MS Windows
briani 27239
Genetablering af WinXP på anden HD?
Fra : Sven

Dato : 07-01-06 17:36

Hej.
jeg har installeret WindowsXP Pro på et RAID-setup, men har nu efter flere
problemer næsten givet op. Det er på et ASUS Nforce 4 bundkort, og det er
2x250Gb SATA hd'ere der kører i Nvidia's RAID.
Nu vil jeg gerne adskille dem, så de kører som 2 alm. hd'ere. Jeg har et
ghost image på en extern harddisk af C:. Hvis jeg nu disabler RAID, og vha
Maxtor-tools opretter et C: på en enkelt af disse SATA-diske, og derefter
kører ghost-imaget over, vil det så virke?
Min WindowsXP kan ikke aktiveres mere uden jeg ringer ind, og det har jeg
lige haft gjort, så MS bliver måske lidt knotne hvis jeg gør det igen, samt
det er jo væsentligt hurtigere at ghoste et image end at skulle installere
alt forfra igen.

Jeg vil meget gerne tilbage til at køre med MS default SATA/IDE driver
fremfor Nvidia's SW-IDE driver, men kan jeg gøre som ovenstående, og få
WindowsXP til at boote?

Sven

Fra : Fjollefrans

Dato : 07-01-06 19:03

> [...]
>
> Jeg vil meget gerne tilbage til at køre med MS default SATA/IDE driver
> fremfor Nvidia's SW-IDE driver, men kan jeg gøre som ovenstående, og få

det burde du kunne, jeg har i hvert fald udført ligende manøvrer, faktisk
begge veje, på SCSI RAID systemer.

- FF

Fra : Sven

Dato : 08-01-06 00:27

> det burde du kunne, jeg har i hvert fald udført ligende manøvrer, faktisk
> begge veje, på SCSI RAID systemer.

Ok, jeg tager chancen. Første boot i sikker mode, uninstall alt mht
RAID-driver, og derefter boot normalt, er det fremgangsmåden?

Sven

Fra : Sven

Dato : 08-01-06 03:37

> det burde du kunne, jeg har i hvert fald udført ligende manøvrer, faktisk
> begge veje, på SCSI RAID systemer.

Hmmm, den gik ikke. Når Windows første gang forsøger et boote, så hænger den
lige inden "VELKOMMEN" skærmen, og kommer ikke videre. den kan ikke starte i
sikker mode, og den kan heller ikke starte i sikker mode til konsollen bare.
Uanset boot-metode, så hænger den med en blå grafisk skærm, hvor der står
WindowsXP Pro og i linien neden under står der Microsoft®.

Sven

Fra : Fjollefrans

Dato : 08-01-06 14:49

> [...]
> konsollen bare. Uanset boot-metode, så hænger den med en blå grafisk
> skærm, hvor der står WindowsXP Pro og i linien neden under står der

sidder diskene stadig på samme controller ?

Fra : Sven

Dato : 08-01-06 22:19

> sidder diskene stadig på samme controller ?

Ja, RAID funktionen er blot slået fra i BIOS, PC'en genstartet, ind i BIOS
igen for at se om den har fundet dem som alm. hd'ere, så jeg kan sætte
bootrækkefølgen, hvilket virkede fint. Men den ville ikke boote. Den nåede
at aktivere lydkort (kort sædvanligt klik i højttalerne) og keyboard, og
derefter denne blå skærm. Den har samme farver som "velkommen" skærmen, men
en anden tekst. Musen kan flyttes rundt på skærmen, og tastaturet forårsager
et DONG i PC højttaleren, når jeg trykker på ESC eller RETURN, indtil første
tryk på venstre musetast .. derefter ingen lyde når disse taster på
keyboardet trykkes. Fik lov at stå i ca 15 minutter, hvor hd-lampen blinkede
en sjælden gang imellem ellers skete der intet.
Det er den indbyggede SATA controller i Nforce4 chipsættet der er i brug i
begge tilfælde.

Mvh
Sven