MS Windows
briani 27239
Restore cd eller dvd
Fra : Jens Peter Sørensen

Dato : 20-01-06 21:58

Hej

Findes der noget software man kan bruge til at lave sin egen restore
cd, som man kan boote op på og få genskabt sin maskine som den var
lige efter man havde installeret win og diverse office ting og sager.

Mvh

JPS

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 21-01-06 09:08

"Jens Peter Sørensen (slet 2QLCX)" <jens.peter@2QLCXpc.dk> skrev i en
meddelelse news:11377909090.525981851080633@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> cd, som man kan boote op på og få genskabt sin maskine som den var
> lige efter man havde installeret win og diverse office ting og sager.

Du kan f.eks. bruge Norton Ghost. Et glimrende program. Der findes sikker
mange flere, men her er da i hvert fald et bud på et program, jeg har brugt
i mange år - efter løbende opdateringer og undertiden nyanskaffede
versioner. Prisen ligger omkring en halv tudse afhængig af forretning.

Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu

Fra : Peter T.

Dato : 21-01-06 09:24

slet 2QLCX ristede følgende runer:

> Findes der noget software man kan bruge til at lave sin egen restore
> cd, som man kan boote op på og få genskabt sin maskine som den var
> lige efter man havde installeret win og diverse office ting og sager.

Jeg selv bruger Norton Ghost 8, som skulle være Nortons sidste
backup/restore-program af egen avl inden de købte et eller andet obskurt
firmas software og satte ghost-etiketten på det. Programmet er pærenemt at
bruge og spiller fint på både usb-harddiske og cd/dvd-brændere.
Acronis Disk Image skulle også være godt, men specielt version 9 af
programmet skulle være temmelig buggy ifølge rygterne.

Jeg har ingen erfaringer med senere versioner af Norton Ghost.

--
Mvh. Peter T.

Fra : Jens Peter Sørensen

Dato : 21-01-06 10:35

Laver man i Ghost så "bare" en dvd som man kan sætte i maskinen
og læne sig tilbage og vente på at mskinen bliver som født på
ny ??

MVh
Jens Peter

Fra : Peter T.

Dato : 21-01-06 11:47

slet 30KI2 ristede følgende runer:

> Laver man i Ghost så "bare" en dvd som man kan sætte i maskinen
> og læne sig tilbage og vente på at mskinen bliver som født på
> ny ??

Jeg hare aldrig prøvet at brænde en backup direkte på en dvd, da jeg altid
laver en backupfil til en anden fysisk harddisk, da det går meget
hurtigere. Så jeg er dig svar skyldig.

--
Mvh. Peter T.

Fra : Peter T.

Dato : 21-01-06 11:47

Peter T. ristede følgende runer:

> Jeg hare aldrig prøvet at brænde en backup direkte på en dvd, da jeg
> altid laver en backupfil til en anden fysisk harddisk, da det går
> meget hurtigere. Så jeg er dig svar skyldig.

Så det gjorde dig nok ikke meget klogere. :)

--
Mvh. Peter T.

Fra : jda

Dato : 21-01-06 11:58

On 21 Jan 2006 09:35:29 GMT, Jens Peter Sørensen came up with this fine
idea in dk.edb.system.ms-windows:

> Laver man i Ghost så "bare" en dvd som man kan sætte i maskinen
> og læne sig tilbage og vente på at mskinen bliver som født på
> ny ??

Basalt set ja. Du skal lige være opmærksom på, at Ghost 2003 er den sidste
version hvor man kan lave et image uden at programmet er installeret på
maskinen. Så du kan ikke bruge den nyeste version hvis du vil have et image
hvor selve Ghost programmet ikke er installeret.

--
Jakob

Fra : Jens Peter Sørensen

Dato : 22-01-06 00:26

Jeg har Norton Ghost installeret på min laptop og har kigget lidt på
programmet.
Kan man kun lave en recovery dvd af hele diskens indhold ? eller kan man på
en eller ande måde
vælge noget bestemt indhold. Hvis man skal lave en komplet recovery dvd
samling, så skal der da mange medier i brug før man er færdig med det.
Ells skulle jeg jo nok have lavet recovery dvden helt fra maskinens ungdom,
hvor der ikke var installeret så meget unødigt

Mvh
Jens Peter

Fra : jda

Dato : 22-01-06 00:41

On Sun, 22 Jan 2006 00:26:01 +0100, Jens Peter Sørensen came up with this
> [...]

> Ells skulle jeg jo nok have lavet recovery dvden helt fra maskinens ungdom,
> hvor der ikke var installeret så meget unødigt

Du kan lave af en disk eller en partition. Hvis du vil i gang med at vælge
bestemte mapper ud og sådan noget, så skal du have fat i noget mere
avancerede (og dyrere) backupprogrammer.

--
Jakob