MS Windows
briani 27239
Interessant XP fejl
Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 23-12-05 15:30

Hej

Jeg/vi er stødt på et interessant, men også en meget kedelig fejl i Win XP
SP1. Er der nogen der har set denne før? Samt evt. kender til en løsning på
problemet?

Fejl beskrivelse:
Når Win XP er startet op, og man kan begynde at benytte programmer m.m. fra
skrivebordet og start menuer(ne). Så fryser systemet indtil man trykker
ctrl+alt+del. Når taskmanageren kommer frem, og man lukker den ned igen, så
køre hele systemet. Men ikke før. Der skal to forsøg til før man kan lukke
taskmanager. Der er ingen fejl på hardware, eller logninger om fejl. Den
står bare stille, som om den ikke kan afslutte et eller andet. Den kan godt
starte op i fejlsikret tilstand, men ikke når vi laver en minimal opstart.
(disabler tjenester, start programmer m.m.) Vi har prøvet at installere
drivere til bundkort, skærmkort osv (basis drivere), samt service pack 2.
Stadig den samme fejl. Den laver fejlen, når alt køres i minimal mode og der
stort set ikke er andet en Win Xp på. Vi har prøvet at skrue på de grafisk
effekter, og har lavet en minimal løsning på dette. Vi kan stort set ikke
finde flere muligheder, andet end hardware.. Men men men..

Vi har gjort følgende på hardware siden.

Alt er sat op i minimal løsning. Dvs: kabinet, strømforsyning, bundkort
(Intel P865Perl), cpu (Intel P4 1,8 Ghz)+køler, 256 MB DDR ram, WD 80 Gb
disk, CD rom drev. Og hvad der lige skal til før den køre. Det skal siges at
det er et rack kabinet.

Skiftet bundkort = samme fejl
Skiftet ram = samme fejl
Skiftet harddisk = samme fejl
Skiftet CPU = samme fejl
Skiftet strømforsyning = samme fejl
Fjernet CD rom drev = samme fejl
Fjernet Floppy drev = samme fejl

Vi er fire med en del IT erfaring, som har kigget på den. Hvor den ene har
sat større NT løsninger op, men det er lidt tid siden. Vi har hver for sig
rettet og har sat mange systemer op.

Hvis du har prøvet lignende, eller har en ide om fejlen.. Så kom med den...
Hjælp hjælp.. Vi er sgu lost nu, og den fejl skal helst rettes uden køb af
ny computer.

Alt har selvfølgelig været virus scannet m.m.

På forhånd tak for hjælpen..

--
Hilsen

Anders Holm Jensen

Fra : Martin Schultz

Dato : 23-12-05 15:40

Anders Holm Jensen <anders@small-mindedness.com> skrev 2005-12-23:
> [...]
> SP1. Er der nogen der har set denne før? Samt evt. kender til en løsning på

HAr i prøvet at geninstallere? Er alle drivere den nyeste version?
Hvorfor har i ikke installeret SP2?

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 23-12-05 15:57

"Martin Schultz" <news2005@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse

> HAr i prøvet at geninstallere? Er alle drivere den nyeste version?

Vi har geninstalleret op til flere gange, og alle drivere er nyeste version.

> Hvorfor har i ikke installeret SP2?

SP2 har også være prøvet, som jeg også tror jeg skrev tidligere.

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 23-12-05 15:43

"Anders Holm Jensen" <anders@small-mindedness.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> SP1. Er der nogen der har set denne før? Samt evt. kender til en løsning

Hvorfor er det i mener det er en fejl i SP1???

Og forklar lige hvad du mener med en minimal løsning?

/ Michael...

Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 23-12-05 16:00

"Michael Korsgaard" <michael@rejsemontoer.dk> skrev i en meddelelse

> "Anders Holm Jensen" <anders@small-mindedness.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er det i mener det er en fejl i SP1???

Vi mener ikke at det er en fejl i SP1, men det kunne være noget software der
laver ged!

> Og forklar lige hvad du mener med en minimal løsning?

Software: Kun Win XP SP1 (også prøvet med SP2 og anden Win XP), samt
hardware drivere.

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 23-12-05 16:34

> Software: Kun Win XP SP1 (også prøvet med SP2 og anden Win XP), samt
> hardware drivere.

Det kan vel ikke være så trivielt at det ganske enkelt er cpu`en som render
varm og derved fryser, fordi køleren er fuld af skidt???

Hvis nej, så er der jo det gamle velkendte trick med at køre sfc /scannow
for at holde systemfilerne up 2 date.. Muligvis kan problemet ligge der..

/ Michael...

Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 23-12-05 17:20

> "Anders Holm Jensen" <anders@small-mindedness.com> skrev i en meddelelse

> Det kan vel ikke være så trivielt at det ganske enkelt er cpu`en som
> render varm og derved fryser, fordi køleren er fuld af skidt???

Den køre fint, og der er ikke skidt i. fejlen opstår fra start af windows.
Også når den startes helt kold.

> Hvis nej, så er der jo det gamle velkendte trick med at køre sfc /scannow
> for at holde systemfilerne up 2 date.. Muligvis kan problemet ligge der..

Er det bare en normal scandisk du skriver om ? Hvad er sfc ? Scandisk?
Defrag?

Er der nogle bestemte indstillinger, som jeg skal benytte ?

Fra : emj

Dato : 23-12-05 17:37

Anders Holm Jensen skrev:

>Er det bare en normal scandisk du skriver om ?

Nej overhovedet ikke.

>Hvad er sfc ?

Det er en analyse, som man kan foretage og som udskifter de defekte
filer på HD med de originale fra cdén
Du vælger
START/KØR og skriver
sfc /scannow
OK

Hilsen emj

Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 23-12-05 17:47

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> Nej overhovedet ikke.

> Det er en analyse, som man kan foretage og som udskifter de defekte
> [...]

Cool.. Takker.. Det må prøves hurtigst muligt..

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 23-12-05 18:02

> Cool.. Takker.. Det må prøves hurtigst muligt..

Husk lige at melde tilbage om det hjalp på sagen..

Se evt. http://www.updatexp.com/scannow-sfc.html

/ Michael...

Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 24-12-05 00:57

> "Anders Holm Jensen" <anders@small-mindedness.com> skrev i en meddelelse

> Husk lige at melde tilbage om det hjalp på sagen..
>
> Se evt. http://www.updatexp.com/scannow-sfc.html

Jeg takker mange gange.. Jeg melde tilbage hurtigst muligt. Jeg skal dog
holde jul et godt stykke vej fra min computer. Så svaret kommer måske først
den 27/12-05 eller hvis jeg kommer til en computer.

Tak for hjælpen og god jul..

Anders.

Fra : Jørgen Holm Jensen

Dato : 25-12-05 16:30

> [...]
> holde jul et godt stykke vej fra min computer. Så svaret kommer måske
> først den 27/12-05 eller hvis jeg kommer til en computer.

Jeg (Anders) skriver lige fra min fars computer!!

Jeg har prøvet at køre sfc uden virkning, og jeg har prøvet at skifte
jumpere på harddisk og cd rom. Uden virkning..

Jeg skal ind og køre ctrl+alt+del før jeg kan gøre noget. Det ser ud som om
at taskmanager laver en smule når jeg trykke ctrl+alt+del, men hvad det er
?!?!

Det ser ud som om man skal køre og afslutte en proces inden maskine køre
igen..

Hvad gør jeg nu ?

Anders

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 25-12-05 17:33

"Jørgen Holm Jensen" <holm.jensen@nypost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er ?!?!
>
> Det ser ud som om man skal køre og afslutte en proces inden maskine køre

Jeg er efterhånden ved at lure lidt på din såkaldte minimale løsning.
Hvorfor skal/gør den det? Det er da langt det bedste at installere alle
opdateringer. Både set fra et driftmæssigt og sikkerhedsmæssigt synspunkt..

/ Michael...

Fra : Jørgen Holm Jensen

Dato : 25-12-05 19:19

> [...]
> Hvorfor skal/gør den det? Det er da langt det bedste at installere alle
> opdateringer. Både set fra et driftmæssigt og sikkerhedsmæssigt

Hej Michael

Det skal siges at denne computer aldrig kommer på nettet eller et netværk.
Den skal køre et musik program (Cubase SX3) og ikke meget mere end det. Det
har kørt før, på en ren Win XP SP2. Men det vil ikke køre nu.. Jeg har lagt
SP2 ind, men uden den store effekt. Min næste tænke er, at tage min egen
computer ned, som virker. Så skifte komponent for komponent, indtil det
virker.. Men det løser ikke et software problem, eller opsætnings problem!

Jeg vil sige, at vi har prøvet en fuld installation med al hardware
installeret, drivere software osv. Men problemet var der stadig..

Hilsen Anders

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 25-12-05 20:54

> Jeg vil sige, at vi har prøvet en fuld installation med al hardware
> installeret, drivere software osv. Men problemet var der stadig..

Hvis du har prøvet med en ny ren install. så tyder det mere på en hardware
fejl.. Når den bare sådan fryser, plejer det gerne at være fordi den ikke
kan komme af med varmen. Var det ikke også et rack?

/ Michael...

Fra : Jørgen Holm Jensen

Dato : 27-12-05 11:55

> [...]
> fejl.. Når den bare sådan fryser, plejer det gerne at være fordi den ikke
> kan komme af med varmen. Var det ikke også et rack?

Det er et rack kabinet, men den burde da ikka ha varme problemer, når den
startes kold ?? Køler og det hele køre og den advare ikke om noget i BIOS
eller fra det kontrol center jeg lige har installeret.. Så jeg kan ikke
forstille mig at det er varme!

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 25-12-05 22:52

Jørgen Holm Jensen wrote:

> [...]
> Jeg vil sige, at vi har prøvet en fuld installation med al hardware
> installeret, drivere software osv. Men problemet var der stadig..

Har I prøvet med en ny installering af windows efter ombytningen af
alt det hardware du omtaler? Jeg ser ikke, i dit første indlæg, en ominstallering
af windows. Jeg tror ikke på hardwarefejl længere, men at der er spyware
på maskinen som hænger og det er det som du slår ned med taskmangeren.

Som jeg skrev i et andet indlæg er du kun et graffikkort fra en ny maskine.
Har du prøvet med alt det nye hardware sammen eller skifter du en stump
for at konstantere at det ikke var det og sætter stumpen tilbage før du
prøver noget nyt?

mvh
Henning

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 25-12-05 23:21

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev i en meddelelse
> [...]
> af windows. Jeg tror ikke på hardwarefejl længere, men at der er spyware
> på maskinen som hænger og det er det som du slår ned med taskmangeren.

Aaaaaaarrrhhhh..... I ser spyware eller mallware alle vegne konstant hver
eneste gang der er et problem med et OS...

Hvis du havde fulgt med i tråden ville du have set at maskinen ikke er på
nettet....

/ Michael...

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 27-12-05 00:28

Michael Korsgaard wrote:

> Hvis du havde fulgt med i tråden ville du have set at maskinen ikke
> er på nettet....

Og?

Fra : Jørgen Holm Jensen

Dato : 27-12-05 11:58

> Og?

Ja, vi har lavet reinstallationer med forskellige hardware opsætninger, men
fejlen er den sammen. Derfor har vi fjernet alt der ikke er nødvendigt!

Med hensyn til spyware ect. Så skal det være på windows cd,en. Der er en
orginal med licens, så der tror jeg ikke. Den har ikke været i kontakt med
nette eller andre diske. Når maskine er helt ren med XP, så er fejlen der
fra start af.

Vi tror det er noget hardware opsætning, men hvad ved vi ikke. Det er ved at
give mig lidt lange n......

Anders

Fra : Hans

Dato : 27-12-05 19:22

Jørgen Holm Jensen wrote:

> Vi tror det er noget hardware opsætning, men hvad ved vi ikke. Det er
> ved at give mig lidt lange n......

Du skriver at den ikke er på "nettet", men er den tilsluttet et Lan?

Hans

Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 28-12-05 11:13

> Du skriver at den ikke er på "nettet", men er den tilsluttet et Lan?

Den er ikke tilsluttet noget netværk ! Det er en standalone maskine til
musik programmer.

Fra : Hans

Dato : 28-12-05 12:47

Anders Holm Jensen wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Den er ikke tilsluttet noget netværk ! Det er en standalone maskine
> til musik programmer.

Okay, men har den et netværkskort som er blevet genkendt af XP under
installationen?

I så tilfælde ville jeg helt klart få den tilsluttet et lan og se om den
ikke slipper ud af loopet. Herefter kan i disable lan-forbindelsen og
forhåbentlig få løst problemet.

Hans

Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 28-12-05 13:24

> [...]
>
> I så tilfælde ville jeg helt klart få den tilsluttet et lan og se om den
> ikke slipper ud af loopet. Herefter kan i disable lan-forbindelsen og

Nope der er intet netkort i. Vi har også prøvet at slå alle
netværkstjenester fra, men uden resultat.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 28-12-05 01:19

Jørgen Holm Jensen wrote:

> Ja, vi har lavet reinstallationer med forskellige hardware
> opsætninger, men fejlen er den sammen. Derfor har vi fjernet alt der
> ikke er nødvendigt!
Ok. Så fes den ind

> [...]
> en orginal med licens, så der tror jeg ikke. Den har ikke været i
> kontakt med nette eller andre diske. Når maskine er helt ren med XP,

Spooky

> Vi tror det er noget hardware opsætning, men hvad ved vi ikke. Det er
> ved at give mig lidt lange n......

Har ikke flere gode forslag på lager. Men hører gerne hvad I finder ud af.

mvh
Henning

Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 28-12-05 11:16

> [...]
> Har du prøvet med alt det nye hardware sammen eller skifter du en stump
> for at konstantere at det ikke var det og sætter stumpen tilbage før du

Vi har nu siddet og kigget efter den proces som stopper når vi køre
ctrl+alt+del. Det er en proces der hedder userinit.exe.

Hvis jeg opretter en ny bruger, så jeg skal vælge bruger, så fryser den i
valg af brugeren. Så kan jeg trykker ctrl+alt+del og den kommer til at køre
igen.

Er der noget med brugere der kan gøre dette ?

Anders

Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 28-12-05 13:27

> [...]
> køre igen.
>
> Er der noget med brugere der kan gøre dette ?

Det skal lige siges at computeren starter fint, når man sætte den til at
starte op i diagnostiks start fra msconfig.

Fra : hcma

Dato : 23-12-05 15:52

> [...]
> trykker ctrl+alt+del. Når taskmanageren kommer frem, og man lukker den ned
> igen, så køre hele systemet. Men ikke før. > --

er der noget i joblisten som tager processer ud over det normale ?
vh
hcma

Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 23-12-05 16:03

"hcma" <hcma@hcma.dk> skrev i en meddelelse

> "Anders Holm Jensen" <anders@small-mindedness.com> skrev i en meddelelse

> er der noget i joblisten som tager processer ud over det normale ?

Nej, og det er det der virkelig undre os! Man burde jo kunne se den proces
der laver fejlen. Ikke mindst se den i loggen.

Vi har prøvet Bootvis, for at se om den kunne give et hint om den proces der
laver ged. Men der var intet. Den sidste proces der afvikles er imapi.exe på
den liste.

Bootvis lavet sit show, og derefter fryser den.

Anders.

Fra : Ole C

Dato : 23-12-05 22:55

Anders Holm Jensen skrev blandt andet:

> Den sidste proces der
> afvikles er imapi.exe på den liste.

Imapi.exe har åbenbart med Windows indbyggede CD-brænder at gøre.
http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist_i.htm kan man
blandt andet læse:

When enabled this service often creates conflicts with third party CD
Writing software, from slowness to complaints that another program is using
the CD-Writer, or strange error messages from your CD-Writer software. In
short, unless you have Roxio's Easy CD Creator v5 or v6, using your
CD-Writer software while the IMAPI service is running, often leads to
troubles. Our recommendation, therefore, is that you either use Windows
XP/2003 to write to recordable CDs, or you use your CD-Writer software (and
disable this service from starting at boot-up), but not both. To prevent
this service from running at startup, set it to Manual in "Control Panel
\ Administrative Tools \ Services" - look for "IMAPI CD-Burning COM
Service". Note, if you have IMAPI enabled then you should have at least
Service Pack 1a installed if you are running Windows XP. Finally, if you
get strange IMAPI errors when using Windows Explorer, then try setting to ON
the "Launch folder windows in a separate process" setting on the VIEW
tab of the "Tools \ Folder options" menu option of Windows Explorer.

Måske det kan hjæpe......?

Det er ikke en tjeneste jeg kan finde på min XP Home - og i Joblisten finder
jeg heller ikke imapi.exe, selvom den findes på maskinen.
--
vh
Ole C

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 25-12-05 00:38

Anders Holm Jensen wrote:

> [...]
> ram, WD 80 Gb disk, CD rom drev. Og hvad der lige skal til før den
> køre. Det skal siges at det er et rack kabinet.

Grafikkort? Hvis det er byttet, så mangeler I jo kun kabinet så er det
en helt ny pc.

Et rack kabinet! Hvad med temperaturen i kabinettet

mvh
Henning

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 25-12-05 08:56

> Et rack kabinet! Hvad med temperaturen i kabinettet

Ja, netop..

/ Michael...

Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 28-12-05 11:19

> [...]
> en helt ny pc.
>
> Et rack kabinet! Hvad med temperaturen i kabinettet

Temperaturen er normal i kabinettet. Jeg har installeret en bundkort
monitor, og den kommer ikke med noget om overophedning eller ligende..

Fra : Jørgen Holm Jensen

Dato : 30-12-05 10:22

Så fandt jeg fejlen, og det er nærmest pinligt..

Det var musen der var defekt.. Jeg opdagede fejlen ved en tilfældighed, hvor
jeg fik trykke på tastaturets start knap, da XP var startet op. Så kom start
menuen frem. Vi havde prøvet en anden mus, hvor den samme fejl var der. Men
da jeg satte en gammel mus på. så virkede det med det samme. Så noget kunne
tyde på, at driverne til musene lavede ballade, mens en gammel bare virker.
Nu kører det fint med den gamle, så den beholder vi!

Tusinde tak for hjælpen, og de mange reply's !!

Nu kan vi fire IT nørder gå rundt og være lidt flover resten af 2005..

Godt nytår..

Anders

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 30-12-05 10:40

Jørgen Holm Jensen wrote:

> Nu kan vi fire IT nørder gå rundt og være lidt flover resten af 2005..

Ikke noget at være flov over. Det er de simple fejl der volder største
problemer, fordi man kaster sig frådende over " de dyre" løsninger.

> Godt nytår..

I lige måde.

mvh
Henning