MS Windows
briani 27239
Reparation af XP mislykkes efter skift af ~
Fra : michael bs

Dato : 14-12-05 21:28

Jeg har skiftet bundkort fra asus a8n sli premium til asus32 sli deluxe.
Dvs to bundkort temmeligt ens. Jeg har ikke foretaget xp repair. Jeg ved
ikke om
det kan være derfor, men nogle gange går xp ikke ud af boot screen.
Altså med den blå lyslinie der bevæger sig tværs over skærmen. Computerens
hd activity lysdiode blinker da lynhurtigt, og der bliver den så stående med
denne boot skærm, indtil jeg genstarter.

Jeg har derfor besluttet at lave en xp reparation og booter op fra cd,
vælger installer (altså ikke reparations konsollen) og først derefter vælger
reparation af xp. Imidlertid går den i stå på et tidspunkt med 34 minutter
tilbage af installationen. Først kommer der en advarsel at en eller anden
"internal nerd midiport" eller sådan noget ikke har bestået xp testen, om
jeg vil fortsætte alligevel. Jeg klikkede ja, og den gik i stå ved 34
minutter. Så prøvede jeg det hele igen og klikkede nej og kort efter gik den
atter i stå med 34 minutter tilbage. Efterfølgende spurgte den ikke mere,
men går alligevel i stå med 34 minutter tilbage.
Hvad kan jeg gøre?

Jeg vil meget nødig omformattere xp, da jeg har nogle meget vigtige
filer, der ikke er taget backup på.

mvh Michael

Fra : Hans

Dato : 14-12-05 21:42

michael bs wrote:

> Jeg vil meget nødig omformattere xp, da jeg har nogle meget
> vigtige filer, der ikke er taget backup på.

Prøv og slå on-board Lan fra i bios og prøv igen.

Du kan altid aktivere Lan igen efter endt repair, men jeg har været ude for
det samme på en repair af et Premium.

Hans

Fra : michael bs

Dato : 14-12-05 22:34

> Prøv og slå on-board Lan fra i bios og prøv igen.
>
> Du kan altid aktivere Lan igen efter endt repair, men jeg har været ude
> for det samme på en repair af et Premium.

Det hjalp desværre ikke. Den bliver ved at standse ved 34 minutter. I hvert
fald når jeg genstarter og fortsætter installationen. Nu prøver jeg forfra
med installation/reparation med alt Lan desabled i bios.

Det SKAL bare lykkes, da jeg har store vigtige filer på c-drevet, jeg ikke
har taget back up af.

mvh Michael

Fra : michael bs

Dato : 14-12-05 22:46

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse
> Nu prøver jeg forfra med installation/reparation med alt Lan desabled i
> bios.

første fejlmeddelse jeg støder på med 35 minutter igen lyder:
softwaren du installerer til følgende hardware: nerds.de LoopBe1 Internal
Midi Port (WDM) har ikke bestået testen til kompatibiliteten med Windows XP
osv osv.
Vil du fortsætte installationen af softwaren til denne hardware?
Jeg har prøvet både at klikke ja og nej. Lige lidt hjælper det. Den går i
stå med 34minutter igen.

mvh Michael

Fra : emj

Dato : 14-12-05 22:54

michael bs skrev:

>Vil du fortsætte installationen af softwaren til denne hardware?
>Jeg har prøvet både at klikke ja og nej. Lige lidt hjælper det. Den går i
>stå med 34minutter igen.

Har du fjernet alt eksternt tilsluttet hardware fra din PC?
Evt ekstra tilsluttede skærme, printer, skanner osv?

Hilsen emj

Fra : michael bs

Dato : 14-12-05 23:05

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> Har du fjernet alt eksternt tilsluttet hardware fra din PC?
> Evt ekstra tilsluttede skærme, printer, skanner osv?
>
> Hilsen emj

Ja alt på nær skærm , tastatur og mus.
Michael

Fra : Hans

Dato : 14-12-05 22:54

michael bs wrote:
> [...]
> Vil du fortsætte installationen af softwaren til denne hardware?
> Jeg har prøvet både at klikke ja og nej. Lige lidt hjælper det. Den

Såvidt jeg husker kører du med Creative lydkort. Pil det ud og prøv igen.
Sørg også for at game-porten er disabled i bios.

Hans

Fra : michael bs

Dato : 14-12-05 23:09

> Såvidt jeg husker kører du med Creative lydkort. Pil det ud og prøv igen.
> Sørg også for at game-porten er disabled i bios.
>
> Hans

Jeg har allerede fjernet lydkortet (st audio, ikke creative)
game porten, midiporten, 1394, silicon image mode, lan1 og 2 og onboard ac97
audio... alt har jeg desabled. Også c'n'q.

mvh Michael

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-12-05 22:49

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote:

>Det SKAL bare lykkes, da jeg har store vigtige filer på c-drevet, jeg ikke
>har taget back up af.

Du burde nok ha' taget backup'en inden du begyndte på det her...

Anyway: Jeg foreslår du boot'er et alternativt OS der kan læse NTFS drev
og kopierer dine vigtige data over på en anden disk. Derefter er der
frit slag for at re-formattere og ny-installere XP.

Boot-image filen der følger med Nero kan læse NTFS drev. Mener også der
ligger noget på UltimateBoot CD'en. Knoppix er også et godt bud på noget
der kan læse NTFS.

<mlr>

Fra : michael bs

Dato : 14-12-05 23:13

> "michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote:

> Du burde nok ha' taget backup'en inden du begyndte på det her...

Ja naturligvis, men jeg havde ikke fantasi til at forudse at en reparation
kunne fucke up i en grad, så man ikke kan læse xp ind overhovedet.

> Anyway: Jeg foreslår du boot'er et alternativt OS der kan læse NTFS drev
> og kopierer dine vigtige data over på en anden disk. Derefter er der
> frit slag for at re-formattere og ny-installere XP.

Den skal jeg lige have skåret ud i pap. Laver jeg en selvstændig XP
installation? måske på harddisk nummer 2 eller hvad?

> Boot-image filen der følger med Nero kan læse NTFS drev. Mener også der
> ligger noget på UltimateBoot CD'en. Knoppix er også et godt bud på noget
> der kan læse NTFS.

Den skal jeg også have skåret ud i pap. Snakker du om cd- rommer?

mvh Michael

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-12-05 23:29

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote:

>Den skal jeg lige have skåret ud i pap. Laver jeg en selvstændig XP
>installation? måske på harddisk nummer 2 eller hvad?

Nope:

Du boot'er en diskette / CDRom med et operativsystem der kan læse NTFS
(Jeg formoder din windows disk er NTFS formatteret.)

Herefter kopiere du dine vigtige filer over på en anden harddisk (Den
bør være FAT32 formatteret). Alternativt kan du brænde data direkte til
CDR / DVD.

<mlr>

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-12-05 22:04

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:43a0805f$0$1776$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> Hvad kan jeg gøre?
>
> Jeg vil meget nødig omformattere xp, da jeg har nogle meget vigtige

Du kan evt. prøve, om du kan starte i fejlsikret. Under den proces plejer
den at kunne rette forskellige fejl, men jeg tvivler, da den formentlig vil
blive ved med at forsøge at fortsætte installationen.
Så alternativt må du nok se, om ikke du kan låne en harddisk og sætte
midlertidigt i, hvor du så kan installere på og kopiere dine filer over på,
inden du sletter din harddisk helt og starter forfra.
Det kan sagtens blive den eneste løsning.

Kurt

Fra : michael bs

Dato : 14-12-05 23:15

> [...]
> på, inden du sletter din harddisk helt og starter forfra.
> Det kan sagtens blive den eneste løsning.

Min systemdisk er delt i 2 partitioner.... kan jeg lave en xp install på
partion 2, hente mine data og så formattere denne partition igen?

mvh Michael

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-12-05 23:30

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote:

>Min systemdisk er delt i 2 partitioner.... kan jeg lave en xp install på
>partion 2, hente mine data og så formattere denne partition igen?

Hvis ellers der er nok plads på partitionen, burde det ikke være noget
problem...

<mlr>

Fra : michael bs

Dato : 14-12-05 23:47

> Hvis ellers der er nok plads på partitionen, burde det ikke være noget
> problem...

Så må det være vejen frem.

Der skete ellers følgende. Efter den havde stået stille i 30 minutter kom
der en dialogboks frem på skærmen, der sagde:

Nødvendige filer
Filen 'nvata.sys' på SRCDATA skal bruges.
Angiv stien, hvor filen kan findes, og klik på OK.

Det lykkedes mig at finde den i nvidia forceware driver mappen. Det er en
sata II driver, åbenbart. Desværre flytter installationen sig ikke ud af
stedet efter jeg har klikket ok.

mvh Michael

Fra : Nørd

Dato : 15-12-05 01:50

> Hvis ellers der er nok plads på partitionen, burde det ikke være noget
> problem...
>

> <mlr>
>
> --

Hej..

Prøv at Disable Raid i Bios

Nørd

Fra : michael bs

Dato : 15-12-05 08:55

"Nørd" <Nørd@c.dk> skrev i en meddelelse
> Hej..
>
> Prøv at Disable Raid i Bios
>
> Nørd

Har jeg gjort. Hjalp ikke.

mvh Michael

Fra : ///M

Dato : 15-12-05 12:33

michael bs wrote:

> Har jeg gjort. Hjalp ikke.

Har du undersøgt om der findes en BIOS upgrade til dit motherboard?
Ellers vil jeg også anbefale en bootdisk og kopier/brænd dine data i
sikkerhed, inden du begynder at rode med diskens partitioner - én fejl og du
er yderligere ude på dybt vand! :) En gylden regel hvis man skal redde data,
er at undgå at arbejde på disken, men tilgå den fra en anden primær disk.

///M

Fra : michael bs

Dato : 15-12-05 23:54

"///M" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> data, er at undgå at arbejde på disken, men tilgå den fra en anden primær

Ingen bios upgrade.

jeg skal huske din gyldne regel til en anden gang, for nu har jeg fucked
disken op og mistet alt. .-(

mvh Michael

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-12-05 01:00

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:43a1f404$0$1816

> jeg skal huske din gyldne regel til en anden gang, for nu har jeg fucked
> disken op og mistet alt. .-(
>
> mvh Michael

Nu ved jeg ikke, hvorledes du har ødelagt det hele, men hvis du har data på
disken, som du meget gerne vil genskabe, og du bor i nærhed af 4800, så vil
jeg godt prøve at forsøge at hjælpe dig, da jeg har forskellige værktøjer
til dette.

Kurt

Fra : ///M

Dato : 16-12-05 01:29

Kurt B. Andersen wrote:
> [...]
> data på disken, som du meget gerne vil genskabe, og du bor i nærhed
> af 4800, så vil jeg godt prøve at forsøge at hjælpe dig, da jeg har

Ja, selvom du (Michael) har smadret partitionerne og evt. formatteret
disken, så kan data i mange tilfælde stadig reddes, men så snakker vi øvelse
og erfaring samt lidt held - Håber Kurt kan hjælpe dig, ellers findes
der også firmaer som mod betaling kan hjælpe.

///M

Fra : michael bs

Dato : 16-12-05 09:23

> [...]
> på disken, som du meget gerne vil genskabe, og du bor i nærhed af 4800, så
> vil jeg godt prøve at forsøge at hjælpe dig, da jeg har forskellige

Tak for tilbuddet, men jeg bor i Kbh.
Desuden har jeg formatteret HD og sidder og installerer xp på ny.
Heldigvis ligger der ikke en 600 siders doktorafhandling på disken.
Jeg overlever.
Det vigtigste lige nu er at jeg får den op at køre 100% stabilt.
Jeg vil lave en systempartition på 15gb og kun have XP herpå. Så kan jeg
måske undgå den slags fremover.

mvh Michael