MS Windows
briani 27239
Kan Windows afsløre hvem der sender til mi~
Fra : Svend Tingleff

Dato : 05-12-05 10:54

Findes der en Windows-installation eller -program, der kan fortælle, hvem
der sender data til mig over Internettet?

I højre hjørne af Skrivebordet kan jeg kun se aktiviteten, ved at ikonet til
mit gratis ZoneAlarm program skifter til at vise aktivitet, men ikke, hvem
der sender til mig.

Jeg har en stand-alone pc med Windows XP HE DK med SP2 og Internetopkobling
til TDC med Webspeed.

Venlig hilsen
Svend

Fra : csm

Dato : 05-12-05 11:59

kan du ikke se det i log filen ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-12-05 12:16

Den 05-12-05 10.53 skrev Svend Tingleff følgende:

> I højre hjørne af Skrivebordet kan jeg kun se aktiviteten, ved at ikonet til
> mit gratis ZoneAlarm program skifter til at vise aktivitet, men ikke, hvem
> der sender til mig.

Trafikken kan meget nemt være almindelig "her er jeg"-trafik mellem din
computer og din internetudbyder. Eller det kan være dit mailprogram, der
tjekker, om der er kommet ny mail. Det kan selvfølgelig også være nogle,
som ved en fejl kontakter din computer, eller det kan være virusorme
eller hackere.

Uanset hvad det er, så lad være med at spekulere over det. Er din
firewall korrekt opsat vil den sandsynligvis beskytte dig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at vælge sikre adgangskoder som er nemme at huske.

Fra : Svend Tingleff

Dato : 05-12-05 13:27

> [...]
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Lær at vælge sikre adgangskoder som er nemme at huske.

Det kan være så meget, som du skriver, men det er jo netop derfor, jeg gerne
ville kunne se årsagen til en længere aktivitet.

Jeg har en lumsk mistanke om, at der faktisk ikke er nogen muligheder i
modsætning til i gamle dage, hvor man kunne åbne og se navnet på afsenderen
(jeg husker ikke andre detaljer).

V.h.
Svend

Fra : Åge

Dato : 05-12-05 14:22

"Svend Tingleff" <tingleff@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en lumsk mistanke om, at der faktisk ikke er nogen muligheder i
> modsætning til i gamle dage, hvor man kunne åbne og se navnet på
afsenderen
> (jeg husker ikke andre detaljer).

Forklar venligst.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-12-05 14:24

Den 05-12-05 13.27 skrev Svend Tingleff følgende:

> Jeg har en lumsk mistanke om, at der faktisk ikke er nogen muligheder i
> modsætning til i gamle dage, hvor man kunne åbne og se navnet på afsenderen
> (jeg husker ikke andre detaljer).

Du kan sikkert slå en logging-funktion til i firewallen, eller du kan
bruge en pakke-sniffer, der kan aflæse al nettrafik. Du vil i så fald
kunne finde den ip-adresse, trafikken kommer fra. Ud fra ip-adressen kan
du finde frem til afsenderens internetudbyder og i sjældne tilfælde
selve afsenderen. Jeg har en stærk formodning om, at du blot vil finde
frem til din egen internetudbyder.

Du har aldrig tidligere kunnet finde navnet på afsenderen. Faktisk er
mulighederne i dag større end tidligere, fordi flere har fast ip-adresse.

Men glem det hele, det er simpelthen spild af tid. Og du kan alligevel
ikke bruge oplysningerne til noget.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gennemsigtig proceslinje med Transbar.

Fra : Svend Tingleff

Dato : 05-12-05 15:59

> [...]
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Få en gennemsigtig proceslinje med Transbar.

Jeg bøjer mig for Kim's viden om emnet og glemmer sagen.
v.h.
Svend

Fra : John

Dato : 05-12-05 19:45

"Svend Tingleff" skrev i en meddelelse

> Findes der en Windows-installation eller -program, der kan fortælle, hvem
> der sender data til mig over Internettet?

Humm... der findes et par gratis add-on's til ZoneAlarm:

http://majorgeeks.com/download.php?det=3227

http://majorgeeks.com/download.php?det=1681

Det er vist det tætteste, du kan komme på afsenderen.. :)

Mvh John