MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Remote-shutdown af win 2003 server ???
Fra : gc

Dato : 08-01-06 11:12

Vi har en Windows 2003 server stående i kælderen. !
Jeg bruger en bat fil med kommandoen: C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe /s /m
\\192.168.1.200 /t 5 /d p:4:1
Til at lukke serveren ned remote !
Løsningen virker fint på 2 klienter men selvfølgelig ikke på den det skal,
som er en bærbar PC.
Alle klienter køre Win XP-Pro.

Hvad kan det skyldes og er der en løsning. ?

/Gert

Fra : jda

Dato : 08-01-06 17:02

On Sun, 8 Jan 2006 11:11:31 +0100, gc came up with this fine idea in
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> som er en bærbar PC.
> Alle klienter køre Win XP-Pro.
>
> Hvad kan det skyldes og er der en løsning. ?

Hvorfor logger du ikke bare ind på din server med remote desktop og lukker
den ned? Start -> kør -> mstsc -> skriv servernavn eller IP.
Husk i øvrigt at kalde din fil for .cmd og ikke .bat Det har en betydning
for hvordan Windows scripthost fortolker kommando extensions
--
Jakob

Fra : Bertel Brander

Dato : 08-01-06 20:25

jda wrote:
> Husk i øvrigt at kalde din fil for .cmd og ikke .bat Det har en betydning
> for hvordan Windows scripthost fortolker kommando extensions

På hvilken måde påvirker det fortolkeren?

(som vist ikke er "scripthost" men cmd.exe)

/b

Fra : jda

Dato : 08-01-06 22:08

On Sun, 08 Jan 2006 20:24:52 +0100, Bertel Brander came up with this fine
idea in dk.edb.system.ms-windows:

> På hvilken måde påvirker det fortolkeren?

Det påvirker netop kommando extensions. Ikke for alle kommandoer, men
'start' er en af dem. Hvilket også betyder ændringer i start af eksterne
kommandoer. Jeg har ikke fundet dokumentation for nøjagtigt hvilke og
hvornår, men sommetider gør det.

> (som vist ikke er "scripthost" men cmd.exe)

Her kommer vi til det jeg elsker ved Windows dokumentation: I XP Resource
Kit fra Microsoft Press står der at det er scripthost og på deres
hjemmeside står der et sted at det er cmd.exe og et andet at 'These
extensions are registered with Windows. When you run one of these types of
files, Windows starts Windows Script Host, which invokes the associated
script engine to interpret and run the file' Jeg må indrømme at jeg aldrig
har kigget på logoet på det kommandovindue jeg har haft til at køre mine
scripts, og jeg bruger også selv mest vbscript

--
Jakob

Fra : Bertel Brander

Dato : 08-01-06 22:22

jda wrote:
> [...]
> 'start' er en af dem. Hvilket også betyder ændringer i start af eksterne
> kommandoer. Jeg har ikke fundet dokumentation for nøjagtigt hvilke og

Jeg har ofte hørt at der skulle være forskel på .bat og .cmd,
men jeg har aldrig fundet nogen forskel. Jeg havde håbet at
du vidste forskellen.

> [...]
> har kigget på logoet på det kommandovindue jeg har haft til at køre mine
> scripts, og jeg bruger også selv mest vbscript

Jeg troede at Windows Script Host var .wsh og WScript.exe

/b

Fra : jda

Dato : 08-01-06 22:55

On Sun, 08 Jan 2006 22:21:50 +0100, Bertel Brander came up with this fine
idea in dk.edb.system.ms-windows:

> Jeg har ofte hørt at der skulle være forskel på .bat og .cmd,
> men jeg har aldrig fundet nogen forskel. Jeg havde håbet at
> du vidste forskellen.

Jeg har set flere steder i både i MS egen dokumentation og andet at det
betyder 'ændringer' i forhold til 'kommando extensions' og har også selv
oplevet forskelle, men har ikke været i stand til at fastlægge et mønster

> Jeg troede at Windows Script Host var .wsh og WScript.exe

wscript.exe eller cscript.exe afhængigt af hvad man bruger til .wsf .wsh
..vbs og .js. Selv bruger jeg cscript.exe som er commandline versionen. Og
så, afhængigt af hvordan man tolker dokumentationen, en eller anden rolle i
hvordan .bat og .cmd bliver kørt

--
Jakob

Fra : jda

Dato : 09-01-06 00:52

> [...]

> Jeg har ofte hørt at der skulle være forskel på .bat og .cmd,
> men jeg har aldrig fundet nogen forskel. Jeg havde håbet at

Jeg har været ude hos Microsoft fyrene og kigge. Der står noget i denne
tråd:
http://groups.google.com/group/microsoft.public.win2000.cmdprompt.admin/browse_frm/thread/5c7794abca1edb09?q=group%3Amicrosoft.public.*+insubject%3ADifference+insubject%3Abetween+insubject%3A.cmd+insubject%3A%26+insubject%3A.bat+insubject%3Afiles&hl=en&

--
Jakob

Fra : gc

Dato : 09-01-06 09:27

> [...]
> Husk i øvrigt at kalde din fil for .cmd og ikke .bat Det har en betydning
> for hvordan Windows scripthost fortolker kommando extensions
Det skal helst være noget der er til at finde ud af, også for vores
kontordame på 60
Derfor lavede jeg et link (kaldt "luk server") til en batfil, som så lukker
serveren ned.

Hvorfor virker det mon ikke på den bærbare uanset om den kaldes bat eller
cmd. ?

Eller måske et simpelt script, hvor man f.eks bliver spurgt "Er du sikker på
du vil lukke serveren"
Nogen forslag på et sådan ?

/gert

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 09-01-06 21:10

"gc" <gertc@msn.com> skrev:
>Det skal helst være noget der er til at finde ud af, også for vores
>kontordame på 60

Et skud: det har vel ikke noget med rettigheder at gøre? Det kan godt
være den usynlige årsag, når noget ikke virker fra en bestemt maskine
eller for en bestemt bruger.

>Hvorfor virker det mon ikke på den bærbare uanset om den kaldes bat eller
>cmd. ?

Kan du se på hvad måde det ikke virker? Findes shutdown.exe ikke, får
man en "access denied", sker der ingenting eller hvad?

--
Richard Flamsholt
richard@flamsholt.dk - www.richard.flamsholt.dk

Fra : gc

Dato : 11-01-06 11:58

> Et skud: det har vel ikke noget med rettigheder at gøre? Det kan godt
> være den usynlige årsag, når noget ikke virker fra en bestemt maskine
> eller for en bestemt bruger.

Tjaa, måske. men der er endnu ikke sat noget op.
så det burde vel ikke virke for nogen brugere.
(Jeg er stadig lidt grøn i win 2003, den er sat op som filserver og det
virker fint.)

> Kan du se på hvad måde det ikke virker? Findes shutdown.exe ikke, får
> man en "access denied", sker der ingenting eller hvad?

Der kommer et kommandoprompt vindue op og den ser ud til at udføre
handlingen, men på den bærbare slukker serveren bare ikke.

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 12-01-06 00:43

"gc" <gertc@msn.com> skrev:
>Tjaa, måske. men der er endnu ikke sat noget op.

Mjah, jow - men der er jo altid rettigheder i spil. Med simple sharing
slået fra (explorer > tools > view > use simple file sharing off) kan
man i en fils properties se, hvem der må gøre hvad med filen. Specielt
når der er tale om adgang over netværk kan det drille.

>Der kommer et kommandoprompt vindue op og den ser ud til at udføre
>handlingen, men på den bærbare slukker serveren bare ikke.

Prøv at køre det fra cmd, eller brug shutdown -i som åbner et vindue og
test det således (altså, fra den bærbare hvor det ikke virker). Det kan
måske give mere information.

Fra : jda

Dato : 10-01-06 00:09

On Mon, 9 Jan 2006 09:26:45 +0100, gc came up with this fine idea in
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> cmd. ?
>
> Eller måske et simpelt script, hvor man f.eks bliver spurgt "Er du sikker på

Måske kunne det være noget med det her:
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Option Explicit

Dim strComputer
Dim objWMIService
Dim colOperatingSystems
Dim objOperatingSystem

strComputer = "."

Set objWMIService =
GetObject("winmgmts:{impersonationLevel=impersonate,(Shutdown)}\\" &
strComputer & "\root\cimv2")

Set colOperatingSystems = objWMIService.ExecQuery ("Select * from
Win32_OperatingSystem")

For Each objOperatingSystem in colOperatingSystems
objOperatingSystem.Win32Shutdown(1)
Next
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Indsæt selv computernavnet i strComputer = "." og gem det som shutdown.vbs

Men som Richard rigtigt skriver, hvis hun ikke har ret til at lukke
computeren, så vil det ikke lykkes. Prøv at logge ind med vedkommende
brugers rettigheder på en af de maskiner hvor du har testet det, og se om
det virker der.

--
Jakob

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-01-06 01:16

gc <gertc@msn.com> wrote:

> [...]
> Til at lukke serveren ned remote !
> Løsningen virker fint på 2 klienter men selvfølgelig ikke på den det skal,

Jeg har en Windows 95 maskine som file server på mit LAN og bruger
Windows Netmeeting til at styre den, inkl nedlukningen.