MS Windows
briani 27239
Hvornår bør man rense sin maskine?
Fra : Mr. Fox

Dato : 19-12-05 18:01

Min Maskine har ca 450 Hz, 526 Mb Ram, GB HD men kun 2.6 fri, (efter at
jeg lagde alle fotos ud på en CD skive)

Når jeg taler i Skype og holder Thunderbird åben for at min makker og
jeg kan tale medens vi forsøger at lære hinanden om at sende fotos i
Mail etc. bliver min maskine meget langsom, og kan finde på at gå helt i
stå. Nu ved jeg ikke om Skype til Australien og mail pån samme tid er
en stor belastning, men noget er der galt.

Jeg har en masse programmer, og der må nok også være noget skidt på, men
jeg bruger AdAware, Mailwasher og Zone Alarm så jeg ved ikke hvad jeg
ellers skulle gøre ?? Jeg har ikke indtryk af at jeg har virus eller
spam, og det går såmaænd meget godt når jeg ikke SKYPER samtidig.

Er der noget alvorligt? Skal jeg virkeligt omformatere hele maskinen,
eller vil en "Reparation" kunne hjælpe?

Hvad fjerner en reparation???

Mvh Mr. Mox

Fra : kk

Dato : 19-12-05 18:15

"Mr. Fox" <nytjens@nrdc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spam, og det går såmaænd meget godt når jeg ikke SKYPER samtidig.
>
> Er der noget alvorligt? Skal jeg virkeligt omformatere hele maskinen,

Du fortæller ikke, om du har defragmenteret for nylig. Hvis du ikke har, vil
jeg foreslå at du prøver. Der skulle gerne være ca 20% free på disken for at
det ikke tager en hel krig.
mvh
kk

Fra : Ole C

Dato : 19-12-05 21:36

Mr. Fox skrev blandt andet:

> Min Maskine har ca 450 Hz, 526 Mb Ram, GB HD men kun 2.6 fri, (efter
> at jeg lagde alle fotos ud på en CD skive)

Øh, der mangler vist en del i de oplysninger
Mon du mener 450 MHz?
Og så står der faktisk ikke hvor mange GB der er på den skive hvor der nu er
2,6 fri.
Det sidste er nu nok ligegyldigt i forbindelse med dit problem.

> [...]
> helt i stå. Nu ved jeg ikke om Skype til Australien og mail pån
> samme tid er en stor belastning, men noget er der galt.

Hvis du har gang i en hel masse programmer på én gang - og du og din
kammerat roder med grafik samtidig, så er der ikke noget at sige til at din
maskine bliver forpustet, hvis det er en 450 MHz processor du kører med.

> [...]
> men jeg bruger AdAware, Mailwasher og Zone Alarm så jeg ved ikke hvad
> jeg ellers skulle gøre ?? Jeg har ikke indtryk af at jeg har virus

Et indtryk er ikke rigtig nok -og su skriver ikke noget om et
antivirusprogram?
Det ville nok være en rigtig god idé at installere sådan et og så scanne
maskinen igennem med det.
Jeg er meget tilfreds med det gratis AVG:
http://free.grisoft.com/doc/1

> Er der noget alvorligt?

Det lyder ikke alt for alvorligt....

> Skal jeg virkeligt omformatere hele maskinen,
> eller vil en "Reparation" kunne hjælpe?
> Hvad fjerner en reparation???

En reparations-geninstallation fjerner ingen programmer eller data, men
måske nogle drivere. Systemfilerne bliver udskiftet med den generation af
filer der ligger på din CD-Rom med Windows, hvilket betyder at du omgående
skal ind på Windows Update efter en sådan reparation.

--
vh
Ole C

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-12-05 00:39

Mr. Fox wrote:

> [...]
> jeg kan tale medens vi forsøger at lære hinanden om at sende fotos i
> Mail etc. bliver min maskine meget langsom, og kan finde på at gå
Det er meget du forlanger af din maskine. Din ram-mængde er skam
fin, men det er en lille cpu til alt det du vil køre på engang.

Der står godt nok på Skypes hjemmeside at man kan klare sig med
en 400MHz cpu og 128 mb ram, men de garantere heller ikke at man
man lave andet på pc'en.

> Nu ved jeg ikke om Skype til Australien og mail pån
> samme tid er en stor belastning, men noget er der galt.

Om du bruger Skype til Australien eller til naboen betyder ikke noget

> Er der noget alvorligt? Skal jeg virkeligt omformatere hele maskinen,
> eller vil en "Reparation" kunne hjælpe?
>
> Hvad fjerner en reparation???

En reparation fjerner ikke noget. Tvært i mod. Der ligger man filerne ind
igen
som kan være beskadiet eller fjernet.

mvh
Henning

Fra : Mr. Fox

Dato : 20-12-05 11:04

Henning Præstegaard skrev:
> En reparation fjerner ikke noget. Tvært i mod. Der ligger man filerne ind
> [...]

Mange tak, så kan jeg jo roligt reparere, det kan jo ikke blive værre!!!

Man kan købe mere RAM, kan jeg også købe mere CPU ???? Nej, vel!!

mvh Mr. Fox

Fra : Ole C

Dato : 20-12-05 11:47

Mr. Fox skrev blandt andet:

> Man kan købe mere RAM, kan jeg også købe mere CPU ???? Nej, vel!!

Jo, - det er skam ikke umuligt at dit motherboard kan anvende en hurtigere
CPU.
Det lyder jo som om det er en ældre maskine du har, men du burde kunne finde
oplysninger om hvilke CPU'er du kan bruge på producenten af motherboardets
hjemmeside. Det kan dog vise sig at være nødvendigt med en opgradering af
BIOS.
En nem måde at få oplysninger om hvilken type motherboard du har, er med
programmet Everest som kan hentes i en trial-udgave her:
http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=3&lang=en
Men - det kan jo også være at det er for bøvlet at rode med sådan en gammel
computer med de priser en moderne maskine efterhånden er nede i....
--
vh
Ole C

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-12-05 13:26

"Mr. Fox" <nytjens@nrdc.dk> skrev

> Mange tak, så kan jeg jo roligt reparere, det kan jo ikke blive værre!!!

Det hjælper ikke at reparere en langsom windows. Du *skal* slette hele
harddisken, før du geninstallere windows, ellers genbruger den bare den
gamle registreringsdatabase, og så får du alle din dårligdomme med i den nye
installation.

Claus

Fra : Ole C

Dato : 22-12-05 21:47

Claus Tersgov skrev blandt andet:

> [...]
> harddisken, før du geninstallere windows, ellers genbruger den bare
> den gamle registreringsdatabase, og så får du alle din dårligdomme

Medmindre fejlene ligger et andet sted.....

--
vh
Ole C