MS Windows
briani 27239
Format kun i NTFS ??
Fra : John

Dato : 23-01-06 23:01

Hej !
Hvad er årsagen til at jeg kun kan formatere til NTFS
når jeg ellers benytter Fat 32 ?
Mit D: drev skal ha en rengøring (kører Fat 32) men den vil
kun formater i NTFS.
Har I et godt råd ?
Hilsen John

Fra : jda

Dato : 23-01-06 23:08

On Mon, 23 Jan 2006 23:00:40 +0100, John came up with this fine idea in
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> når jeg ellers benytter Fat 32 ?
> Mit D: drev skal ha en rengøring (kører Fat 32) men den vil

Det bedste råd jeg nok kan give er: Gå over til NTFS med mindre der er helt
specifikke grunde til andet.
--
Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-06 23:11

"John" <kispus@despammed.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> når jeg ellers benytter Fat 32 ?
> Mit D: drev skal ha en rengøring (kører Fat 32) men den vil
Hej
Prøv kontrolpanel / computeradministratin / diskhåndtering
det plejer at virke derfra.
mvh / Bjarne

Fra : John

Dato : 23-01-06 23:31

"Bjarne Christensen" <noName> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hej
> Prøv kontrolpanel / computeradministratin / diskhåndtering

Til "jda"
Der er en grund,ja !
Jeg har 3 diske, D: kan jeg kun formatere til NTFS,
men E: der har jeg frit valg mellem NTFS og FAT 32
Det er det jeg ikke forstår.
Og jeg prøver fra Conputeradministration/Diskhåndtering.
så jeg forstår ikke at jeg på den ene (E) disk får valget, men
ikke på den anden (D)
Hilsen John

Fra : jda

Dato : 24-01-06 00:00

On Mon, 23 Jan 2006 23:30:43 +0100, John came up with this fine idea in
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> Og jeg prøver fra Conputeradministration/Diskhåndtering.
> så jeg forstår ikke at jeg på den ene (E) disk får valget, men

Og du er helt sikker på at den er FAT32 nu? Grunden til spørgsmålet er, at
som de andre helt rigtigt har skrevet kan Windows ikke selv lave store
FAT32 partitioner. Men hvis man har lavet en med et andet software har jeg
aldrig hørt om at man ikke kunne formattere den fra Windows.

Men FAT32 er stadig et dårligere system og bør kun bruges hvis der er helt
specifikke grunde som dataudveksling med andre styresystemer
--
Jakob

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 24-01-06 01:05

John wrote:

> Til "jda"
> Der er en grund,ja !

Er det fordi du bruger Linux?
Der findes et værktøj til Windows så Windows
kan arbejde på ext2 og ext3 diske.
http://www.fs-driver.org/extendeddl.html

mvh
Henning

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-01-06 23:33

"John" <kispus@despammed.com> wrote:

>Hvad er årsagen til at jeg kun kan formatere til NTFS
>når jeg ellers benytter Fat 32 ?

>Mit D: drev skal ha en rengøring (kører Fat 32) men den vil
>kun formater i NTFS.

Gætter på din partition er større end 32 GB - XP værktøjerne nægter
nemlig at FAT32 formattere større partitioner.

Og med god grund - FAT32 performer rent elendigt på store partitioner.

Skift til NTFS...

Hvis du endelig vil bevare en FAT32 partition, f.eks til dataudveksling
med Linux, bør du holde den under 32 GB. Resten af disken kan så lægges
ud i NTFS.

- - -

Hvis du partout vil have en stor FAT32 partition kan den laves med W98
værktøjer...

Men som sagt - FAT32 yder så elendigt at man ikke bør gøre det....

<mlr>

Fra : John

Dato : 24-01-06 00:17

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

> Gætter på din partition er større end 32 GB - XP værktøjerne nægter
> nemlig at FAT32 formattere større partitioner.

Ja, det er da grunden, disken er 40GB !
jeg satte den i som C: og formaterede med WIN 98 og så blev den
FAT 32 og den vises også i Diskhåndtering som FAT 32, men hvis
jeg vil formatere igen vil den kun i NTFS, men ok, det er forklaringen
og jeg siger tak til jer alle for hurtige svar.
Hilsen John

Fra : Laziter [9440]

Dato : 23-01-06 23:38

> [...]
> når jeg ellers benytter Fat 32 ?
> Mit D: drev skal ha en rengøring (kører Fat 32) men den vil

Din disk er sikkert større end 32 Gb (eller er det 36 Gb der skiller?),
derfor vil Windows kun være med til NTFS.
Hvis ikke de andre råd virker, så prøv at hente en boot CD fra
www.ultimatebootcd.com
den indeholder værktøjer der kan klare sagerne for dig

Mvh
Benjamin