MS Windows
briani 27239
screendump i windows...
Fra : jce

Dato : 04-12-05 21:23

Nu ved jeg ikke helt om det er rette grupper, men prøver! Når jeg laver et
screendump.. altså "prnt scrn" og så paster det i et dokument, så syntes jeg
det er ret dårlig kvalitet, kan man øge kvaliteten på en måde, for det
ligner jo langt fra det man ser på skærmen kvalitetsmæssigt! Er ligeglad med
størrelsen på filen, det er kvaliteten der tæller for mig! håber der er
nogle der kan hjælpe.

Fra : Max

Dato : 04-12-05 21:35

Hej

> det er ret dårlig kvalitet, kan man øge kvaliteten på en måde, for det
> ligner jo langt fra det man ser på skærmen kvalitetsmæssigt! Er ligeglad
med

Nej, du kan ikke forbedre det, opløsningen på et skærmbillede
svare til 72 dpi og det er ikke specielt fornemt når det bliver
printet ud.

Mvh Max

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-12-05 21:48

Max skrev:

> Nej, du kan ikke forbedre det, opløsningen på et skærmbillede
> svare til 72 dpi og det er ikke specielt fornemt når det bliver
> printet ud.

Hvis jeg tager et screenshot, får jeg et billede på 1920 x 1200
pixels. Hvis det printes ud i en størrelse på 16 x 10 cm, svarer
det til en billedopløsning på 304,8 ppi og 304,8 ppi er mere
end rigeligt. Jeg ville snildt kunne klare mig med 200 ppi, som
giver en printstørrelse på 24,38 x 15,24 cm.

Med et screenshot på f.eks. 1024 x 768 pixels, ville man kunne
lave et glimrende print i 10 x 7,5 cm (svarer til en opløsning på
omkring 260 ppi), men det er klart, at man får et dårligt print,
hvis man printer et 1024 x 768 pixels billede ud i 36,12 x 27.09
cm, for så har man kun en billedopløsning på 72 ppi.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-12-05 21:49

jce skrev:

> [...]
> et dokument, så syntes jeg det er ret dårlig kvalitet, kan man
> øge kvaliteten på en måde, for det ligner jo langt fra det man

Hvad er det for et program, du "hælder" screendumpet ind i?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 22:00

Thomas G. Madsen wrote:

> Hvad er det for et program, du "hælder" screendumpet ind i?

han bruger sikkert Word el. lign... der ser det ret ringe ud.

jce: brug Paint evt. eller hvad du nu har af grafisk software.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-12-05 22:21

Claus Albæk (Kbh.) skrev:

> han bruger sikkert Word el. lign... der ser det ret ringe ud.

Ja, det program er fattesvag (også) på det punkt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : John

Dato : 04-12-05 22:00

"jce" skrev i en meddelelse

> Nu ved jeg ikke helt om det er rette grupper, men prøver! Når jeg laver et
> screendump.. altså "prnt scrn" og så paster det i et dokument, så syntes
> jeg det er ret dårlig kvalitet

Prøv at paste det til programmet PAINT.

Mvh John

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 04-12-05 22:27

"jce" <dsl202901@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kvalitetsmæssigt! Er ligeglad med størrelsen på filen, det er kvaliteten
> der tæller for mig! håber der er nogle der kan hjælpe.

Jeg har haft og har fortsat stor fornøjelse af først at lave et skærmdump
til et billedbehandlingsprogram.
Lettest er det at bruge IrfanView, som er ganske gratis. Her kan du justere
på størrelse m.m.. og siden
kopiere billedet ind i Word.
Photoshop bruger jeg også, men skal det gå hurtigt, er IrfanView udmærket.
Prøv.

Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu

Fra : jce

Dato : 04-12-05 22:54

"Hans-Jørgen Sindholt" <sindholt@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kopiere billedet ind i Word.
> Photoshop bruger jeg også, men skal det gå hurtigt, er IrfanView udmærket.

Jeg har prøvet i Photoshop CS2 uden bedre resultat! Er der software til
dette formål, altså et program man kan hente, som kan ta screendumps i bedre
kvalitete?

Fra : Dennis Lange

Dato : 04-12-05 23:05

jce wrote:
> Jeg har prøvet i Photoshop CS2 uden bedre resultat! Er der software
> til dette formål, altså et program man kan hente, som kan ta
> screendumps i bedre kvalitete?

Hvis du tager et screendump, og paster det ind i Photoshop, får du et
billede, der ser nøjagtigt ud som det, du tog et screendump af.
Du er sikker på, at husker at zoome op til 100%, inden du bedømmer
kvaliteten, ikke?
--
Mvh.
Dennis Lange

Fra : jce

Dato : 04-12-05 23:06

> Jeg har prøvet i Photoshop CS2 uden bedre resultat! Er der software til
> dette formål, altså et program man kan hente, som kan ta screendumps i
> bedre kvalitete?
>>
> Jeg hentede et program fra download.com hvor man selv kan indstille
> kvaliteten, det er sku et super billede man får der.. stort set som det
> rigtige billede.... Det hed Screenshot Utility 1.0 og kan anbefales..
> Indtil nu er det yderst lovende ihvertfald!
Takker for diverse svar.

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 06-12-05 19:01

> Takker for diverse svar.

Du kunne jo også hente et gratis program til det :

http://www.wisdom-soft.com/products/screenhunter_free.htm

Et et udemærket der ikke er gratis :

http://www.techsmith.com/products/snagit/default.asp

eller

http://www.hyperionics.com/

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-12-05 06:47

jce wrote:

> Når jeg laver et screendump.. altså "prnt scrn" og så paster det i et
> dokument, så syntes jeg det er ret dårlig kvalitet, [...}

Jeg vædder en skumbanan på at du kun har set på dit dokument på
skærmen. Prøv at udskrive dokumentet.

Når det skal bruges til udskrift, skal det _ikke_ forbi Word, IrfanView
eller lignende først. Det eneste det kan give er uldne billeder,
hvilket kan virke til fotografier, men er elendigt til screenshots.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/