MS Windows
briani 27239
Skrive path på gammel manér
Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-05 07:40

Jeg søger under installeringen af en gammel programpakke at indtaste
vejen til Microsoft Office, som er:

C:\Programmer\Microsoft Office\Office11\winword.exe.

Hvordan skriver jeg det på en linie, i et program som naturligvis ikke
kan tyde blanktegn, og i et program som ikke har kendskab til kataloger
og filer, som ikke opfylder den gamle standard 8+3?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Holst

Dato : 26-12-05 10:42

Per Rønne wrote:

> [...]
> kan tyde blanktegn, og i et program som ikke har kendskab til kataloger
> og filer, som ikke opfylder den gamle standard 8+3?

Sæt det i anførselstegn.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-05 11:08

Holst <newsdec05@shelter.dk> wrote:

> Sæt det i anførselstegn.

/Hvad/ i anføselstegn, og hvilken form for anførselstegn?

Foreløbig har jeg prøvet:

"C:\Programmer\Microsoft Office\Office11\winword.exe"
C:\Programmer\"Microsoft Office"\Office11\winword.exe
"C:\Programmer\Microsoft Office\Office11\"
C:\Programmer\"Microsoft Office"\Office11\

- uden at det virker. Men kan det være enkeltplinger, altså:

Fra : Holst

Dato : 26-12-05 11:16

Per Rønne wrote:

> /Hvad/ i anføselstegn, og hvilken form for anførselstegn?

Normalt det hele. Nu bruger jeg det sjældent, men f.eks. vil

cd "c:\documents and settings"

skifte til det rette sted, når man skriver det i en kommandoprompt.

> - uden at det virker. Men kan det være enkeltplinger, altså:

Nu ved jeg jo ikke præcis, hvor det er, du gerne vil have det til at
fungere. Men er det et gammelt program, så kan det jo være, at det slet
ikke virker.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-05 11:47

Holst <newsdec05@shelter.dk> wrote:

> Normalt det hele. Nu bruger jeg det sjældent, men f.eks. vil
>
> cd "c:\documents and settings"
>
> skifte til det rette sted, når man skriver det i en kommandoprompt.

OK, hele stien, og omgivet af dobbeltplinger.

> Nu ved jeg jo ikke præcis, hvor det er, du gerne vil have det til at
> fungere. Men er det et gammelt program, så kan det jo være, at det slet
> ikke virker.

Programmet som sådan virker skam udmærket; det drejer sig om Oxford
3-in-1 Dictionary, mellem engelsk og hhv tysk, fransk og spansk.
Enkeltvis kendes de som Oxford-Duden, Oxford-Hachette og Oxford Spanish
Dictionary, og den første af dem har jeg lige anskaffet mig til min Palm
{Duden-Oxford Großwörterbuch}.

Det der mangler er en opsætning af vejen til MS Word, som meget
naturligt ligger på c:\Programmer\Microsoft Office\Office11\winword.exe.
Og installationsprogrammet returnerer så med beskeden: »Unable to find
"winword.exe" in the specified directory«.

Programmet oplister selv følgende mulige Word-typer: Word for Windows 2,
Word 6 og Word 7, og umiddelbart ser det ud til at det er fra 1997.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 26-12-05 11:58

Hej!

Per Rønne wrote:
> [...]
> Og installationsprogrammet returnerer så med beskeden: »Unable to find
> "winword.exe" in the specified directory«.

Prøv med at give referencen til winword.exe på flg. måde:

c:\progra~1\micros~1\micros~1\office11\winword.exe

'~1' bruges så man kan skifte bibliotek i gammeldags maner (dvs. med
biblioteksnavne med maks. 8 bogstaver).

Note: Hvis der er flere biblioteker som hedder det samme i starten, f.eks.
'Programmer' og 'Program Files' bliver førstnævnte til progra~1 og næste til
Progra~2 ...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-05 12:16

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

> Prøv med at give referencen til winword.exe på flg. måde:

> c:\progra~1\micros~1\micros~1\office11\winword.exe

> '~1' bruges så man kan skifte bibliotek i gammeldags maner (dvs. med
> biblioteksnavne med maks. 8 bogstaver).

Ja, jeg husker noget i den retning.

> Note: Hvis der er flere biblioteker som hedder det samme i starten, f.eks.
> 'Programmer' og 'Program Files' bliver førstnævnte til progra~1 og næste til
> Progra~2 ...

Det ser så ud til at jeg skal angive vejen:

c:\progra~1\micros~3\office11\winword.exe

Da der i Programmer er følgende MS-kataloger:

Microsoft ActiveSync
Microsoft frontpage
Microsoft Office
Microsoft Studio
Microsft Works
Microsoft.NET

Desværre virkede ej heller det.

Og nu gik jeg så ud af installationsprogrammet, for at konstatere at det
på laptoppen så ud som på min Windows-desktop. Det gjorde det.

Office11 ligger direkte under Microsoft Office-kataloget.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Holst

Dato : 26-12-05 13:10

Per Rønne wrote:

> Det ser så ud til at jeg skal angive vejen:
>
> c:\progra~1\micros~3\office11\winword.exe
>
> Da der i Programmer er følgende MS-kataloger:

> [...]

Man det ikke lige så godt være 1, 2, 4, 5 eller 6 som 3. Jeg tror ikke,
du skal regne med, at de kan opstilles alfabetisk og du dernæst kan
tælle dig frem.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-05 14:49

Holst <newsdec05@shelter.dk> wrote:

> Man det ikke lige så godt være 1, 2, 4, 5 eller 6 som 3. Jeg tror ikke,
> du skal regne med, at de kan opstilles alfabetisk og du dernæst kan
> tælle dig frem.

Ingen af de yderligere optioner virkede ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-12-05 18:13

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> 'C:\Programmer\Microsoft Office\Office11\winword.exe' ?

Hvis den ikke æder det, så er det godt nok et gammetl program som ikke
spiser stinavne, men selv slår stien op.

Hvilket program drejer det sig om?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-05 18:48

> Hvis den ikke æder det, så er det godt nok et gammetl program som ikke
> spiser stinavne, men selv slår stien op.
>
> Hvilket program drejer det sig om?

Oxford Superlex:

http://www.oup.co.uk/ep/prodsupp/ref/obilingd/

som kan køre på såvel Windows som MacOS {Classic}. Den er altså før
Mac'en gik over til UNIX {MacOS X}. Og som der står nederst på siden:

==
This product is now out of print. Technical Support for this product is
no longer available.
==

Ejendommeligt, i øvrigt, at bruge vendingen »out of print« om en CD-ROM
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Nørd

Dato : 26-12-05 11:59

Prøv.

C:\Progra~1\Micros~1\Office11\winwor~1.exe.

Fra : Nørd

Dato : 26-12-05 12:07

Og den lille ÅL får du frem ved at trykke ALT tasten ned
samtidig med at du på det nummeriske taster 126

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-05 12:19

Nørd <N¯rd@c.com> wrote:

> Og den lille ÅL får du frem ved at trykke ALT tasten ned
> samtidig med at du på det nummeriske taster 126

Jeg får den vel frem ved at trykke på altGraph-¨, hvor der angives ^,
¨og ~.

Laptoppen har intet numerisk tastatur, selv om jeg vel kan flytte det
usb-tastatur jeg sidder ved nu {på Mac'en} over på den {laptoppen har ej
heller PS/2 udgange, kun usb, til tastatur og mus}.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-05 12:25

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> usb-tastatur jeg sidder ved nu {på Mac'en} over på den {laptoppen har ej
> heller PS/2 udgange, kun usb, til tastatur og mus}.

Ja, det er en IBM Thinkpad R50, også uden diskettedrev. Uhyre praktisk
når backup foretaget på fw-drev kræver at man laver en start-diskette,
for at man kan få lov at retablere sit system.

Backup på CD-ROM kræver mindst 24 af dem, og desværre er der ingen
/DVD/-brænder på.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Holst

Dato : 26-12-05 13:12

Per Rønne wrote:

> Laptoppen har intet numerisk tastatur, selv om jeg vel kan flytte det
> usb-tastatur jeg sidder ved nu {på Mac'en} over på den {laptoppen har ej
> heller PS/2 udgange, kun usb, til tastatur og mus}.

Nej, men så har laptoppen typisk en 'Fn' eller lignende tast, så du kan
tilgå et "skjult" numerisk tastatur. På min bærbare er det numeriske
tastatur angivet med blåt på tastaturet.

SÃ¥ er det blot at trykke Alt + Fn + hvad nu nu var for en
tastkombination på det numeriske tastatur.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-05 14:49

> [...]

> tastatur angivet med blåt på tastaturet.
>
> Så er det blot at trykke Alt + Fn + hvad nu nu var for en
> tastkombination på det numeriske tastatur.

Det vidste jeg i og for sig godt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Holst

Dato : 26-12-05 12:21

Nørd wrote:

> Og den lille ÅL får du frem ved at trykke ALT tasten ned
> samtidig med at du på det nummeriske taster 126

Den ligger nu også fint på tasten til højre for Å, hvis man samtidig
trykker "Alt Gr" og efterfølger det med et mellemrum, da det er en død
tast: ~.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-05 12:16

Nørd <N¯rd@c.com> wrote:

> Prøv.
>
> C:\Progra~1\Micros~1\Office11\winwor~1.exe.

Virker desværre heller ikke, hverken med Micros~1 eller Micros~3.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Nørd

Dato : 26-12-05 15:44

> Virker desværre heller ikke, hverken med Micros~1 eller Micros~3.
> --
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk

Har du prøvet at skrive
C:\Progra~1\Micros~1\Office11\winwor~1.exe
i en prompt, det samme som Andersen (3650) foreslog
med en Bat-file.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-05 16:36

Nørd <N¯rd@c.com> wrote:

> [...]
>
> Har du prøvet at skrive
> C:\Progra~1\Micros~1\Office11\winwor~1.exe
> i en prompt, det samme som Andersen (3650) foreslog

Svar: »C:\Progra~1\Micros~1\Office11\« henviser til en placering, som
ikke er tilgængelig. Ditto med 2, 3, 4, 5 og 6.

Forsøger jeg så at udelade Office11, vil ser jeg at man finder det i
Micros~2, og programmet starter på:

C:\Progra~1\Micros~2\Office11\winword.exe,

men ikke hvis jeg skriver »winwor~1.exe«.

Desværre virker det ikke i installationsprogrammet. Ej heller virker det
at flytte en genvej ud i C:\, altså i roden.

Noget i ovenstående tyder i øvrigt på, at det er let at taste galt ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 26-12-05 18:32

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) skrev:
>Svar: »C:\Progra~1\Micros~1\Office11\« henviser til en placering, som
>ikke er tilgængelig. Ditto med 2, 3, 4, 5 og 6.

Et alternativ til at gætte løs er at åbne en cmd-prompt og skrive:

dir /x "C:\"
dir /x "C:\Programmer"
dir /x "C:\Programmer\Microsoft Office"
dir /x "C:\Programmer\Microsoft Office\Office11"

Så ser du utvetydigt hvad netop din 8.3-udgave af stien hedder.

--
Richard Flamsholt
richard@flamsholt.dk - www.richard.flamsholt.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-05 19:01

Richard Flamsholt <richard@flamsholt.dk> wrote:

> [...]
> dir /x "C:\Programmer\Microsoft Office\Office11"
>
> Så ser du utvetydigt hvad netop din 8.3-udgave af stien hedder.

Nu gik spørgsmålet jo mere på hvad /forkortelserne/ stod for. Og jeg ser
i øvrigt at det katalok jeg troede var nummer tre, hed »microsoft
frontpage«, altså små bogstaver. Jeg ved ikke om det kan have nogen
betydning.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 26-12-05 19:47

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) skrev:
>Nu gik spørgsmålet jo mere på hvad /forkortelserne/ stod for.

Well, oprindeligt spurgte du om:

- og det gør man ved at indtaste den rette 8.3-sti og den findes nemmest
på ovenstående måde.

De forskellige "~x"-forkortelser er unikke navne, som filsystemet laver
for filnavne over 8.3 tegn. De er unikke for netop dit filsystem så der
er intet generelt system. "Microsoft ditten datten"-foldere kan man have
mange af. Jeg har fx:

   MICROS~4 Microsoft ACT
   MI3AA1~1 Microsoft ActiveSync
   MIDA86~1 Microsoft Baseline Security Analyzer
   MIEE63~1 Microsoft Bootvis
   MI9C2B~1 Microsoft Device Emulator
   MICROS~1.0SD Microsoft DirectX 9.0 SDK (October 2004)
   MICROS~1 microsoft frontpage
   MICROS~2 Microsoft Office
   MIBD3F~1 Microsoft Reader
   MICROS~1.0 Microsoft SourceSafe 6.0
   MI6841~1 Microsoft SQL Server
   MI40D9~1 Microsoft SQL Server 2005 Mobile Edition
   MI7A94~1 Microsoft Virtual PC
   MI53B4~1 Microsoft Visual SourceSafe
   MICROS~3 Microsoft Visual Studio
   MICROS~3.NET Microsoft Visual Studio .NET
   MICROS~1.NET Microsoft Visual Studio .NET 20
   MID05A~1 Microsoft Visual Studio 8
   MICROS~2.NET Microsoft.NET

Det er tydeligvis umuligt at gætte sig frem til, at 8.3-forkortelsen for
fx "Microsoft Visual SourceSafe" er "MI53B4~1". Derfor: brug dir /x.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-05 20:19

Richard Flamsholt <richard@flamsholt.dk> wrote:

> Det er tydeligvis umuligt at gætte sig frem til, at 8.3-forkortelsen for
> fx "Microsoft Visual SourceSafe" er "MI53B4~1". Derfor: brug dir /x.

Og bruger jeg dir /x "programmer\microsoft office\office11", så får jeg
kun en listning af indholdet af office11, ikke stinavnet på den
forkortede måde?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Snuden

Dato : 26-12-05 22:22

On Mon, 26 Dec 2005 20:19:29 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Og bruger jeg dir /x "programmer\microsoft office\office11", så får jeg
>kun en listning af indholdet af office11, ikke stinavnet på den
>forkortede måde?

Så start helt ude fra roden (C:\>) med DIR /X

Skriv ned hvad "programmer" bliver forkortet til. Derefter "CD
Programmer", efterfulgt af en ny DIR /X

osv osv osv til du er nede i office 11 mappen. OFFICE11 og WINWORD.EXE
får i øvrigt ikke nogen 8.3 navne på min æske, hvor den fulde sti i
8.3 notation ville være "C:\Progra~1\Micros~2\Office11\Winword.exe"

--
Snuden

Fra : Per Rønne

Dato : 27-12-05 17:41

Snuden <snudie@hotmail.com> wrote:

> [...]
> får i øvrigt ikke nogen 8.3 navne på min æske, hvor den fulde sti i
> 8.3 notation ville være "C:\Progra~1\Micros~2\Office11\Winword.exe"

Jeg har desværre opgivet. Det er ikke værd at spilde mere tid på.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 26-12-05 15:24

> [...]
> kan tyde blanktegn, og i et program som ikke har kendskab til kataloger
> og filer, som ikke opfylder den gamle standard 8+3?

Nu hvor det ikke virker med div ~ og numeriske angivelser, kan du så
lave en Batch fil der kan starte programmet ????
Hvis det kan lade sig gøre, er det vel bare at kalde batchfilen noget
nemt (8+3) og så efterfølgende starte batchfilen i stedet. Resultatet
vil i givent tilfælde så ende med ønsket resultat.
(nogen gange skal man over åen efter vand *GGG*)

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-05 15:32

Andersen (3650) <virkerikke@nospam.dk> wrote:

> [...]
> vil i givent tilfælde så ende med ønsket resultat.
> (nogen gange skal man over åen efter vand *GGG*)

Det drejer sig ikke om at starte programmet, men om at få ordbøgerne til
at samarbejde med Word. Installationsprogrammet forventer blot filnavne
af den gammelkendte 8+3 type, og path'en skal skrives på én linie ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-12-05 18:16

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Det drejer sig ikke om at starte programmet, men om at få ordbøgerne til
> at samarbejde med Word. Installationsprogrammet forventer blot filnavne

Hvad præcis indbefatter "samarbejde"?

Hvis det drejer sig om at installere plugins, tror jeg det er et
dødfødt projekt ikke at bruge en af de understøttede versioner.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-05 19:01

> Hvad præcis indbefatter "samarbejde"?

Markering af ord i Word som med en shortcut får det slået op i ordbogen.
Hvor en ny markering så ved en anden taste-shortcut bliver skrevet
tilbege til Word.

Som hvis jeg skrev noget på fransk, og ikke anede hvad »boy« hed på
fransk. Skriv »boy« i den franske tekst, slå ordet op i Oxford Hachette,
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-12-05 21:35

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Markering af ord i Word som med en shortcut får det slået op i ordbogen.
> Hvor en ny markering så ved en anden taste-shortcut bliver skrevet
> tilbege til Word.

Det lyder som noget der kræver en understøttet version af Word.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-05 22:46

> Det lyder som noget der kræver en understøttet version af Word.

Foreløbig er det kun installationsprogrammet der brokker sig, fordi det
ikke kan finde Word.

Jeg har andre programmer af tilsvarende art, som Vinterberg & Bodelsen +
Kjærulf-Nielsen, de store da-en og en-da ordbøger fra Gyldendal. Her
fungerer det, også selv om installationsprogrammet er forældet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans

Dato : 27-12-05 17:54

"Per Rønne" wrote:

> Foreløbig er det kun installationsprogrammet der brokker sig, fordi
> det ikke kan finde Word.

Prøv og hent Total Commander. Den kan vise mapper og filnavne som
installationsprogrammet ser dem.

Hans

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-12-05 18:37

Den 26-12-05 15.31 skrev Per Rønne følgende:

> Det drejer sig ikke om at starte programmet, men om at få ordbøgerne til
> at samarbejde med Word. Installationsprogrammet forventer blot filnavne
> af den gammelkendte 8+3 type, og path'en skal skrives på én linie ;-(.

Prøv at angive path'en i autoexec.nt og nøjs så med at angive
winword.exe i det kontrære program.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-05 19:01

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Prøv at angive path'en i autoexec.nt og nøjs så med at angive
> winword.exe i det kontrære program.

Jeg kan prøve. Kommer i øvrigt til at tænke på de gamle
autoexec.bat-dage .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-05 19:04

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg kan prøve. Kommer i øvrigt til at tænke på de gamle
> autoexec.bat-dage .

Hvor ligger i øvrigt denne autoexec.nt? En søgning finder foreløbig hele
tre af dem, i c:\i386, c:\windows\repair og c:\windows\system32. Nok den
sidste {medmindre søgningen finder flere}.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 26-12-05 19:15

Per Rønne skrev:

>Hvor ligger i øvrigt denne autoexec.nt?

c:\windows\system32

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-05 19:40

Ivan V. Klattrup <ivan.klattrup@gmail.com> wrote:

> c:\windows\system32

Også den jeg gættede på. Men lige nu er jeg i gang med reinstalleringen
af en anden maskine, der behøvede engelsk XP Pro i stedet for dansk
{ellers brokkede et program sig, som nu ikke længere brokker sig}.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Edmund

Dato : 27-12-05 19:28

"Per Rønne" wrote:

> Hvordan skriver jeg det på en linie, i et program som naturligvis ikke
> kan tyde blanktegn, og i et program som ikke har kendskab til
> kataloger og filer, som ikke opfylder den gamle standard 8+3?

Geninstallere Microsoft Office uden brug af mellemrum i mappe navne.

--
Mvh Edmund