MS Windows
briani 27239
Acronis True image og Boot DVD?
Fra : Torben \(Tilst\)

Dato : 05-01-06 10:42

Håber der er hjælp at hente her!
Har installeret en ny harddisk i en computer til en, der ikke rigtig kan
finde ud af at passe på på nettet(bruger p2p og får lynhurtigt sin hd fyldt
op med lort). Så ville jeg lave en backup af helle hans systemdisk og lave
det nemt for ham at genetablere den.
I True image er det muligt at lave en bootcd med programmet, så det er
muligt at starte den og så loade imaget fra eks. en DVD. For at gøre det en
smule lettere for ham havde jeg tænkt at lave en boot-DVD med både program
og backup - og det kan jeg sgu ikke klare. Har prøvet at tage et image af
boot-CD'en og læse det ind i UltraISO, tilføje backuppen for derefter at
brænde det ud på en DVD istedet, som han så skulle kunne boote fra og
genetablere systemet med, men det virker ikke - "Acronis could not load"
dvs. boote kan den tilsyneladende godt men programmet vil åbenbart ikke
loade.
Er der nogen der har nogle "guldkorn"?

PS: Postet i dk.edb.hardware.drev.dvd og dk.edb.system.ms-windows, håber
ikke det er OT, kunne ikke finde andre grupper det var mere passende.

--
/Torben

Fra : JSH [9800]

Dato : 05-01-06 17:08

Jeg har ikke løsningen, men søger akkurat det samme!

Altså at man kan lave en cd/dvd med et image også boote fra samme cd/dvd.

Fra : ----OR----

Dato : 05-01-06 17:33

"Torben (Tilst)" <t_fejr@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> load" dvs. boote kan den tilsyneladende godt men programmet vil åbenbart

Det nemmeste og hurtigste er da og lave et Ghost image af C-drevet og smide
det på an anden partition eller en DVD. Restore kan startes fra Windows
eller en diskette, hvis maskinen er gået i sort. Ret nemt, selv min far kan
finde ud af det.
Man kan lave back-up efter behov. Tager kun 10 min. hvis imaget lægges på
anden part.

Fra : JSH [9800]

Dato : 05-01-06 17:40

> [...]
> min far kan finde ud af det.
> Man kan lave back-up efter behov. Tager kun 10 min. hvis imaget lægges på

Du har ganske ret i dette, men på arbejde bruger vi imagecast og der kan man
lave en dvd med et image på, der kører automatisk, når man booter på
dvd-mediet.

Kan noget lign. ikke lave i Acronis True Image eller Ghost 9? (da jeg har
licens til disse programmer)

Fra : Lyhn

Dato : 06-01-06 04:26

Torben (Tilst) wrote:

> For at gøre det en smule lettere for ham havde jeg tænkt at lave en
> boot-DVD med
> både program og backup - og det kan jeg sgu ikke klare.

Som du har opdaget har Acronis True Image ikke denne funktion indbygget, men
i nedenstående links er der er der 2 forskellige opskrifter til hvordan du
kan opnå dette med lidt fifleri.

www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=48186

www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=48186&page=2

Fra : Torben \(Tilst\)

Dato : 06-01-06 20:21

"Lyhn" <@> skrev i en meddelelse news:lsmdnRiqxJXVfiDeRVny2g@giganews.com...

> [...]
> men i nedenstående links er der er der 2 forskellige opskrifter til
> hvordan du kan opnå dette med lidt fifleri.

Se det var noget der kunne bruges, har lavet en DVD der fungerer i min
computer men computeren den skal bruges vil sgu ikke boote på DVD'en ensige
læse den, men det er jo et andet problem som skal løses (TOSHIBA DVD-ROM
SD-M1612) ka'ske der en der ved hvad der kan være galt, har prøvet med en
del forskellige DVD'er bondkortet er ESC K7S5A. BIOS opdateret.

Mange tak for hjælpen.
--
/Torben

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-01-06 21:56

Torben (Tilst) wrote:
> [...]
> (TOSHIBA DVD-ROM SD-M1612) ka'ske der en der ved hvad der kan være
> galt, har prøvet med en del forskellige DVD'er bondkortet er ESC

Måske et dumt spørgsmål, men har du i BIOS sat maskinen til at boote på
CD-ROM drevet?

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 06-01-06 23:14

> Se det var noget der kunne bruges, har lavet en DVD der fungerer i min
> computer men computeren den skal bruges vil sgu ikke boote på DVD'en
> ensige læse den,

Hvis maskinen ikke kan læse skiven i f.eks. windows eller andet OS så kan du
stensikkert heller ikke boote fra den.
For at boote skal du være sikker på at du har sat Bios til at Boote fra CD
som 1.prioritet og du skal være ret sikker på at skiven er læsbar i det hele
taget. Ellers kommer du jo selvsagt ingen vegne.

>men det er jo et andet problem som skal løses (TOSHIBA DVD-ROM SD-M1612)
>ka'ske der en der ved hvad der kan være galt, har prøvet med en del
>forskellige DVD'er

dvs. har du prøvet det samme mærke på DVD-erne eller har du prøvet andre
mærker.. Plejer dine DVD-skiver at virke ?
har du prøvet at lave en bootcd/dvd uden et decideret Acronisimage, men bare
rutinemæssig DVD ?

Følgende fremgangsmåde må være minimumskrav:
1) Slå CDrom boot til i Bios med 1.prioritet
2) Vær sikker på at dine skiver virker i det hele taget
3) Se om du kan køre med en Bios CD/DVD uden alt andet på skiven
4) Prøv til sidst med Acronis image og Boot på samme skive.

Fra : Torben \(Tilst\)

Dato : 07-01-06 10:51

"u.m.s [3460]" <upiremove@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 3) Se om du kan køre med en Bios CD/DVD uden alt andet på skiven
> 4) Prøv til sidst med Acronis image og Boot på samme skive.

Den booter fint med en cd-rom, ingen problemer der! DVD'en virker OK i min
egen computer som jeg nævnede tidligere, (hvis du havde læst mit tidligere
indlæg havde du ogå set det). Så det eneste jeg mener kan være årsagen er:
enten skal linsen renses eller DVD-delen er blevet ødelagt på en eller anden
måde - (lidt mystisk da jeg mener at det er samme laser til begge dele)

--
/Torben

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-01-06 18:14

Torben (Tilst) wrote:
> enten skal linsen renses eller DVD-delen er blevet
> ødelagt på en eller anden måde
> - (lidt mystisk da jeg mener at det er samme laser til
> begge dele)

Det er det ikke!

--
Mvh.