Programmer til computer som router WinXP
Fra : IzNoGoUd

Dato : 24-01-06 16:34

Istedet for en klassisk Router så vil vi lave en Softwarebaseret router.

Jeg leder efter et par programmer helst gratis

Det ene skal være noget så fint som MRTG, altså overvågning af
trafikken. Detaljerig og fine grafer. Jeg har fundet
http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/mrtg/ men ved ikke om det er
"programmet" Lidt hjælp til alternativer er også velkommen.

Det andet skal kunne styre trafikken til ca. 20+ computer noget ligende
Woowebpro, men gratis?

Sagen er den at det SKAL være på en Windows XP jeg har nok fundet
den bedste løsning til mig selv: LiveCD. Er det så løsningen når man
ikke er kritisk med OS?

--
best regards IzNoGoUd a.k.a. Claes Nielsen, DK-5700 Svendborg, Denmark.
*

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 24-01-06 18:35

IzNoGoUd <iznogoud@iznogoud.dk> wrote in news:43d64925$0$15794$14726298
@news.sunsite.dk:

> [...]
>

> Sagen er den at det SKAL være på en Windows XP jeg har nok fundet
> den bedste løsning til mig selv: LiveCD. Er det så løsningen når man

Hvad er årsagen til at en "klassisk" router ikke kan klare dine opgaver?

mvh
Lars

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-01-06 19:15

On Tue, 24 Jan 2006 16:34:24 +0100, IzNoGoUd <iznogoud@iznogoud.dk>
wrote:

> Istedet for en klassisk Router så vil vi lave en Softwarebaseret router.

Hvorfor? (Det kan give en idé om, hvad du skal bruge).

> Jeg leder efter et par programmer helst gratis

m0n0wall er oplagt (se http://www.m0n0.ch/wall/). Man kan også gøre
det under Linux eller FreeBSD.

> [...]
> http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/mrtg/ men ved ikke om det er
> "programmet" Lidt hjælp til alternativer er også velkommen.

Det er det ikke længere. I dag skal man hellere bruge tiden på Cacti.
(Se http://www.cacti.net/)

> Det andet skal kunne styre trafikken til ca. 20+ computer noget ligende
> Woowebpro, men gratis?

De ovennævnte kan det og er gratis.

> Sagen er den at det SKAL være på en Windows XP

Hvorfor skal det være et OS, der koster penge? Det er typisk nemmere
at finde gratis software til gratis operativsystemer.

-A

Fra : IzNoGoUd

Dato : 25-01-06 08:16

Asbjorn Hojmark skrev:

> Hvorfor? (Det kan give en idé om, hvad du skal bruge).

TDC ADSL 4096/512 > nedestående computer > AP > 20+ husstande.
Grafisk overvågning på en anden computer, internt og eksternt.
Så skal den også kunne styre båndbredden til de forskellige husstande,
evt. begrænse/udelukke P2P programmer.

Det er en god ven som vil have det på den måde! Han har haft 5 router og
de kan ikke klare trafikken, siger han. Jeg har også lidt interesse i at
finde ud af hvad "man" bruger i sådan en situation, til Windows
platformen. I tilfældet her er det en computer "1Gb ram, AMD 2600+, 3 NIC".

Jeg er løbet lidt sur i søgningen på google, der er godt nok en del
programmer at vælge imellem, og så kunne jeg godt tænke mig et godt råd
fra Jer. Et skub i den rigtige retning.

> De ovennævnte kan det og er gratis.

Det har jeg misset på Deres hjemmeside, jeg kan kun finde betaling
udgave til WOOWEB Pro, eller ser jeg totalt forkert på deres hejmmeside?
Det jeg kan finde er en gratis udgave til 4 maskiner.

> Hvorfor skal det være et OS, der koster penge? Det er typisk nemmere
> at finde gratis software til gratis operativsystemer.

Ja det er et godt spørgsmål, men jeg kan ikke få vennen overbevist om at
den bedste og billigste løsning findes i et alternativt OS.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-01-06 10:38

On Wed, 25 Jan 2006 08:15:50 +0100, IzNoGoUd <iznogoud@iznogoud.dk>
wrote:

> [...]
>
> Det er en god ven som vil have det på den måde! Han har haft 5 router
> og de kan ikke klare trafikken, siger han.

Der er sikkert i praksis ingenting, der kan få det til at køre 'godt'
for ham, om han så prøver 50 forskellige routere.

For det første skal det være et rigtig godt NAT-devices, bare for at
håndtere alle sessionerne. Det kan godt arrangeres, men det bliver
ikke med en hjemmerouter til 500-1000 kr.

For det andet skal man dele 4 Mbps mellem 20+ husstande med frådende,
downloadende teenagere (or whatever), der kører en masse forskellige
programmer, der specifikt er lavet til at komme udenom alt, hvad man
kan finde på at lave af kontrol.

Der er hardware, der kan lave den slags meget avanceret QoS, men det
er også dyrt, og hvis man deler en 4 Mbps mellem 20+ husstande, er man
nok en nærrigrøv, der (heller) ikke vil betale sådan en.

Man kunne nok få sådan en som Steen Suder til at lave en løsning med
open source-software på relativt billig hardware, men han skal jo også
have penge for sit arbejde, og hvis de insisterer på noget under
Windows, er det jo heller ikke en farbar vej.

Nogle gange *er* mere båndbredde bare den rigtige løsning.

> Det har jeg misset på Deres hjemmeside,

(Dem jeg nævnte, ikke det du nævnte).

-A

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 25-01-06 12:20

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in

> [...]
> have penge for sit arbejde, og hvis de insisterer på noget under
> Windows, er det jo heller ikke en farbar vej.

Efter sigende har Steen lukket ned for firmaet... :)

mvh
Lars