MS Windows
briani 27239
Tilføje til en Environment Variable i Win ~
Fra : rondo

Dato : 10-01-06 18:14

Jeg er løbet ind i et irriterende problem på mit arbejde. Jeg har
installeret AutoCAD 2004 med en flydende licens på en maskine, men
når jeg starter programmet, får jeg denne besked: "A required .DLL
file, AC1ST16.DLL was not found". Filen ligger hvor den skal på
maskine, og jeg har så kigget på Autodesks hjemmeside og fundet denne
løsning:
http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/ps/item?id=3332401&linkID=2475323&siteID=123112.
Desværre kan jeg ikke rette i den environment variable, der hedder
"Path". Når jeg prøver at editere i denne variabel via Control
Panel/System/Advanced/Environment Variables, er det som om, at der ikke
er plads til at skrive mere. Hvis jeg sletter noget først, kan jeg
godt skrive, men det kan da ikke være meningen, at jeg skal slette
noget. Hvis jeg kører Set kommandoen i en command prompt, står der
også mere i Path variablen, end jeg kan se via Control Panel. Hvordan
kan jeg få tilføjet det sidste "C:\Program Files\Common
Files\Autodesk Shared" statement i min Path variabel uden at slette
noget andet. Kan det gøres via en kommando i command prompt? Jeg skal
simpelt hen bare have AutoCAD til at virke hurtigst muligt, så alt
hjælp er meget velkommen. I øvrigt virker programmet på alle andre
maskiner i firmaet. Det er første gang, at jeg er stødt på dette
problem.

På forhånd tak,
Ronnie

Fra : Bertel Brander

Dato : 10-01-06 20:01

rondo wrote:
> [...]
> hjælp er meget velkommen. I øvrigt virker programmet på alle andre
> maskiner i firmaet. Det er første gang, at jeg er stødt på dette

Du kan have to PATH's i kontrol panel/System/... en i Brugervariable
og en i Systemvariable, den endelige PATH er summen af de to.

Hvis du sætter path i en command prompt virker det kun for den
command prompt, og programmer du starter derfra.

Du kan måske løse det ved at lave en .bat fil til at starte
programmet:
path=%path%;C:\Program Files\Common Files\Autodesk Shared"
C:\whatever\someprogram.exe

/b

Fra : jda

Dato : 11-01-06 01:43

On 10 Jan 2006 09:13:38 -0800, rondo came up with this fine idea in
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> hjælp er meget velkommen. I øvrigt virker programmet på alle andre
> maskiner i firmaet. Det er første gang, at jeg er stødt på dette

Gå ind i din registreringsdatabase, -> start -> kør -> regedt32 -> find
nøglen
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session
Manager\Environment
Under den er der et punkt der hedder Path. Rediger nøglen og tilføj den
streng du har brug for. Husk et semikolon til at adskille den fra de andre
strenge
--
Jakob

Fra : rondo

Dato : 11-01-06 11:01

Jeg har fået løst problemet ved at kopiere Path variablen, som jeg
kan se den i command prompt over i Notepad, og så slette en masse %
tegn, som af en eller anden grund fyldte op men ikke havede nogen
betydning (det er en af firmaets interne applikationer, som har det med
at sætte en masse % tegn ind). Dette gjorde plads til, at jeg kunne
tilføje min manglende variabel. Herefter overskrev jeg den
eksisterende via kontrol panelet, og nu virker det. Jeg var bare ikke
klar over, at der var en begrænsning på antallet af karakterer, man
kan skrive i variablen.

Tak for hjælpen til jer alle.

Ronnie