MS Windows
briani 27239
WinXP - Dos-program - Paralelport ??
Fra : Jørgen Hansen

Dato : 05-01-06 23:17

Hej!

Jeg har et dos-program, der bruger parallel-porten, som jeg gerne vil have
installeret på min WIN XP-pc'er.

Jeg har hørt noget om at man ikke kan bruge parallelporten ved
dos-programmer hvis styresystemet er XP.

Er det korrekt? Kan man gøre noget for at komme til at bruge parallelporten?
I så fald hvad?

På forhånd tak

Mvh.
Jørgen Hansen

Fra : Holst

Dato : 05-01-06 23:24

Jørgen Hansen wrote:

> Jeg har hørt noget om at man ikke kan bruge parallelporten ved
> dos-programmer hvis styresystemet er XP.

Jeg skal ikke afvise, at det godt kan være tilfældet i nogle tilfælde.

Jeg har dog absolut ingen problemer med at udskrive fra WordPerfect 5.1,
der er installeret under XP Home SP2, når jeg udskriver til en printer
tilsluttet parallelporten.

Jeg er endnu ikke nået så langt som at forsøge at få den til at udskrive
til netværks/USB-printer, men det kommer måske en dag. Så længe den
udskriver til parallelprinteren, er jeg egentlig godt tilfreds.

Fra : Max

Dato : 05-01-06 23:38

Hej Holst

> Jeg er endnu ikke nået så langt som at forsøge at få den til at udskrive
> til netværks/USB-printer, men det kommer måske en dag. Så længe den
> udskriver til parallelprinteren, er jeg egentlig godt tilfreds.

Intet problem, man mapper bare LPT porten til en netværksprinter.

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 05-01-06 23:44

Max wrote:

> Intet problem, man mapper bare LPT porten til en netværksprinter.

Ja, jeg tænkte nok, det ville være nemt. Ikke at jeg har så meget at
bruge det til. Så længe min HP 6 MP virker, så er der ingen grund til at
bekymre mig om udskrivning til andre printere fra WP5.1. Og den har
virket i ni år nu, så hvorfor skulle den ikke virke i ni år til?!

Fra : Jens G

Dato : 06-01-06 14:49

On Thu, 5 Jan 2006 23:16:37 +0100, "Jørgen Hansen" <johans@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>installeret på min WIN XP-pc'er.
>
>Jeg har hørt noget om at man ikke kan bruge parallelporten ved
>dos-programmer hvis styresystemet er XP.

På mit arbejde bruger vi nogle DOS programmer som bruger noget
interface via parallelporten.
Efterhånden som vores gamle blærbare win98 PC'er ikke kan mere, og nye
programmer kræver nyere operativsystemer, bliver de skiftet til XP
blærbare, og det giver problemer med at bruge de gamle DOS programmer,
for de får simpelthen ikke lov til at skrive direkte til
parallelporten.

>Er det korrekt? Kan man gøre noget for at komme til at bruge parallelporten?
>I så fald hvad?

Så vidt vi har kunnet finde ud af er det korrekt.
Men vi er kommet uden om det ved at installere VMware Workstation
http://www.vmware.com/, som er et program der kan emulere andre
styresystemer.
Vi har så installeret en win98 på VMware, og derigennem har vi adgang
til parallelporten med vore DOS programmer.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 06-01-06 20:57

Jørgen Hansen wrote :

> [...]
> hvis styresystemet er XP.
>
> Er det korrekt? Kan man gøre noget for at komme til at bruge parallelporten?

Siden Windows NT har DOS-programmer haft problemer med at bruge
parallelporten direkte da Windows blokerer for dette. Det kan dog
ændres ved at fortælle Windows at den ikke skal blokere adgang til
bestemte porte - også andre porte end parallelporten.

Tag et kig på disse links:

Google:
http://www.google.com/search?q=windows+parallel+port+direct+access

Et eksempel på et program der skal bruge parallelporten:
http://www.writelog.com/support/lpt_port_support_on_windows_nt.htm

Eksempel på en betalingsversion af et program:
http://www.zeecube.com/ParPort2004.htm

/klaus

Fra : J. Hansen

Dato : 08-01-06 17:05

Hej igen og tak for alle svarene.

Jeg er dog ikke kommet ret meget nærmere en løsning af mit problem idet mit
engelske ikke er så godt og der er jo mange sider der omhandler problemet og
de fleste er på engelsk....!!!

Er der ikke en af Jer der kan henvise til noget helt konkret - måske til den
eller de filer/programmer som jeg skal downloade og installerer.

Mvh
Jørgen Hansen