MS Windows
briani 27239
Flere styresystemer på samme pc
Fra : Henrik

Dato : 29-11-05 22:34

Hej
Jeg har brug for at lægge to styresystemer ind på en pc p.g.a at jeg vil
oprette et software-testmiljø på det ene system. Jeg har licens til
windows xp dk og windows 2000 pro dk, så disse skal lægges ind.
I den sammenhæng vil jeg godt vide om det kan lade sig gøre således at
der ikke opstår konflikt mellem dem. Jeg tænker på filsystem i den
sammenhæng. Jeg har hørt at ntfs er forskellige i de to.
Hvordan griber jeg sagen an, så jeg kan få det til at køre smertefrit?
-Henrik

Fra : Aksel

Dato : 29-11-05 22:57

"Henrik" <xxxxx@xxx.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sammenhæng. Jeg har hørt at ntfs er forskellige i de to.
> Hvordan griber jeg sagen an, så jeg kan få det til at køre smertefrit?

Installer dem på to forskellige partitioner og brug en partition manager til
at vælge system ved opstart.

Hilsen Aksel

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-11-05 23:32

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> "Henrik" <xxxxx@xxx.com> skrev i en meddelelse
>
> Installer dem på to forskellige partitioner og brug en partition manager
> til at vælge system ved opstart.
>
> Hilsen Aksel

Nu kender jeg ikke så meget til win 2000, men hvis han installerer win xp
sidst, laver den selv en bootmanager, således at der skal vælges styresystem
ved hver boot.

Kurt

Fra : Svend

Dato : 30-11-05 08:04

> [...]
> sammenhæng. Jeg har hørt at ntfs er forskellige i de to.
> Hvordan griber jeg sagen an, så jeg kan få det til at køre smertefrit?

Du kunne installere Virtual PC fra MicroSoft.
Derved kan du have flere operativsystemer på samme PC uden at skulle vælge
noget under Boot'en.
Se mere om det på http://www.microsoft.com/windows/virtualpc/default.mspx

Svend

Fra : Janner

Dato : 30-11-05 08:45

> [...]
> sammenhæng. Jeg har hørt at ntfs er forskellige i de to.
> Hvordan griber jeg sagen an, så jeg kan få det til at køre smertefrit?

Sørg for have to partitioner .... Installer først 2000 på en partition
f.eks. d, når dette er gjort og win 2000 kører booter du op på win xp cd'en
og installerer win Xp på C , når dette er gjort vil du få en boot menu hvor
du skal vælge styre system når pc'en startes.

Du kan når du installerer win 2000 vælge oprette de to partitioner i "de blå
skærme" inden den egentligt installation begynder.

Virker perfekt har selv kørt sådan i årevis, men husk først win 2000 så xp
ikke omvende ....

/Jan