MS Windows
briani 27239
Harddisk i IBM Thinkpad 600X er underlig l~
Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 04-12-05 09:25

Harddisk i IBM Thinkpad 600X er underlig langsom? Ved start af computer
tager det nærmest 15 min! Og ved hver opgave tager den jo en krig om at åbne
noget som helst, hvad søren kan være galt? Er HD ved at være færdig? CPU
kører med de 500 Mhz som den skal..

Det er en 20 GB HD, og den er egentlig meget lydløs.. Dog - Syntes også at
HD lyder lidt sjov, når den får en opgave.. men ikke sikker dér.. Armen
siger også mange gange 'klak'..

Det hele har kørt 'normalt' tidligere, ved det da jeg har installeret XP på
maskinen for 1 år siden, på denne min venindes maskine.. Men nu kan den som
beskrevet næsten ikke trække noget som helst..

MEN: Kan der være noget på PC der er indstillet forkert?? Eller et bundkort
der er røget?? Kører et prg der tester nu, og det tager jo i nærheden af et
døgn inden det er færdigt..

/ Thomas

Fra : StoneWare

Dato : 04-12-05 09:48

"Thomas Jacobsen" <tj@FJERN-DETTEperson.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bundkort
> der er røget?? Kører et prg der tester nu, og det tager jo i nærheden af

Tjek lige om windows kører din HD i DMA mode..........gå ind i
enhedshåndtering og vælg : IDE ATA/ATAPI / Primær IDE-Kanal og se
fanebladet Avanceret Indstillinger...........måske du kun kører PIO
mode......
Gentag det med Sekundær hvis du har noget på denne kanal !!

Hvis du kører PIO så skriv lige igen..........så får du løsningen på hvordan
du fikser den

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 04-12-05 10:51

> [...]
> Gentag det med Sekundær hvis du har noget på denne kanal !!
>
> Hvis du kører PIO så skriv lige igen..........så får du løsningen på

Tak - kigger lige.. Tager hundrede år bare for dette..
/ Thomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-12-05 11:13

"Thomas Jacobsen" <tj@FJERN-DETTEperson.dk> wrote:

> [...]

Pio mode vil nok sløve en maskine væsentligt, men kan næppe forklare at
den er 15 minutter om en opstart..

>Tak - kigger lige.. Tager hundrede år bare for dette..

Kører du en 'Advanced Test' med Drive Fitness ???

Jeg tror du kan nøjes med en 'Quick Test' - Hvis disken er så syg at den
giver de problemer du beskrive, vil det afsløres efter bare få minutters
Quick Test.

- - - -

Hvis disken ikke er syg, må problemet ligge i windows

* Er der ledig plads på harddisken - En stopfyldt disk kan sagtens
forklare symptomerne.

* Hvad kører der af programmer / tjenester på maskinen og hvad fylder
de. Check hukommelses- og cpu forbrug. F.eks via Windows Jobliste og
fanebladet 'Ydeevne'.

-

<mlr>

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 04-12-05 11:49

Michael Rasmussen wrote:

> Hvis disken ikke er syg, må problemet ligge i windows
>
> * Er der ledig plads på harddisken - En stopfyldt disk kan sagtens
> forklare symptomerne.

Disken er på 18,6 GB. Og har 16,5 GB ledig. Bliver kun brugt til Word og
Mails.

> * Hvad kører der af programmer / tjenester på maskinen og hvad fylder
> de. Check hukommelses- og cpu forbrug. F.eks via Windows Jobliste og
> fanebladet 'Ydeevne'.

Kan ikke se noget underligt der...

/ Thomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-12-05 12:31

>Kan ikke se noget underligt der...

Ok, dit CPU forbrug holder sig pænt under 10% og der er ikke allokeret
mere end ca 250.000 K hukommelse når du ikke kører programmer..

Så må problemet ligge andetsteds...

Måske netværksfunktionerne under en-eller-anden form. Hvor mange net /
firewire forbindelser er der i maskinen. Ikke-forbundne netkort der
venter på en ikke-eksisterende DHCP-server forsinker opstarten ganske
væsentligt..

Det samme er tilfældet hvis maskinen åbner forbindelser til
netværks-drev der ikke længere eksisterer. Vågner maskinen op med en
række åbne vinduer ??

En anden ting der kan drille i opstarten er hvis der ligger en CD i
drevet. Det kan i visse tilfælde drille boot-processen....

Ellers er det på tide du kigger lidt i windows logbogen. Den finder du i
kontrolpanelet under 'Administration'. Er der noget galt i windows bør
det afsløre sig her...

<mlr>

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 04-12-05 12:49

Michael Rasmussen wrote:

> Ok, dit CPU forbrug holder sig pænt under 10% og der er ikke
> allokeret mere end ca 250.000 K hukommelse når du ikke kører
> programmer..

3%
allokeret 109000

> [...]
> firewire forbindelser er der i maskinen. Ikke-forbundne netkort der
> venter på en ikke-eksisterende DHCP-server forsinker opstarten ganske

Netkort - samme probl. hvis det tages ud

> Det samme er tilfældet hvis maskinen åbner forbindelser til
> netværks-drev der ikke længere eksisterer. Vågner maskinen op med en
> række åbne vinduer ??

Nej - åbner normalt - men laaaaangsomt

> En anden ting der kan drille i opstarten er hvis der ligger en CD i
> drevet. Det kan i visse tilfælde drille boot-processen....

Ingen CD i..

> Ellers er det på tide du kigger lidt i windows logbogen. Den finder
> du i kontrolpanelet under 'Administration'. Er der noget galt i
> windows bør det afsløre sig her...

Opgiver. Den tager så lang tid at du ikke drømmer om det. Jeg køber en brugt
HD til 300, og putter i..

MANGE TAK for hjælpen, jeg tror altså at HD er røget..

/ Thomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-12-05 12:59

"Thomas Jacobsen" <tj@FJERN-DETTEperson.dk> wrote:

>Opgiver. Den tager så lang tid at du ikke drømmer om det. Jeg køber en brugt
>HD til 300, og putter i..

Lidt drastisk - For du skal vel nyinstallere windows.

Men du har ret - Livet er for kort til computere der driller....

<mlr>

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 04-12-05 16:39

Michael Rasmussen wrote:

> Lidt drastisk - For du skal vel nyinstallere windows.
>
> Men du har ret - Livet er for kort til computere der driller....
>

> <mlr>

Ja - det er fordi at min veninde står i en eksamens situation.. Der er ikke
tid. Ellers plejer jeg ikke at opgive, og da slet ikke når jeg har jer i
ryggen, I meget venlige og kompente folk her i NG!

/ Thomas

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 04-12-05 10:58

> [...]
> Gentag det med Sekundær hvis du har noget på denne kanal !!
>
> Hvis du kører PIO så skriv lige igen..........så får du løsningen på

Jeg kører DMA (Ultra DMA-tilstand 2)
/ Thomas

Fra : Ole C

Dato : 04-12-05 11:17

Thomas Jacobsen skrev blandt andet:

> [...]
> krig om at åbne noget som helst, hvad søren kan være galt? Er HD ved
> at være færdig? CPU kører med de 500 Mhz som den skal..

Er du sikker på at det er harddisken der er noget galt med?
Hvad viser Joblisten? - er der en proces der sluger det hele?
Virus eller spyware kan få en hvilken som helst maskine til at gå i knæ.
--
vh
Ole C

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 04-12-05 11:47

Ole C wrote:
> [...]
> Hvad viser Joblisten? - er der en proces der sluger det hele?
> Virus eller spyware kan få en hvilken som helst maskine til at gå i

Ikke sikker.Men den har givet høje klik-lyde fra starten af - da hun købte
Thinkpad'n. Ved godt det er armen i HD, men alligevel.. Hmm
/ Thomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-12-05 12:40

"Thomas Jacobsen" <tj@FJERN-DETTEperson.dk> wrote:

>Ikke sikker.Men den har givet høje klik-lyde fra starten af - da hun købte
>Thinkpad'n. Ved godt det er armen i HD, men alligevel.. Hmm

Klik lyde kan være et tegn på alvorlig sygdom i disken - Ofte vil der
være en helt regelmæssig klikken og hvinen fra disken. Men så vil du
også se oceaner af meddelelser om læse/skrive fejl i windows logbogen.
Og programmer som Drive Fitness vil alarmere med det vuns...

Men klik kan også være helt uden betydning. Jeg har en disk som klikker
jævnligt, og det har den gjort helt fra ny. I starten var jeg ved at gå
i panik, men nu har den kørt over et år uden problemer. Og regelmæssige
overfladetests har ikke afsløret en eneste fejl...

<mlr>

Fra : Ole C

Dato : 04-12-05 12:41

Thomas Jacobsen skrev blandt andet:

> Ikke sikker.Men den har givet høje klik-lyde fra starten af - da hun
> købte Thinkpad'n. Ved godt det er armen i HD, men alligevel.. Hmm
> / Thomas

Ældre harddiske "snakker" jo lidt mere end nye, så de høje lyde kan jo også
bare skyldes at harddisken arbejder - og måske med noget den ikke burde
arbejde med.
Du har vist ikke skrevet om du har kørt en virus- og spywarescanning?
--
vh
Ole C

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 04-12-05 16:34

Ole C wrote:

> [...]
> ikke burde arbejde med.
> Du har vist ikke skrevet om du har kørt en virus- og spywarescanning?

Jeg har skam lyst til at finde denne dumme fejl, men problemet er at hver
lille opgave jeg sætter på den dumme HD, det tager jo et døgn. Det tager
ligeså lang tid at teste den, som at putte en ny HD i og installere det hele
igen. Og min kære veninde står i en eksamenssituation!
Hvis nu jeg formatterede den, kunne den bruges i en ekstern boks. Ved en
formattering, da fjerner man vel al Spy og Spyt på den?
Kunne være sjovt at opdage om den var inficeret.. Men som beskrevet - det
tager Meget lang tid al ting. Fra man klikker på Denne Computer, til ruden
dukker op - der går nærmest et minut.

/ Thomas

Fra : Ole C

Dato : 04-12-05 17:25

> [...]

> Det tager ligeså lang tid at teste den, som at putte en ny HD i og
> installere det hele igen. Og min kære veninde står i en

Jamen, så haster det da selvfølgelig.

> Hvis nu jeg formatterede den, kunne den bruges i en ekstern boks.

Hvis den er i orden så kan den.

> en formattering, da fjerner man vel al Spy og Spyt på den?

Ja.

> Kunne være sjovt at opdage om den var inficeret..

Hvis du lægger disken i en ekstern boks, så kan du jo prøve at undersøge den
før du renser den.

--
vh
Ole C

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 04-12-05 17:56

Ole C wrote:

> Hvis du lægger disken i en ekstern boks, så kan du jo prøve at
> undersøge den før du renser den.

Yep - det havde jeg også selv tænkt på, kunne godt tænke mig at forstå om
det er disken... eller spy osv!

Mvh Thomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-12-05 18:23

> [...]

>tager Meget lang tid al ting. Fra man klikker på Denne Computer, til ruden

Oktober sikkerhedsopdateringerne fra Microsoft Update kan under uheldige
omstændigheder give den type problemer.

I givet kører maskinen XP Pro med Avanceret Fildeling - eller rettere
uden flueben i 'Brug enkel fildeling (Anbefales)'....

<mlr>

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 04-12-05 21:51

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> I givet kører maskinen XP Pro med Avanceret Fildeling - eller rettere
> uden flueben i 'Brug enkel fildeling (Anbefales)'....

Ikke været på nettet længe - faktisk - og ikke opdateret længe, så heller
ikke fejlen her..
/ Thomas

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 06-12-05 01:21

Thomas Jacobsen wrote:
> [...]
> computer tager det nærmest 15 min! Og ved hver opgave tager den jo en
> krig om at åbne noget som helst, hvad søren kan være galt? Er HD ved

Ja - nu er disk skiftet og alt kører som en drøm igen :)
/ Thomas