MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Fejl i partitioneringstabel
Fra : klaus

Dato : 04-01-06 10:40

Jeg har en underlig fejl. I min partitioneringstabel er der afsat 37 GB til
min Windows XP i drev C:. Men fra XPs filhåndtering gives der kun adgang
til 19 GB. Se dette link: http://www.aigis.dk/tmp/partition1.jpg Og som det
fremgår af pladsforbruget, så kan jeg efterhånden godt bruge de sidste 18
GB, men hvordan får jeg adgang til dem? Er det MBR der skal rettes i? Eller
er det en partitioneringstabel der har en fejl? Eller er det andre
systemoplysninger der skal tilpasses? Og hvordan løses problemet?

Håber i kan hjælpe, på forhånd tak.

--
Mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Svend

Dato : 04-01-06 12:55

"klaus" <ke@aigis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er det en partitioneringstabel der har en fejl? Eller er det andre
> systemoplysninger der skal tilpasses? Og hvordan løses problemet?

Prøv at højreklikke inden i den sidste partition og vælg "Formater" og se om
du ikke får et drev mere.
Svend

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-01-06 21:12

> [...]
> er det en partitioneringstabel der har en fejl? Eller er det andre
> systemoplysninger der skal tilpasses? Og hvordan løses problemet?

Den ser mærkelig ud, idet det jo ser ud til at den er partitioneret, men den
ved ikke hvordan. Derfor dukker de heller ikke op i Stifinder, når den ikke
kan se en kendt partition.
Højreklik på alle 3 ukendte partitioner 1 ad gangen og vælg at fjerne
partitionen. Så skulle du gerne ende med at have et stort upartitioneret
område. Det skal du så højreklikke i og oprette en ny kendt partition i.
Herefter skal du så vælge om du vil oprette flere logiske drev, eller du vil
nøjes med et stort. I forbindelse med dette spørger den selv, om den skal
slutte med at formattere. Herefter skulle du have dine gb til rådighed.

Kurt

Fra : klaus

Dato : 04-01-06 22:45

Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
> vil nøjes med et stort. I forbindelse med dette spørger den selv, om den
> skal slutte med at formattere. Herefter skulle du have dine gb til

Jeg glemte at fortælle at de sidste 37 GB (det ukendte område med tre
partitioner) er afsat til Linux. Jeg kører dual-boot og kan vælge mellem XP
og Linux-Mandriva. Jeg har fulgt Svends råd og forsøgte at formatere, men
det kunne ikke lade sig gøre fra Stifinder, Kommandopromten eller fra
fejlsikker tilstand - fejlmeddelelsen var : diskenhed aktiv eller andre
programmer bruger c-drevet.

Nu har jeg valgt at formatere fra en gammel win-98 startdiskette, det
lykkedes at formatere, men kun de 19,46 GB. Jeg prøver at reinstallere XP,
prøver NTFS i stedet for Fat32 og er opmærksom på, om der er nogen steder
undervejs, hvor jeg kan formatere de sidste 17,65 GB.

I øvrigt skylder jeg vidst at fortælle, at jeg i sommers opdelte harddisken
i en Linux del bestående af tre partitioner på ialt 37,5 GB og to
partitioner til XP, et C-drev og et D-drev. Men jeg fik aldrig D-drevet til
at fungere og det er først nu jeg mangler pladsen.

Så længe MBR ikke er ændret, så kan jeg formentlig stadig boote i Linux og
følge med i tråden her.

--
Mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-01-06 00:02

> [...]
> at fungere og det er først nu jeg mangler pladsen.
>
> Så længe MBR ikke er ændret, så kan jeg formentlig stadig boote i Linux og

Ja, det er vist rimeligt vigtigt at vide, at du har linux drev.
Jeg har ikke forstand på Linux, men mener dog at vide, at den bruger et helt
andet filsystem og derfor ikke kan ses af windows. Det passer jo meget godt
med, at den meddeler, at der er ukendte partitioner.
Din fejl med at 18 gb tilsyneladende er væk tror jeg kun, at du kan komme ud
af ved at geninstallere.
Når du kommer frem til det punkt, hvor du skal til at installere, får du
mulighed for at se, hvilke partitioner du egentlig har.
Slet så dem, som du ved må være dit c-drev og evt. forsvundne d-drev. Opret
derefter en ny partition på de 37 gb og vælg installer. I næste billede kan
du så vælge at formattere med ntfs.

Kurt

Fra : ke@aigis.dk

Dato : 08-01-06 11:03

Nu har jeg endelig fået formateret og reinstalleret XP. Det var
temmelig vanskeligt. Umiddelbart efter reinstallation af XP ville jeg
opdatere med bla. SP2. Der opstod vanskeligheder, så jeg valgte at
installere AVG og Spybot fra en CD og fandt både vira og trojanske
heste - men efter sammenlagt 10 timer ved computeren er XP nu
installeret og opdateret og jeg fandt de sidste 18 GB, som nu er
tilgængelige fra drev C:.

Men jeg er stadig forbavset/rystet over, at der kan være virus på
maskinen umiddelbart efter reinstallation af XP. - underligt, meget
underligt.

mvh.
Klaus Eriksen

Fra : ke@aigis.dk

Dato : 08-01-06 11:04

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-01-06 23:22

[...]

Næh, det er ganske kendt, at inden den overhovedet sættes på nettet skal den
minimum være opdateret med sp1 og helst med sp2, som lukker nogle
sikkerhedshuller, som hele tiden bombarderes fra nettet. Man skal faktisk
være meget heldig, hvis man kan installere uden sp1/2 og være på nettet og
opgradere uden at blive inficeret.
Derfor bør man downloade sp2 inden man formatterer og evt. lave en såkaldt
slipstreamet windows, således at man allerede under installationen får sp 2
med. Det er hurtigere end først at installere win og derefter sp2.

Kurt

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-01-06 23:39

On 8 Jan 2006 02:04:06 -0800, ke@aigis.dk wrote:

>Men jeg er stadig forbavset/rystet over, at der kan være virus på
>maskinen umiddelbart efter reinstallation af XP. - underligt, meget
>underligt.

Som du har opdaget er det ren galimatias at sætte en ubeskyttet
windows maskine på nettet - Der går ikke mange minutter før man får
ubehagelige gæster

Jeg vil stærkt anbefale at du isolerer dit lokalnet bag en
bredbåndsrouter. De 300 kroner den koster, er givet godt ud....