/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Køb af XP
Fra : Martin


Dato : 11-12-05 15:39

Jeg vil gerne købe Windows XP Pro DK incl. SP2, men er lidt i tvivl om
hvilken version der er den rigtige for mig :

OEM = kr. 1159.-
Retail fuld version = kr. 2779.-

Hvad er forskellen på de to pakninger, er det noget med at den dyre Retail
version kan bruges på flere PC'er ?


Hilsen Martin



 
 
Knud Gert Ellentoft (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 11-12-05 16:03

Martin skrev:

>OEM = kr. 1159.-

Må i princippet kun sælges sammen med noget hardware. licens kun
gyldig, så længe den bruges sammen med den pågældende hardware.
Kan kun installeres på en disk, som ikke har noget styresystem.
Support skal ydes af forhandleren, MS gør ikke.

>Retail fuld version = kr. 2779.-

Kan bruges til det hele (ny installation, opgradering samt sammen
med andre styresystemer) og ikke bundet til nogen hardware,
MS yder support.

>Hvad er forskellen på de to pakninger, er det noget med at den dyre Retail
>version kan bruges på flere PC'er ?

Nej, kun på en maskine.

Det er kun Office, der fås i en homeversion, der i samme husstand
må bruges på op til tre pc'er.
Ma ikke anvendes erhvervsmæssigt.
--
Topposter du svar, dvs. skriver dit svar over det citerede,
så ryger du på min ignoreringsliste.
Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Martin (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 11-12-05 16:43

>>OEM = kr. 1159.-
>
> Må i princippet kun sælges sammen med noget hardware. licens kun
> gyldig, så længe den bruges sammen med den pågældende hardware.
> Kan kun installeres på en disk, som ikke har noget styresystem.
> Support skal ydes af forhandleren, MS gør ikke.
>
>>Retail fuld version = kr. 2779.-
>
> Kan bruges til det hele (ny installation, opgradering samt sammen
> med andre styresystemer) og ikke bundet til nogen hardware,
> MS yder support.

Så er det sandelig godt at jeg ikke bestilte OEM alligevel, for det var jeg
ellers meget tæt på inden jeg valgte at forhøre mig her i gruppen først.

Mange tak for svaret.

Hilsen Martin



Kurt B. Andersen (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 11-12-05 17:16


"Martin" <no@invalid.dk> skrev i en meddelelse
news:439c48ff$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> Så er det sandelig godt at jeg ikke bestilte OEM alligevel, for det var
> jeg ellers meget tæt på inden jeg valgte at forhøre mig her i gruppen
> først.
>
> Mange tak for svaret.
>
> Hilsen Martin
>
Hvorfor dog det. Du kan bare købe en mus og så få en oem med til den billige
pris. Det er da en væsentlig forskel i prisen, og du skal jo bare gemme
musen.
Hvis du går ind via edbpriser kan du iøvrigt finde dem billigere. Bla. til
1.048 kr. hos prishammeren. Køber du den samme sted sammen med en mus koster
den 1.077 kr.
Så vil det da være lidt hul i hovedet at give 2779 kr. for noget, som kan
nøjagtig det samme. Køb en ny pc og flyt musen med.

Kurt



Martin (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 11-12-05 18:29

> Hvorfor dog det. Du kan bare købe en mus og så få en oem med til den
> billige pris. Det er da en væsentlig forskel i prisen, og du skal jo bare
> gemme musen.
> Hvis du går ind via edbpriser kan du iøvrigt finde dem billigere. Bla. til
> 1.048 kr. hos prishammeren. Køber du den samme sted sammen med en mus
> koster den 1.077 kr.
> Så vil det da være lidt hul i hovedet at give 2779 kr. for noget, som kan
> nøjagtig det samme. Køb en ny pc og flyt musen med.

Javel, jeg fik indtryk af at OEM begrænsede mulighederne for fremtidige
opgraderinger idet windows var bundet til en hardware som jeg forestillede
mig var enten bundkortet eller CPU'en, og da jeg opgraderer hardware og
geninstallere Windows et par gange eller flere om året, virkede OEM ikke som
den rigtige løsning.

Men hvordan fungerer det så i praksis når Windows er bundet til en hardware
som feks. en mus ?

Hilsen Martin



jda (11-12-2005)
Kommentar
Fra : jda


Dato : 11-12-05 20:28

On Sun, 11 Dec 2005 17:15:56 +0100, Kurt B. Andersen came up with this
fine idea in dk.edb.system.ms-windows:


> nøjagtig det samme. Køb en ny pc og flyt musen med.

Desværre nej. Det man binder sin Windows til når man aktiverer er en
sindrig pointudregning af processor type og serienummer, harddisk,
ide/scsi/sata controller, bundkort, netkort etc. Musen hører ikke med der.

--
Jakob

Jan Vestergaard (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 11-12-05 21:12

jda skrev følgende på usenet:
> Desværre nej. Det man binder sin Windows til når man aktiverer er en
> sindrig pointudregning af processor type og serienummer, harddisk,
> ide/scsi/sata controller, bundkort, netkort etc. Musen hører ikke med
> der.

Det har du ret i - når man køber XP sammen med en mus, og installerer den,
så accepterer man, at den kun installeres på den første PC, som den
installeres på - derfor er det ikke nok, at musen følger med.

Om den så holder i retten, hvis MS skulle brokke sig - det er jeg ikke siker


Det er mig bekendt aldrig prøvet ved en retsag, om den holder.

Jan

--
Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen.



jda (11-12-2005)
Kommentar
Fra : jda


Dato : 11-12-05 21:23

On Sun, 11 Dec 2005 21:12:07 +0100, Jan Vestergaard came up with this fine
idea in dk.edb.system.ms-windows:

> jda skrev følgende på usenet:
>> Desværre nej. Det man binder sin Windows til når man aktiverer er en
>> sindrig pointudregning af processor type og serienummer, harddisk,
>> ide/scsi/sata controller, bundkort, netkort etc. Musen hører ikke med
>> der.
>
> Det har du ret i - når man køber XP sammen med en mus, og installerer den,
> så accepterer man, at den kun installeres på den første PC, som den
> installeres på - derfor er det ikke nok, at musen følger med.
>
> Om den så holder i retten, hvis MS skulle brokke sig - det er jeg ikke siker
> på
>
> Det er mig bekendt aldrig prøvet ved en retsag, om den holder.

Tjahh, det er det der står i den EULA man accepterer når man installerer
deres produkt. Det er der jo ingen der tvinger nogen til at gøre, man kan
bare vælge et andet styresystem. Men jeg er ikke nok inde i den danske
købelov til at kunne gætte på om Microsofts OEM aftaler kan kendes ugyldige
efter den. Men det ville dog være interessant.

--
Jakob

Flemming Lynggaard (12-12-2005)
Kommentar
Fra : Flemming Lynggaard


Dato : 12-12-05 12:35


"jda" <wh@tever.not> wrote in message
news:12t064xfomz8p$.dlg@news.sunsite.dk...

>> Det er mig bekendt aldrig prøvet ved en retsag, om den holder.
>
> Tjahh, det er det der står i den EULA man accepterer når man installerer
> deres produkt. Det er der jo ingen der tvinger nogen til at gøre, man kan
> bare vælge et andet styresystem. Men jeg er ikke nok inde i den danske
> købelov til at kunne gætte på om Microsofts OEM aftaler kan kendes
> ugyldige
> efter den. Men det ville dog være interessant.
>

Naturligvis holder deres EULA ikke en meter, heller ikke i usa faktisk hvor
de også taber de sager på stribe, den danske Købelov siger klart at dine
rettigheder til produktet ikke kan forringes af noget i en EULA.

F



Kim Ludvigsen (12-12-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 12-12-05 13:17

Den 12-12-05 12.34 skrev Flemming Lynggaard følgende:

> Naturligvis holder deres EULA ikke en meter, heller ikke i usa faktisk hvor
> de også taber de sager på stribe, den danske Købelov siger klart at dine
> rettigheder til produktet ikke kan forringes af noget i en EULA.

Du har vel ikke links til nogle af de amerikanske sager?

Hvilken del af EULA'en mener du strider mod den danske købelov? Og har
du nogen domme, du kan understøtte din holdning med?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar smelter internettet sammen med din computer.
http://kimludvigsen.dk

GB (13-12-2005)
Kommentar
Fra : GB


Dato : 13-12-05 11:11

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in
news:439d6a6d$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hvilken del af EULA'en mener du strider mod den danske købelov? Og har
> du nogen domme, du kan understøtte din holdning med?

Hvilken del af EULA'en mener du gør den juridisk bindende? Og har du nogen
domme, du kan understøtte din holdning med?

--
Med venlig hilsen
GB

Kim Ludvigsen (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 13-12-05 11:16

Den 13-12-05 11.11 skrev GB følgende:
> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in
>
>> Hvilken del af EULA'en mener du strider mod den danske købelov? Og har
>> du nogen domme, du kan understøtte din holdning med?
>
> Hvilken del af EULA'en mener du gør den juridisk bindende? Og har du nogen
> domme, du kan understøtte din holdning med?

Vi har udstrakt grad af aftalefrihed i Danmark. Som udgangspunkt er en
aftale derfor gældende, indtil den er dømt ugyldig.
Så for at svare på dine spørgsmål: Aftaleloven. Og nej, der er ingen
domme, og netop derfor er EULA'en gældende (indtil der kommer en dom).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
34 tips & tricks til Internet Explorer.
http://kimludvigsen.dk

GB (13-12-2005)
Kommentar
Fra : GB


Dato : 13-12-05 11:10

jda <wh@tever.not> wrote in news:12t064xfomz8p$.dlg@news.sunsite.dk:

> Tjahh, det er det der står i den EULA man accepterer når man
> installerer deres produkt. Det er der jo ingen der tvinger nogen til
> at gøre, man kan bare vælge et andet styresystem. Men jeg er ikke nok
> inde i den danske købelov til at kunne gætte på om Microsofts OEM
> aftaler kan kendes ugyldige efter den. Men det ville dog være
> interessant.

En EULA er ikke juridisk bindende i Danmark.

--
Med venlig hilsen
GB

Kim Ludvigsen (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 13-12-05 11:17

Den 13-12-05 11.10 skrev GB følgende:

> En EULA er ikke juridisk bindende i Danmark.

Jo, den er. Se andet indlæg, eller læs Aftaleloven.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Net Snippets kan gemme hele hjemmesider eller udklip fra dem i et
søgbart arkiv på din egen computer.
http://kimludvigsen.dk

GB (13-12-2005)
Kommentar
Fra : GB


Dato : 13-12-05 20:44

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in news:439e9fba$0$2111
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

>> En EULA er ikke juridisk bindende i Danmark.
> Jo, den er. Se andet indlæg, eller læs Aftaleloven.

OK.

--
Med venlig hilsen
GB

Jesper Stocholm (12-12-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Stocholm


Dato : 12-12-05 10:07

jda <wh@tever.not> wrote in news:1vbb1nv3kb692.dlg@news.sunsite.dk:

> On Sun, 11 Dec 2005 17:15:56 +0100, Kurt B. Andersen came up with
> this fine idea in dk.edb.system.ms-windows:
>
>
>> nøjagtig det samme. Køb en ny pc og flyt musen med.
>
> Desværre nej. Det man binder sin Windows til når man aktiverer er en
> sindrig pointudregning af processor type og serienummer, harddisk,
> ide/scsi/sata controller, bundkort, netkort etc. Musen hører ikke med
> der.

Nej, men I taler om to forskellige ting. Du taler om aktivering af Windows-
installationen, der rigtignok knyttes til hardwareprofilen på den PC den er
installeret på. Det Kurt taler om er den licensmæssige knytning af en OEM-
version af Windows til den hardware, som den er købt med. Dette har intet
med det du taler om at gøre.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Findes din kiosk på nettet? Se http://ekiosk.dk

Knud Gert Ellentoft (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 11-12-05 21:30

Martin skrev:

>Så er det sandelig godt at jeg ikke bestilte OEM alligevel, for det var jeg
>ellers meget tæt på inden jeg valgte at forhøre mig her i gruppen først.

Hvorfor ikke købe en upgradeversion?

Du har vel en lovlig Win 98 eller nyere?

Du kan fint opgradere på en tom harddisk, Windows skal bare lige
sniffe til en version, der giver ret til opgradering (dvs. cd'en
skal i et jort øjeblik).
--
Topposter du svar, dvs. skriver dit svar over det citerede,
så ryger du på min ignoreringsliste.
Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Hans Paulin \(6310\) (12-12-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 12-12-05 11:07

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Windows skal bare lige
> sniffe til en version, der giver ret til opgradering (dvs. cd'en
> skal i et jort øjeblik).

Skulle min ved 1. opgradering, men ikke siden (efter div. formateringer) -
kan nogen fortælle mig hvorfor?
--
Med venlig hilsen
Hans



Martin (12-12-2005)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 12-12-05 11:44

> Du har vel en lovlig Win 98 eller nyere?

Nej, men det vil jeg gerne lave om på

Hilsen Martin





Åge (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Åge


Dato : 11-12-05 22:53


"Martin" <no@invalid.dk> skrev i en meddelelse
news:439c3a22$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg vil gerne købe Windows XP Pro DK incl. SP2, men er lidt i tvivl om
> hvilken version der er den rigtige for mig :
>
> OEM = kr. 1159.-
> Retail fuld version = kr. 2779.-
>
> Hvad er forskellen på de to pakninger, er det noget med at den dyre Retail
> version kan bruges på flere PC'er ?
>
>
Hvis du er studerende, så køb en Study til ca. 700 kr...



GB (13-12-2005)
Kommentar
Fra : GB


Dato : 13-12-05 11:09

"Martin" <no@invalid.dk> wrote in
news:439c3a22$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> OEM = kr. 1159.-
> Retail fuld version = kr. 2779.-
> Hvad er forskellen på de to pakninger, er det noget med at den dyre
> Retail version kan bruges på flere PC'er ?

Du har ikke ret til "support" på OEM-versionen. Og så bliver du nødt til at
købe en billig skod-mus også, da den skal sælges sammen med hardware...

OEM ruller...

--
Med venlig hilsen
GB

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste