MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
NTLDR mangler...
Fra : Brian

Dato : 17-12-05 13:19

Hejsa

Jeg få ovenstående besked, når jeg prøver at boote på harddisken.
Jeg har prøvet at kopiere filerne over igen, som beskrevet her:
http://www.freefiles.dk/modules/newbb_plus/viewtopic.php?topic_id=932&forum=11
Det har dog ikke virket, den kommer stadig med samme besked.

Hvad kan der være galt, og hvad kan jeg prøve ?

Det er en gammel Mitac 5033 bærbar med en 10Gb harddisk.
I bios skriver den harddisken som en 0Mb, men det er vist pga. at den ikke
kan genkende diske størrere end 8Gb - det har ihvertfald virket før med den
disk.

/Brian

Fra : hcma

Dato : 17-12-05 14:44

"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan genkende diske størrere end 8Gb - det har ihvertfald virket før med

http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no20
m v h
hcma

Fra : Brian

Dato : 17-12-05 14:59

hcma wrote:

> http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no20
> m v h
> hcma

Det er jo netop det jeg har prøvet - at kopiere de 2 filer over.

/Brian

Fra : Martin Schultz

Dato : 17-12-05 15:03

Brian <ellers@tak.du> skrev 2005-12-17:

> Det er jo netop det jeg har prøvet - at kopiere de 2 filer over.

Boot fra windows CDen og vælg recovery console. Her skal du så skrive
fixmbr (eller også er det mbrfix) og lade den kører. Så skulle det gerne
virke.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Brian

Dato : 17-12-05 15:34

Martin Schultz wrote:

> Boot fra windows CDen og vælg recovery console. Her skal du så skrive
> fixmbr (eller også er det mbrfix) og lade den kører. Så skulle det
> gerne virke.

Fixmbr gav ihvertfald en reaktion.
Jeg fik en besked om at der var en ikke-standard mbr, og så bekræfte at
skrive en ny, hvilket jeg gjorde

Problemet er der dog stadig

/Brian

Fra : Martin Schultz

Dato : 17-12-05 15:44

> [...]
>
> Fixmbr gav ihvertfald en reaktion.
> Jeg fik en besked om at der var en ikke-standard mbr, og så bekræfte at

Såville mit næste skridt nok være at lave en reperation af windows
installationen. I med CDen igen og vælg reperer eksisterende
installation. Det skulle ikke overskrive dokumenter osv men du vil nok
skulle geninstallere dine programmer igen.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Brian

Dato : 17-12-05 15:52

Martin Schultz wrote:

> [...]
> installation. Det skulle ikke overskrive dokumenter osv men du vil nok
> skulle geninstallere dine programmer igen.

Den gamle installation er for længst tabt, jeg har prøvet at ominstallere
et par gange - med samme reultat hver gang.

/Brian

Fra : Martin Schultz

Dato : 17-12-05 15:46

> [...]
>
> Fixmbr gav ihvertfald en reaktion.
> Jeg fik en besked om at der var en ikke-standard mbr, og så bekræfte at

Jeg kommer lige i tanke om at jeg har set netop det problem i
forbindelse med en defekt ram klods. Prøv at kør
http://www.memtest86.com/ og se hvad den siger.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Brian

Dato : 17-12-05 15:52

Martin Schultz wrote:

> Jeg kommer lige i tanke om at jeg har set netop det problem i
> forbindelse med en defekt ram klods. Prøv at kør
> http://www.memtest86.com/ og se hvad den siger.

Det vil jeg da lige prøve, takker.

/Brian

Fra : Brian

Dato : 17-12-05 18:27

Martin Schultz wrote:

> Jeg kommer lige i tanke om at jeg har set netop det problem i
> forbindelse med en defekt ram klods. Prøv at kør
> http://www.memtest86.com/ og se hvad den siger.

Nu har programmet kørt igennem 2 gange uden at finde fejl, så
de kan vel erklæres uden for mistanke.

/Brian

Fra : Snuden

Dato : 17-12-05 19:16

On Sat, 17 Dec 2005 18:26:48 +0100, "Brian" <ellers@tak.du> wrote:

>Nu har programmet kørt igennem 2 gange uden at finde fejl, så
>de kan vel erklæres uden for mistanke.

Lyder som en død harddisk. At din BIOS sætter dens størrelse til 0
peger på det.
--
Snuden

Fra : Brian

Dato : 17-12-05 22:42

Snuden wrote:

> Lyder som en død harddisk. At din BIOS sætter dens størrelse til 0
> peger på det.

Uden at være 100% sikker tror jeg faktisk den har gjort det længe.
Jeg har googlet mig frem til at bios'en har en 8Gb begrænsning, og
den disk der sidder i, er som sagt omkring 10Gb.

/Brian

Fra : Snuden

Dato : 18-12-05 01:11

On Sat, 17 Dec 2005 22:41:46 +0100, "Brian" <ellers@tak.du> wrote:

>Uden at være 100% sikker tror jeg faktisk den har gjort det længe.
>Jeg har googlet mig frem til at bios'en har en 8Gb begrænsning, og
>den disk der sidder i, er som sagt omkring 10Gb.

Ja, men så ville (eller i hvert fald burde, hvis den ikke er totalt
skod) din BIOS også vise de 8 gigabyte den kan se.
--
Snuden

Fra : Thomas gade

Dato : 17-12-05 21:16

Brian wrote:

> [...]
>kan genkende diske størrere end 8Gb - det har ihvertfald virket før med den

Læg en NTLDR fil på en diskette og smid den i drevet mens du starter op,
det plejer at virke. Bagefter kopierer du den ind i mappen.

Mvh Thomas

Fra : Brian

Dato : 17-12-05 22:44

Thomas gade wrote:

> Læg en NTLDR fil på en diskette og smid den i drevet mens du starter
> op, det plejer at virke. Bagefter kopierer du den ind i mappen.

Så får jeg først den besked at boot.ini filen er ugyldig, og den starter
fra c:\windows. Den går så videre og siger at en fil der hedder
hal.dll mangler, og jeg skal geninstallere en kopi af den...

/Brian

Fra : lillekurt

Dato : 17-12-05 14:22

> [...]
> kan genkende diske størrere end 8Gb - det har ihvertfald virket før med

Jeg har også en 10 år gammel bærbar, som er født med 2GB harddisk. Det
lykkedes mig for et par år siden at få den til at bruge en 10GB ved hjælp af
ontrack diskmanager, som jeg har som en dos-diskette. Den lægger noget på
harddisken som får gamle bios til at åbne øjnene.
Prøv google eller www.ontrack.com

Fra : Brian

Dato : 19-12-05 16:15

lillekurt wrote:

> [...]
> hjælp af ontrack diskmanager, som jeg har som en dos-diskette. Den
> lægger noget på harddisken som får gamle bios til at åbne øjnene.

Fantastisk, det var lige hvad der skulle til, takker

Jeg fandt en udgave til Samsung diske, men den virker nu også fint med
den IBM der sidder i den.

Takker mange gange - så bliver det alligevel jul

/Brian