge på, kommer logon-billedet frem, og man kan
som sådan logge ind.
Dog vises fil-listen ikke, men istedet kommer denne fejlmeddelse:

(000004) 26-01-2006 13:41:37 - Anders (192.168.1.1) > 530 PASV command only
accepts connection from client IP address (192.168.1.1!=error).

(000004) 26-01-2006 13:41:37 - Anders (192.168.1.1) > LIST

(000004) 26-01-2006 13:41:37 - Anders (192.168.1.1) > 550 List failed. No
port specified.

Hvad er der galt

--
Mvh.
Dennis Lange

Fra : jda

Dato : 26-01-06 19:02

On Thu, 26 Jan 2006 13:47:43 +0100, Dennis Lange came up with this fine
idea in dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
>
> (000004) 26-01-2006 13:41:37 - Anders (192.168.1.1) > LIST
>
> (000004) 26-01-2006 13:41:37 - Anders (192.168.1.1) > 550 List failed. No

Prøv at sætte fixed IP til din interne IP
--
Jakob

Fra : Dennis Lange

Dato : 26-01-06 21:41

jda wrote:
> Prøv at sætte fixed IP til din interne IP

Det ændrer intet.
Heller ikke hvis jeg sætter fixed IP til routerens interne IP

--
Mvh.
Dennis Lange

Fra : jda

Dato : 27-01-06 04:57

On Thu, 26 Jan 2006 21:41:15 +0100, Dennis Lange came up with this fine
idea in dk.edb.system.ms-windows:

> Det ændrer intet.
> Heller ikke hvis jeg sætter fixed IP til routerens interne IP

Nej du skal i hvert fald ikke sætte den til routerens IP. Det er jo din
gateway. Hvilken FTP server kører du med?
--
Jakob

Fra : jda

Dato : 27-01-06 05:20

On Thu, 26 Jan 2006 21:41:15 +0100, Dennis Lange came up with this fine
idea in dk.edb.system.ms-windows:

> Det ændrer intet.
> Heller ikke hvis jeg sætter fixed IP til routerens interne IP

BTW har du husket at forwarde port 20?
--
Jakob

Fra : Calle.

Dato : 27-01-06 20:28

jda wrote:
> On Thu, 26 Jan 2006 21:41:15 +0100, Dennis Lange came up with this
> fine idea in dk.edb.system.ms-windows:

> BTW har du husket at forwarde port 20?
du mener vel port 21, port 20 er ikke nødvendig, selvom mange tror det.
--
**** Calle ****

Fra : jda

Dato : 28-01-06 11:22

On Fri, 27 Jan 2006 20:27:42 +0100, Calle. came up with this fine idea in
dk.edb.system.ms-windows:

> du mener vel port 21, port 20 er ikke nødvendig, selvom mange tror det.

Den skulle kun være nødvendig til active, cmd på 21 og data på 20. Men jeg
bare oplevet de gange at jeg har kørt med ftp at hvis der har været
problemer med passive så her det hjulpet at forwarde den også.
--
Jakob

Fra : Calle.

Dato : 25-01-06 23:37

Dennis Lange wrote:
> [...]
> er ikke sikker på at de rigtige porte er forwarded derhen hvor de
> skal osv. Derfor kunne jeg godt tænke mig en idiotsikker vedledning til,

du skal forwarde port 21 til den interne IP som FTP'en har
--
**** Calle ****

Fra : jamen

Dato : 26-01-06 00:54

Dennis Lange wrote:

> [...]
> sikker på at de rigtige porte er forwarded derhen hvor de skal osv.
> Derfor kunne jeg godt tænke mig en idiotsikker vedledning til, hvordan

Jeg formoder du har problemer med dataforbindelsen og ikke
kontrolforbindelsen (port 21)

Dataforbindelsen kan oprettes på 2 måder: aktivt og passivt

I aktiv mode, er det klientens opgave at fortælle serveren hvilken
ip+port dataforbindelsen skal oprettes til. Så hvis du tillader alt
udgående fra serveren, så skulle det være på plads.

I passiv mode, skal der lidt mere til på serveren. Det er nu op til
serveren, at fortælle klienten hvilken ip+port den skal oprette
forbindelsen til. Dvs der skal åbnes for yderligere indgående trafik end
på kontrolporten.

En intelligent NAT router kan gøre det dynamisk, men den lidt dummere
skal have hjælp.. I serveren kan du angive hvilke porte der skal
benyttes i passiv mode, de skal forwardes. Den ip serveren oplyser til
klienten, skal du sikre er din WAN ip, det kan også konfigureres på serveren