skifter fra webspeed til adsl og har et ?
Fra : Jan A Jensen

Dato : 24-01-06 20:29

som skrevet i subj.
mit kabel modem er sat til en d-link router og vi har 2 pc'er på
nettet..

når jeg skal lave det om til adsl linie ( cybercity ) har jeg fået en
zyxel alds modem med posten.. og nu ser jeg at det netværkskabel som
skal gå fra adsl modemet er et crossover som er med...
nu er mit spørgsmål .. kan jeg sætte det i WAN stikket på min d-link
router og så stadig dele internet forb......?? jeg mener nemlig ikke
at den ledning jeg har fra mit motorola kabel modem og ned i routeren
er et crossover kabel men et alm. kabel...

Jeg ringede til cybercity support. men han vidste ikke hvad forskellen
var . og om jeg evt bare kunne bruge et alm. netværkskabel som ikke er
crossover.

Vh. Jan

Jan @ Jensen.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=871

Fra : News

Dato : 24-01-06 21:59

Hej Jan

Ja du kan godt dit crossover kabel, det skulle din router gerne kunne finde
ud af*S*

Hilsen
Lars

Fra : Jan A Jensen

Dato : 25-01-06 19:14

On Tue, 24 Jan 2006 21:58:41 +0100, "News" <news@famgrau.dk> wrote:
og.. Nu opdager jeg så lige at det crossover kabel som der står i
papirne... i virkeligheden ikke er et crossover... for ved at lægge
stikkenne ved siden af hinnanden kan jeg se at farverne er ens i begge
ender..... Så det er bare et alm. netkabel
vh. Jan

Fra : Brian Lund

Dato : 24-01-06 23:05

> [...]
> at den ledning jeg har fra mit motorola kabel modem og ned i routeren
> er et crossover kabel men et alm. kabel...

Er der ikke indbygget router i det modem? - De folk med cybercity ADSL jeg
kender, har alle router leveret fra firmaet...

Brian

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 25-01-06 15:01

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> Er der ikke indbygget router i det modem? - De folk med cybercity ADSL jeg
> kender, har alle router leveret fra firmaet...

CC sender kun routere til deres adsl,
tror forvirringen her er at der "kun" er en enkelt port på indersiden (LAN)

Løsningen vil nærmere være at købe en lille switch og sætte efter routeren.

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : Jan A Jensen

Dato : 25-01-06 16:35

On Tue, 24 Jan 2006 23:05:26 +0100, "Brian Lund"
<geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote:

>Er der ikke indbygget router i det modem? - De folk med cybercity ADSL jeg
>kender, har alle router leveret fra firmaet...
>

>Brian

nej det adsl modem der er kommet fra cybercity har kun en lanudgang
og der medfølger en gul crossover ledning som skal gå der fra og ned i
min pc ... men her er det så jeg vil have det ned i min router så jeg
kan dele min forbindelse.... så mon ikke jeg kan sætte en alm
netværksledning i adsl modem og videre til min d-link router,,

Fra : Hans

Dato : 25-01-06 19:53

Jan A Jensen wrote:

> [...]
> kan dele min forbindelse.... så mon ikke jeg kan sætte en alm
> netværksledning i adsl modem og videre til min d-link router,,

Det er ikke et ADSL-modem du har modtaget fra Cybercity. Det er en router.

Hans

Fra : News

Dato : 25-01-06 20:38

> Det er ikke et ADSL-modem du har modtaget fra Cybercity. Det er en router.
>
> Hans
Ja det er et modem man modtager, men det modem kan man kun sætte en pc til,
og han vil gerne have 2 sat til, derfor skal han sætte sin egen router til,
og nej en switch virker ikke, da han så ikke har firewall og andre ting, og
jo du kan godt sætte et alm kabel i, du kan også sætte et crossover kabel i,
det er lige meget.

Hilsen
Lars

Fra : Hans

Dato : 25-01-06 20:43

News wrote:

> [...]
> firewall og andre ting, og jo du kan godt sætte et alm kabel i, du
> kan også sætte et crossover kabel i, det er lige meget.

Nej - Cybercitys standardudstyr er en ZyXEL 650r, som er en NAT-router med
indbygget ADSL-modem og 1 Lan-udgang. Han kan nøjes med en ganske almindelig
switch, og sætte den til Lan-udgangen af routeren.

Hans

Fra : Jan A Jensen

Dato : 25-01-06 21:54

On Wed, 25 Jan 2006 20:42:40 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> [...]
>indbygget ADSL-modem og 1 Lan-udgang. Han kan nøjes med en ganske almindelig
>switch, og sætte den til Lan-udgangen af routeren.

Det er en Zyxel 2602r

og de kalder den for en router...

Vh. Jan

Fra : Hans

Dato : 25-01-06 22:01

Jan A Jensen wrote:

> Det er en Zyxel 2602r
>
> og de kalder den for en router...

Hvilket det også er.

Så skal du bare have fat på en switch med det antal porte du har brug for,
f.eks. denne:

Der er ingen grund til at sætte to routere efter hinanden.

Hans

Fra : Jan A Jensen

Dato : 25-01-06 21:58

On Wed, 25 Jan 2006 20:37:35 +0100, "News" <news@famgrau.dk> wrote:

> [...]
>jo du kan godt sætte et alm kabel i, du kan også sætte et crossover kabel i,

er lidt spændt på at prøve. det jeg har modtaget er et zyxel 2602r
og de skriver at det er en router..

Men når jeg har fået den til at virke i morgen så prøver jeg at sætte
den via min egen d-link router..

og det cross over kabel der skulle være med er ikke et crossover men
et alm. kabel.

Vh. Jan

Fra : Brian Lund

Dato : 26-01-06 00:21

> [...]
> den via min egen d-link router..
>
> og det cross over kabel der skulle være med er ikke et crossover men

Det er så bare upraktiskt når du først skal åbne portene i den ene router,
og bagefter i den anden...

Brian

Fra : Flemming Joensson (8~

Dato : 26-01-06 15:06

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote in

> Det er så bare upraktiskt når du først skal åbne portene i den ene
> router, og bagefter i den anden...

Zyxel 2602R kan du da bare enten forwarde alle porte til den ip som din
egen router har - sikkert 10.0.0.2 hvis man kører med Cybercitys
defaultkonfiguration af 2602R, eller eventuelt sætte 2602R op til bridge i
stedet for router (har ikke lige prøvet dette).

Jeg har selv en 2602R og en Linksys WRT54G tilsluttet for både at kunne
dele forbindelse med nogle maskiner via kabel og et par stykker på trådløs.
Jeg har bare forwardet alle porte til WRT54Gs adresse og så er det på den
jeg konfigurerer hvor hvilke porte skal hen på mit LAN og hvilke der evt.
skal blokeres.

Det virker fint - men det er muligvis helt ude i skoven at gøre det sådan.
Har i et bedre forslag? :).

/flemming
--
Skift .invalid ud med .org i min mailadresse for at sende mig en mail.

Fra : claus b. p.

Dato : 30-01-06 10:56

"Jan A Jensen" <pwr9jj@oncable.skalfjernes.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg ringede til cybercity support. men han vidste ikke hvad forskellen
> var . og om jeg evt bare kunne bruge et alm. netværkskabel som ikke er

Jeg kan slet ikke forstå al den fuzz om krydset eller ikke krydset kabel.
Der kan ikke ske skade ved at bruge et forkert, så det er bare at sætte det
til, og se om det virker. Der vil komme en indikation, på de fleste
apparater i form af en lampe der lyser. Og det er altid godt at have et kort
krydset kabel med en samlemuffe liggende, til eksperimenter eller
sammenkobling af 2 computere. Så virker det ikke første gang, så prøver man
at sætte det krydsede ind.

Rigtig mange switche idag har porte der selv kan finde ud af om der skal
krydses, men det samme er ikke tilfældet med endepunktsudstyr. Hvis switchen
har en ekstra port der skal bruges ved sammenkobling med en anden switch, er
denne port "krydset", og så er de andre ikke selvkonfigurerende. Men selv
100kr.s switche idag har autosense.

/Claus