MS Windows
briani 27239
Windows Firewall
Fra : Hans

Dato : 04-12-05 10:41

Når jeg aktivere windows firewall kan jeg stadig benytte programmer som
Firefox, Outlook Express og IE, firewall kommer ikke og spørger om noget.
Burde window firewall ikke blokere for dem indtil jeg giver lov?
En anden ting er at hvis jeg bruger et bestemt program som henter noget fra
nettet så kommer firewall og spørger om den fortsat skal blokere for dette
program og samtidig kan jeg se at programmet henter alt hvad det kan uden
problemer, hvis jeg så siger ja til at firewall skal fortsætte med at
blokere dette program så næste gang jeg starter programmet så henter det fra
nettet uden problemer og firewall siger intet?

Det virker som om at windows firewall overhoved ikke blokere for noget.

Mvh
HK

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 12:22

Hans wrote:
> [...]
> som Firefox, Outlook Express og IE, firewall kommer ikke og spørger
> om noget. Burde window firewall ikke blokere for dem indtil jeg giver

Den indbyggede firewall i Windows XP blokerer kun for den trafik, der
kommer udefra. Den forhindrer ikke programmer på din PC i at lave
forbindelser ud af huset uden din tilladelse.

-E.G.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-12-05 12:26

Den 04-12-05 10.40 skrev Hans følgende:
> Når jeg aktivere windows firewall kan jeg stadig benytte programmer som
> Firefox, Outlook Express og IE, firewall kommer ikke og spørger om noget.
> Burde window firewall ikke blokere for dem indtil jeg giver lov?

Nej. I modsætning til en personlig firefall (Norton, ZoneAlarm, osv.)
blokerer Microsofts firewall kun for indgående trafik. Den blokerer ikke
for udgående trafik. Jeg vil tro, at portene 25, 80 og 110, som benyttes
af browser og mail, er åbnet på forhånd.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Med Nvu kan du lave hjemmesider lige så nemt, som når du laver

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-12-05 12:45

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
>for udgående trafik. Jeg vil tro, at portene 25, 80 og 110, som benyttes
>af browser og mail, er åbnet på forhånd.

Det er vist ikke helt korrekt - XP's firewall kan også blokere udgående
trafik. Helt gennemskueligt er det dog ikke.

Men kigger man på netværksforbindelsernes egenskaber under fanebladet
'Avanceret' er der mulighed for at redigere opsætningen af firewall'en.

<mlr>

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-12-05 13:49

Den 04-12-05 12.45 skrev Michael Rasmussen følgende:

> Det er vist ikke helt korrekt - XP's firewall kan også blokere udgående
> trafik. Helt gennemskueligt er det dog ikke.

Kun indgående. Man kan ganske korrekt opleve, at den spørger om
tilladelse til et program, man har liggende. Det er fordi, det
pågældende program vil åbne for indgående trafik.

Har man et spywareprogram eller en keylogger liggende, får de lov at
sende alle de date ud, som de vil.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ryd op i dine foretrukne bogmærker med AM-DeadLink.

Fra : Hans

Dato : 04-12-05 14:54

> Kun indgående. Man kan ganske korrekt opleve, at den spørger om tilladelse
> til et program, man har liggende. Det er fordi, det pågældende program vil
> åbne for indgående trafik.

Det er da så lidt mystisk at når FW´en spørger om den skal fortsætte med at
blokke og man aå siger ja at programmet så alligevel kan virke uden
problemer. Og nogle af de programmer som jeg prøver dette med åbner ikke for
trafik på nogen måde og det kan jeg sige med sikkerhed da jeg selv har lavet
programmerne.

/H

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-12-05 15:13

Den 04-12-05 14.54 skrev Hans følgende:

> Det er da så lidt mystisk at når FW´en spørger om den skal fortsætte med at
> blokke og man aå siger ja at programmet så alligevel kan virke uden
> problemer.

Hvorfor det? Programmet bør vel virke som hidtil, det er jo kun den
udefra kommende trafik på en eller flere bestemte porte, der blokeres.

> Og nogle af de programmer som jeg prøver dette med åbner ikke for
> trafik på nogen måde og det kan jeg sige med sikkerhed da jeg selv har lavet
> programmerne.

Det er svært at forklare, hvad der sker, uden at kende programmerne.

Du kan for øvrigt læse, hvad Microsoft skriver om firewallen her:
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/maintain/sp2net...

En dansk tekst:
http://support.microsoft.com/?kbid=843090

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Really Slick Screeensavers: Flotte pauseskærme - med lydeffekter.

Fra : John

Dato : 04-12-05 15:15

"Michael Rasmussen" skrev i en meddelelse

> Det er vist ikke helt korrekt

"...Windows Firewall, however, filters only incoming traffic, allowing any
application to send outbound packets..."

http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,117380,00.asp

Mvh John