Langsom VPN forbindelse
Fra : Michael [2800]

Dato : 25-01-06 03:39

eller er den?

Jeg har lige oprettet en forbindelse fra min bærbare (XP Pro) til min
Win2000 Server og det fungere sådan set meget godt bortset fra
hastigheden, gaab den er langsom eller hva´? Jeg sidder ved en 4Mbit for
bindelse og min Win2K Server uploader med 512Kbit. Det troede jeg var
nok til at streame fx Mp3 filer, men niksen biksen, den hakker og
sprutter som en i h... er det fair eller er der noget galt? Jeg ved godt
at en VPN snupper en del af båndbredden, men hvor meget har jeg ingen
idé om.

Med andre ord: Kan man ikke forvente at kunne trække/høre musikken via
en VPN hvor upload speeden er 512Kbit?

--
/michael

Fra : ///M

Dato : 25-01-06 11:03

Michael [2800] wrote:
> [...]
> ingen idé om.
>
> Med andre ord: Kan man ikke forvente at kunne trække/høre musikken via

Prøv at fortælle om dit setup - hvilken protokol kører du, hvilken
kryptering osv.... Prøv også at måle med et program hvad din
overførselshastighed er (evt. kopier en stor fil - selvom det ikke er så
nøjagtigt).

///M

Fra : Michael [2800]

Dato : 26-01-06 00:37

///M wrote:
> Prøv at fortælle om dit setup - hvilken protokol kører du, hvilken
> kryptering osv....
Jeg ved det faktisk ikke, jeg ved ikke ret meget omkring opsætning af
vpn. Jeg har oprettede vpn-serveren med windows hjælp og valgte bare det
den forslog.

Prøv også at måle med et program hvad din
> overførselshastighed er (evt. kopier en stor fil - selvom det ikke er så
> nøjagtigt).
Jeg har lige prøvede at hendte en fil på ca 40MB og det tog ca 20min.

--
/michael

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 26-01-06 08:53

> [...]
>

> Prøv også at måle med et program hvad din
> Jeg har lige prøvede at hendte en fil på ca 40MB og det tog ca 20min.

Det giver ca 280 kbit/s. Der er langt op til de 4 Mbit/s som du skrev om.

Niels Dybdahl

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-01-06 09:07

"Niels Dybdahl" <niels@dybdahl.dk> skrev i en meddelelse

> Det giver ca 280 kbit/s. Der er langt op til de 4 Mbit/s som du skrev om.

Serveren har 512 kbit/s i upload og er den begrænsende faktor :)

Hvis det kun drejer sig om streaming af MP3'er
(eller audiofiler i det hele taget) så skulle han glemme VPN,
losse en Apache webserver på samt PHP og MySql
og køre en omgang Ampache (www.ampache.org)
Så bliver det ikke mere elegant :)
--
Peter J

Fra : Michael [2800]

Dato : 26-01-06 19:18

Peter Jensen wrote:
> Serveren har 512 kbit/s i upload og er den begrænsende faktor :)

Vil det sige at vpn halløjsa'et bruger resten eller kan jeg vride mere
ud af det?

--
/michael

Fra : ///M

Dato : 27-01-06 21:38

Michael [2800] wrote:

> Vil det sige at vpn halløjsa'et bruger resten eller kan jeg vride mere
> ud af det?

Njae - normalt vil det koste 5-15% af VPN'e, men er du egentlig sikker på at
1) Din 512 kbit upload leverer det lovede? Mål den fra serveren af - fx. via
nogle af de der online-speed målinger (ej det bedste, men et forslag)
2) At ingen andre bruger linien samtidig med dig - eller du har flere
connections igang?

///M

Fra : Michael [2800]

Dato : 28-01-06 13:31

///M wrote:
> [...]
> nogle af de der online-speed målinger (ej det bedste, men et forslag)
> 2) At ingen andre bruger linien samtidig med dig - eller du har flere

Det er hermed gjort. Jeg har brugt en hastighedstest fra TDC. Download
1952 og uopload 510 så de levere hvad de har lovet

--
/michael

Fra : claus b. p.

Dato : 30-01-06 11:06

"Michael [2800]" <michael@mhcdan.dk> wrote in message
> sikker på at
via

> Det er hermed gjort. Jeg har brugt en hastighedstest fra TDC. Download
> 1952 og uopload 510 så de levere hvad de har lovet

Jeg mistænker at der ikke er nogen der har gjort dig opmærksom på, at
Windows fildelingsprotokol, (SMB) indeholder en hel del handshake, så det er
ikke kun dine data der skal overføres. Derudover nytter det jo ikke, hvis
hver lille blok der sendes, skal vente på at der kommer en acknowledge fra
den forrige blok. Prøv med en ping at se hvor lang ventetiden er fra en blok
er afsendt, til du har svar tilbage. Hvis du bruger fx. ftp, vil du opnå
tæt på den maksimale overførselshastighed. Det er ikke utænkeligt at du kan
opnå en bedre netværkshasighed med ændring af blokstørrelser mv. på
netkortene.

/Claus

Fra : Michael [2800]

Dato : 31-01-06 02:52

claus b. p. wrote:

> Prøv med en ping at se hvor lang ventetiden er fra en blok
> er afsendt, til du har svar tilbage.
Pakker: Sendt = 254, modtaget = 254, tabt = 0 (0% tab),
Beregnet tid for rundtur i millisekunder:
Minimum = 24ms, Maksimum = 179ms, Gennemsnitlig = 35ms

> Hvis du bruger fx. ftp, vil du opnå
> tæt på den maksimale overførselshastighed.
Ja, men så kan jeg høre mp3-filerne direkte, så er jeg nødt til at
downloade dem først og det vil jeg gerne undgå, specielt hvis jeg nu vil
se en musikvideo eller endnu værer en film.

> Det er ikke utænkeligt at du kan
> opnå en bedre netværkshasighed med ændring af blokstørrelser mv. på
> netkortene.
Det må jeg prøve at lege med en dag.

--
/michael

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 25-01-06 12:39

> [...]
> sprutter som en i h... er det fair eller er der noget galt? Jeg ved godt
> at en VPN snupper en del af båndbredden, men hvor meget har jeg ingen

Bruger du en "rigtig" streamingprotokol eller benytter du bare fildeling ?
Ved "rigtig" streaming bliver der normalt lagt lidt mere buffer ind på
klientsiden end ved simpel fildeling.

Niels Dybdahl

Fra : Michael [2800]

Dato : 26-01-06 00:39

Niels Dybdahl wrote:
> Bruger du en "rigtig" streamingprotokol eller benytter du bare fildeling ?
> Ved "rigtig" streaming bliver der normalt lagt lidt mere buffer ind på
> klientsiden end ved simpel fildeling.

Nej jeg bruger bare "almindelig" fildeling. Har du et navn på et program
hvor jeg evt. kan lege lidt med streaming?

--
/michael

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 26-01-06 08:56

> Nej jeg bruger bare "almindelig" fildeling. Har du et navn på et program
> hvor jeg evt. kan lege lidt med streaming?

Der er sikkert nogle dyre løsninger fra Microsoft, Real etc. Den eneste
gratis jeg umiddelbart kan komme i tanke om er http://www.videolan.org/vlc/
og den virker vist også på Windows.

Niels Dybdahl

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 27-01-06 09:27

> Der er sikkert nogle dyre løsninger fra Microsoft, Real etc. Den eneste
> gratis jeg umiddelbart kan komme i tanke om er
http://www.videolan.org/vlc/
> og den virker vist også på Windows.

Streaming protokoller har normalt også den egenskab at hvis en pakke er
forsinket eller forsvundet, så er de ligeglade og kører videre med de pakker
som kommer igennem. En fildelt protokol vil sørge for gentransmission,
hvilket kan give en lang pause.

Niels Dybdahl