MS Windows
briani 27239
Genskabe pc efter Fdisk?
Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 16-12-05 14:29

Hejsa,

Har man nogen muligheder for at genskabe indholdet af en disk hvorpå der
har ligget Windows XP, hvis den via en Win98-bootdiskette samt Fdisk har
fået partitionen (NTFS) fjernet?

Mvh,
/Kasper

Fra : pwee

Dato : 16-12-05 14:56

"Kasper Carøe Olsen" <news@abkm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har man nogen muligheder for at genskabe indholdet af en disk hvorpå der
> har ligget Windows XP, hvis den via en Win98-bootdiskette samt Fdisk har

nej, har du fjernet partitionen er alle data tabt..
opret ny partition og geninstaller XP..that`s it.
/pw

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-12-05 15:31

"pwee" <peewee@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> "Kasper Carøe Olsen" <news@abkm.dk> skrev i en meddelelse

> nej, har du fjernet partitionen er alle data tabt..
> opret ny partition og geninstaller XP..that`s it.

Helt forkert, direkte tåbeligt svar faktisk.

Der findes masser af værktøjer til at genskabe partitioner/data

Hvis man begynder at installere oven i eller bruge disken på anden vis, så
mindskes sandsynligheden for at man kan redde data betydeligt. Derfor skal
man også passe på med hvad redningsforsøg man gør sig, et fejlslagent forsøg
kan forhindre et andet i at virke.

Der er sikker folk som kan pege på nogle konkrete værktøjer og metoder.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-12-05 16:39

> [...]
>
> nej, har du fjernet partitionen er alle data tabt..
> opret ny partition og geninstaller XP..that`s it.

Helt forkert. Jeg har genskabt utallige data - også efter fjernelse af
partitioner.
Der findes en hel del værktøjer til det. Det vigtigste er, at der absolut
ikke skrives mere eller at disken i øvrigt tilgåes uden via disse
specialprogrammer.
Bla.
www.pcinspector.de hvor man kan hente File Recovery som er gratis og på
dansk.
Men det skal altså installeres på en anden pc og man skal have en hd klar,
hvor de reddede data kan føres over på.
Man kan ikke genskabe på den disk, som har de ødelagte data. Under
genskabelsesprocessen flyttes data samtidig over på en anden hd.

Kurt

Fra : GB

Dato : 16-12-05 17:51

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> wrote in

> [...]

Ouch! Min dybe medfølelse!

> Helt forkert. Jeg har genskabt utallige data - også efter fjernelse af
> partitioner.

Uden adresse til KCO, er det altså ikke noget man lige laver, hvis man er
gennemsnitlig PC-bruger. Det er mere nørdet end som så... men alt kan lade
sig gøre... man kan også betale sig fra det.

GB

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-12-05 19:54

"GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> gennemsnitlig PC-bruger. Det er mere nørdet end som så... men alt kan lade
> sig gøre... man kan også betale sig fra det.

Har du prøvet dem? Det er jo windowsbaserede programmer, så selv om jeg
måske nok er nørd, så mener jeg også pc brugere med alm. kendskab til brug
af programmer kan gøre brug af programmerne.
Hvis man vil betale, kan jeg anbefale Svend Olaf Mikkelsen, som vist stadig
genskaber diske efter formattering, mistede partitioner osv. Han har selv
lavet programmer til denne redning, og det er i mine øjne på den "nørdede"
måde, idet man her skal have forstand på parametre i div. doskommandoer m.m.
Han har tidligere hjulpet mig med at genskabe data med stor succes, men
efter at de nye programmer til dataredning er blevet så meget bedre og
nemmere at have med at gøre, har jeg kunnet nøjes med disse programmer.
Men jeg må erkende, at jeg ikke lige ved, hvor grænsen for en nørd er

Kurt

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 17-12-05 11:56

On Fri, 16 Dec 2005 16:38:49 +0100, Kurt B. Andersen wrote:

> Bla.
> www.pcinspector.de hvor man kan hente File Recovery som er gratis og på
> dansk.

Det ser ganske relevant ud.

> Men det skal altså installeres på en anden pc og man skal have en hd klar,
> hvor de reddede data kan føres over på.

Det skal afvikles fra en separat disk og installation (af de nævnte
åbenlyse årsager) - men data kan vel godt placeres på denne "nye" primære
disk?

Mvh,
/Kasper

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-12-05 00:19

"Kasper Carøe Olsen" <mitfornavn@kun4sidsteabkm.dk> skrev i en meddelelse

> Det skal afvikles fra en separat disk og installation (af de nævnte
> åbenlyse årsager) - men data kan vel godt placeres på denne "nye" primære
> disk?

Ja

Kurt

Fra : Thomas gade

Dato : 16-12-05 19:44

Kasper Carøe Olsen wrote:

> [...]
>
>Har man nogen muligheder for at genskabe indholdet af en disk hvorpå der
>har ligget Windows XP, hvis den via en Win98-bootdiskette samt Fdisk har

Fdisk kan ikke læse NTFS så er du sikker på at den partition er fjernet.
Fdisk burde ikke kunne fjerne den hvis den er formateret med NTFS.

Hvis jeg var dig ville jeg sætte den disk i en anden pc og lige tjekke
hvad der egenetlig er på den.

Mvh Thomas

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 16-12-05 20:10

Thomas gade skrev:

> Fdisk kan ikke læse NTFS så er du sikker på at den partition er
> fjernet. Fdisk burde ikke kunne fjerne den hvis den er formateret med
> NTFS.

Forkert, der er en funktion i Fdisk der hedder:
"Non Dos Partitions" og den fjerner lige
nøjagtigt det som du skriver er umuligt.

--
Lars Fragstrup
Vindmøllevingevaskemaskine

Fra : Thomas gade

Dato : 16-12-05 23:19

Lars Fragstrup wrote:

>Forkert, der er en funktion i Fdisk der hedder:
>"Non Dos Partitions" og den fjerner lige
>nøjagtigt det som du skriver er umuligt.

Ja, men var ikke klar over at den ville slette et NTFS drev.
Mvh Thomas

Fra : Martin Schultz

Dato : 17-12-05 09:50

Thomas gade <dazzle@frac.invalid> skrev 2005-12-16:

> Ja, men var ikke klar over at den ville slette et NTFS drev.

Man behøver ikke at kunne læse data fra en partition for at kunne fjerne
den.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : GB

Dato : 17-12-05 22:02

Thomas gade <dazzle@frac.invalid> wrote in news:43a30aed$0$15785$14726298
@news.sunsite.dk:

> Fdisk burde ikke kunne fjerne den hvis den er formateret med NTFS.

Jo, det kan den! Vælg "Slet ikke-DOS-partition"...

GB