Frigivelse af ressourcer
Fra : Christian Svnstrup

Dato : 26-12-05 21:17

Hej alle kloge hoveder.

Er der nogen som kan hjælpe mig med flg. problem:

Jeg er ved at lave et program i VB.NET til håndtering af alle mine digitale
fotos. Jeg har oprettet en picturebox, hvor jeg får vist mine billeder ved
hjælp af

picFoto.Image = System.Drawing.Bitmap.FromFile(fil.fullname)

Problemet er nu, at når mine billeder er blevet vist i min picturebox, så
kan jeg ikke flytte dem til en anden mappe eller slette dem fordi "de bliver
brugt af en anden proces"
Hvordan får jeg programmet til at afslutte de processer som bruger filerne
så jeg kan manipulere med dem? Der er ikke noget problem med de filer som
ikke er blevet vist i pictureboxen.

På forhånd mange tak!

Med venlig hilsen

Christian Svenstrup

Fra : Ole Nielsby

Dato : 27-12-05 00:37

Christian Svenstrup <chr.svenstrup@get2net.dk> skrev:

> [...]
> så jeg kan manipulere med dem? Der er ikke noget problem med de filer som

Ryd op efter dig. Stil dit brugte service i opvaskemaskinen når du ikke
har brug for det længere. Det kan godt være din hushjælp gør det for
dig hvis du glemmer det - men det er ikke godt at vide hvornår.

Vi oversætter lige til .NET:

Kald Dispose() på de bitmaps der ikke længere skal bruges. Det kan
godt være at .NET garbage collectoren gør det for dig ellers, men den
er en doven slyngel der ikke gør det før det er nødvendigt.

Fra : Christian Svenstrup

Dato : 27-12-05 09:23

"Ole Nielsby" <ole.nielsby@snailmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> godt være at .NET garbage collectoren gør det for dig ellers, men den
> er en doven slyngel der ikke gør det før det er nødvendigt.

Kære Ole Nielsby

Jeg havde forsøgt med Dispose(), men havde gjort det på hele pictureboxen,
hvorefter den forsvandt helt.
Efter dit indlæg her forsøgte jeg med picturebox1.image.dispose() ... og ja,
det virkede!!!
Tusinde tak

Med venlig hilsen

Christian Svenstrup