MS Windows
briani 27239
Adg. kode til katalog
Fra : Larsen

Dato : 14-12-05 08:36

Hej

Er det muligt at sikre en mappe/katalog med med en adgangskode, altså ikke
et dokument.

Win XP /NTSF

hilsen
/Preben

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 14-12-05 09:35

"Larsen" <preben@eplarsen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er det muligt at sikre en mappe/katalog med med en adgangskode, altså
> ikke et dokument.
>
> Win XP /NTSF

Joooee, det kan man da. Eftersom du siger filformatet er NTSF burde du kunne
højreklikke på en mappe. Vælg egenskaber og under deling kunne gøre denne
mappe privat og beskytte med adgangskode, hvorved indholdet af denne kun kan
tilgåes med angivelse af korrekt password.

/ Michael...

Fra : Larsen

Dato : 14-12-05 20:00

"Michael Korsgaard" <michael@rejsemontoer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> denne mappe privat og beskytte med adgangskode, hvorved indholdet af denne
> kun kan tilgåes med angivelse af korrekt password.

Hej

Jaaaaeee, sådanne en fætter finde da godt nok, men den er nedtonet så man
kan ikke sætte et "hak"

/Preben

Fra : MRN

Dato : 14-12-05 21:25

> Jaaaaeee, sådanne en fætter finde da godt nok, men den er nedtonet så man
> kan ikke sætte et "hak"

Er kun understøttet i XP Prof...

Mvh
MRN

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 14-12-05 21:53

"MRN" <ronning@nielsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er kun understøttet i XP Prof...

Korrekt.. og kun NTSF. Burde have oplyst om det andet.

/ Michael...

Fra : Larsen

Dato : 15-12-05 07:50

> [...]
> Hej
>
> Er det muligt at sikre en mappe/katalog med med en adgangskode, altså

Hej

Det er faktisk en Prof. version.

/Preben

Fra : Larsen

Dato : 15-12-05 08:12

"Larsen" <preben@eplarsen.dk> skrev i en meddelelse

> "Larsen" <preben@eplarsen.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Det er faktisk en Prof. version.
>
> /Preben

Hej

Nu fandt jeg fejlen, den mappe jeg ville låse lå på E drevet, men skal ligge
C:\Documents and Settings\Preben\xxxxxx.
Tak for indsatsen.

/Preben

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 15-12-05 12:05

"Larsen" <preben@eplarsen.dk> skrev i en meddelelse
> Nu fandt jeg fejlen, den mappe jeg ville låse lå på E drevet, men skal
> ligge C:\Documents and Settings\Preben\xxxxxx.
> Tak for indsatsen.

Udmærket.. Sad faktisk og lurede på hvor du mon havde den mappe liggende..

/ Michael...

Fra : Richard Thune

Dato : 15-12-05 08:46

"Larsen" <preben@eplarsen.dk> skrev i en meddelelse

> "Larsen" <preben@eplarsen.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Hej
> Det er faktisk en Prof. version.
> /Preben
Ja det er det. XP (og W2000 der ikke har enkel fildeling) tillader/forbyder
adgang til det hele på baggrund af din loggind, dvs. at for at kunne styre
adgang skal alle brugere både lokale og brugere der skal have adgang via
nettet oprettes med brugernavn og adgangskode, brugere der skal have adgang
via nettet skal have samme brugernavn og adgangskode på begge maskiner.
For at lette overgangen fra w98 har microsoft lavet det de kalder enkel
fildeling som xp kører som standard, det betyder at alle har adgang til alt.
Under enkel fildeling kan du gøre din personlige mappe privat, maskinen vil
så bede dig oprette en (logind) adgangskode hvis du ikke allered har en.
Du slår simpel fildeling fra (kun i xp pro) ved at åbne et mappevindue gå
ind i mappeindstillinger/vis og fjerne hakket ved brug enkel fildeling,
herefter er der en fane mere på mapper og filers egenskaber der hedder
sikkerhed og på den fane kan du indstille alt hvad du ønsker.
Er der mere end et par brugere kan det være en fordel at oprette grupper med
samme adgangsrettigheder fremfor at indstille alt individuelt per bruger.
Når du så skal til at oprette flere brugere så kan de oprettes med
forskellige rettigheder, overvej ikke at gøre alle til administratorer,
desværre er der visse programmer der kræver administrator rettigheder for at
virke.
RT