MS Windows
briani 27239
Dele internet og Windows 2000
Fra : steen

Dato : 07-12-05 10:20

Hej,

er det muligt i Windows 2000, at få 2 forskellige brugere til at bruge
computeren, så man skal indtaste et kodeord for at kunne bruge
computeren?

Man må heller ikke kunne se den andens harddisk.

I øjeblikket har de nogle skuffer med harddiske de skifter, men det
vil være nemmere bare at skulle skrive et kodeord og de så ikke kan se
hinanden. Det er mest faderen, der er bange for at børnene skal komme
til at slette noget af hans.

Der er internet, som også geren skal kunne skiftes når der bliver
skiftet bruger på computeren.

Jeg ved ikke særlig meget om Windows, da jeg har brugt Linux de sidste
mange år.

Håber nogen kan hjælpe

Hilsen

Steen

Fra : jda

Dato : 08-12-05 18:34

On Wed, 07 Dec 2005 10:20:19 +0100, steen came up with this fine idea in
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> skiftet bruger på computeren.
>
> Jeg ved ikke særlig meget om Windows, da jeg har brugt Linux de sidste

Det skulle der ikke være de store problemer i. Start med at oprette (ud
over administratoren) 2 eller hvor mange konti du nu skal bruge, og bestem
dig for hvilke rettigheder de skal have.

Lav derefter mapper, partitioner eller måske hele diske alt efter behov og
mulighed, hvor du sætter de enkelte brugere på til at kunne læse, skrive
eller fuld kontrol på hvad og fjerner de andre.

Den med internettet forstår jeg ikke helt. Internettet bliver hvor det er
til alle konti med mindre man gøre noget aktivt for at få det til at lade
være

--
Jakob

Fra : Steen

Dato : 08-12-05 22:59

jda wrote:

> [...]
> til alle konti med mindre man gøre noget aktivt for at få det til at lade

I øjeblikket har de to harddisk skuffer de bytter, når de skal bruge
computeren. Så ryger internettet, hvis den anden lige har været på
internettet.

Fra : jda

Dato : 08-12-05 23:10

On Thu, 08 Dec 2005 22:59:23 +0100, Steen came up with this fine idea in
dk.edb.system.ms-windows:

> I øjeblikket har de to harddisk skuffer de bytter, når de skal bruge
> computeren. Så ryger internettet, hvis den anden lige har været på
> internettet.

På den måde jeg foreslår, så skal den ene logge af og den anden logge på.
Så er der net igen med det samme
--
Jakob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-12-05 23:25

Steen <steengod@hotmail.com> wrote:

>I øjeblikket har de to harddisk skuffer de bytter, når de skal bruge
>computeren. Så ryger internettet, hvis den anden lige har været på
>internettet.

Man kører formentlig ADSL uden router - og har een IP-adresse fra
udbyderen. Og de to operativsystemer optræder med forskellige
MAC-adresser, formentlig fordi netkortet i et eller begge
operativsystemer er knyttet op til en netværksbro...

Der er mindst 3 løsninger:

- Køb en bredbåndsrouter - Kan stærkt anbefales, om ikke andet så af
sikkerhedsmæssige årsager. Specielt da faderen åbenbart er hunderæd for
sine data

- Køb en ekstra ip-adresse fra udbyderen

- Ret i opsætningerne så operativ systemerne optræder med samme
MAC-adresse.

<mlr>

Fra : Steen

Dato : 08-12-05 23:13

jda wrote:

> [...]
> mulighed, hvor du sætter de enkelte brugere på til at kunne læse, skrive
> eller fuld kontrol på hvad og fjerner de andre.

Vil det sige jeg bare skal lave 2 partitioner. En partition til
administrator, en fælles til bruger1 og bruger2, hvor så giver dem, hver
deres mappe.

Det vil vel give mindst harddisk spil, i forhold til at lave 3 partitioner.

Mappe er directory ikke?

Det er Windows 2000, men det er det samme ikke?

Hilsen

Steen

Fra : jda

Dato : 09-12-05 01:07

On Thu, 08 Dec 2005 23:12:34 +0100, Steen came up with this fine idea in
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
>
> Mappe er directory ikke?
>
> Det er Windows 2000, men det er det samme ikke?

Eller måske nærmere en system partition og en datapartition. På en NTFS
disk kan man sætte rettigheder på mapper/directorys så de forskellige
brugere ikke kan læse hinandens data.

Men de kan også stadig bruge skufferne til datadiske. Bare man sætter en
fast disk i som man installerer systemet på.
--
Jakob