MS Windows
briani 27239
Tvinge PC til boot fra CDROM
Fra : Sørensen

Dato : 23-01-06 18:01

Kort & godt:
- Kan man via et bestemt program eller via en indstilling i Windows (XP)
tvinge en PC til at boote fra CD-ROM?

Lang forklaring:
Jeg har modtaget en gammel Compaq bærbar, som jeg har lovet at forsøge at
installere et styresystem på. Desværre kan man ikke få adgang til BIOS, da
det er så bizart at der skulle have eksisteret en partition på HD'en med et
"bios-program / opsætning-software" el. lign. på - som selvfølgelig er
blevet slettet.. Denne minipartion kunne man geninstallere, hvis ellers man
havde en floppydisk med en "romPaq", som systemet kunne boote op på.. men
det har ikke diskettedrev! /

(Mit alternativ bliver at skrue HD'en ud af den gamle Compaq og sætte den
ind i en endnu ældre Toshiba, og så forsøge at installere Win 98 den vej
omkring..)

Alle gode tips er meget velkomne. :)
MVH SØrensen

Fra : Christian Mygind

Dato : 23-01-06 21:19

Sørensen wrote:
> Kort & godt:
> - Kan man via et bestemt program eller via en indstilling i Windows
> (XP) tvinge en PC til at boote fra CD-ROM?

Nej - boot'et sker jo (via info fra BIOS) før Windows startes op, så Windows
kan ikke gøre dette med tilbagevirkende kraft.

> [...]
> (Mit alternativ bliver at skrue HD'en ud af den gamle Compaq og sætte
> den ind i en endnu ældre Toshiba, og så forsøge at installere Win 98

Mon ikke den forsøger cd-drevet, hvis den ikke møder et operativsystem på
c-drevet? Du kunne pille harddisken ud og checke om den så booter fra
cd'rommen. Gør den det kan du formattere harddisken, have din rompaq klar på
en cd, installere bios-partitionen og derefter installere Windows.

/Chr

Fra : Calle.

Dato : 23-01-06 22:24

Sørensen wrote:
> [...]
> kunne man geninstallere, hvis ellers man havde en floppydisk med en
> "romPaq", som systemet kunne boote op på.. men det har ikke
Er der da XP på maskinen? Så kan du vel bare køre CD-rom derfra!
ellers ud med disken, og i en anden maskine med den.

--
**** Calle ****