Fildeling i Windows XP med NetBeui
Fra : jakob

Dato : 18-01-06 00:52

Hej!

Jeg har to computere som begge kører Windows XP og som jeg gerne vil
kunne flytte filer imellem via mit LAN. Jeg er blevet anbefalet at
anvende NetBeui-protokollen til det formål da den (efter sigende) i
praksis giver mig større sikkerhed fordi den ikke kan routes på internettet.

Jeg har ikke nogen problemer med at få installeret NetBeui på de to XP
maskiner, men jeg kan ikke rigtigt få fildelingen til at spille. Hvis
jeg under "advanced settings" for netværksforbindelsen (på begge
maskiner) sørger for at TCP/IP-protokollen(!) er bundet til henholdsvis
"File and printer sharing for Microsoft Networks" og "Client for
Microsoft Networks" så virker det og begge computere kan "se" hinanden.
Men hvis jeg fjerner fluebenet så det kun er NetBeui-protokollen der er
er bundet til førnævnte, så virker det IKKE - dvs computerne kan ikke se
hinanden under "My network Places".

Jeg har ikke rodet med fildeling på mit hjemmenet før, og ville blive
rigtig glad hvis nogen har et bud på hvad jeg gør forkert!

--
Venlig hilsen
Jakob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-01-06 12:24

jakob skrev:

> [...]
> "File and printer sharing for Microsoft Networks" og "Client for
> Microsoft Networks" så virker det og begge computere kan "se" hinanden.

Jeg forstår ikke lige hvor du finder de "advanced setting", men
når du ser på egennskaber for dit LAN, skal der være hak ved både
fildeling og printerdeling. Det binder dem ikke til nogen bestemt
protokol, men det vil kun være NetBEUI der kan bruge dem hvis du
har slået "NetBIOS over TCP" fra.

> Men hvis jeg fjerner fluebenet så det kun er NetBeui-protokollen der er
> er bundet til førnævnte, så virker det IKKE

Hvor ser du de der bindinger?

--
Bertel

Fra : Palle Hansen

Dato : 18-01-06 12:50

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg forstår ikke lige hvor du finder de "advanced setting"
> Hvor ser du de der bindinger?

Netværksforbindelser > advanced > advanced settings

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-01-06 14:01

Palle Hansen skrev:

> Netværksforbindelser > advanced > advanced settings

Jeg har ikke et punkt under Netværksforbindelser der hedder
"Advanced" eller "Avanceret". Jeg kan heller ikke finde noget med
bindinger de steder der hedder noget med "Avanceret".

--
Bertel

Fra : Palle Hansen

Dato : 18-01-06 14:09

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg har ikke et punkt under Netværksforbindelser der hedder
> "Advanced" eller "Avanceret". Jeg kan heller ikke finde noget med
> bindinger de steder der hedder noget med "Avanceret".

lidt billeder
http://www.windowsnetworking.com/articles_tutorials/Optimize-Network-Connections-Windows-XP.html

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-01-06 14:13

Palle Hansen skrev:

> lidt billeder

Tak, der fandt jeg en indstilling jeg ikke kendte.

--
Bertel

Fra : jakob

Dato : 18-01-06 15:57

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> fildeling og printerdeling. Det binder dem ikke til nogen bestemt
> protokol, men det vil kun være NetBEUI der kan bruge dem hvis du

Jeg har flueben i "Client for Microsoft Networks" og "file and printer
sharing for Microsoft Networks".

Hvis jeg deaktiverer "NetBIOS over TCP/IP" så kan computerne IKKE "se"
hinanden. Heller ikke selvom begge protokoller er bundet til "Client for
Microsoft Networks og "file ande printer sharing....". Det er
tilsyneladende NetBEUI der volder problemer.

> Hvor ser du de der bindinger?

Se andetsteds i tråden.

--
Jakob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-01-06 20:00

jakob skrev:

> [...]

> Microsoft Networks og "file ande printer sharing....". Det er
> tilsyneladende NetBEUI der volder problemer.

Spøjst. Jeg bruger selv NetBEUI og fil- og printerdeling, og jeg
har deaktiveret NetBIOS over TCP. I dag har jeg så også fjernet
bindingen mellem TCP og de to delinger. Mit netværk fungerer
upåklageligt.

Har du sørget for at arbejdsgruppenavnet er ens og at brugeren på
klienten er 'kendt' på serveren?

--
Bertel

Fra : jakob

Dato : 18-01-06 21:35

Bertel Lund Hansen wrote:

> Har du sørget for at arbejdsgruppenavnet er ens og at brugeren på
> klienten er 'kendt' på serveren?

Gider du uddybe det sidste? Jeg har (som jeg altid har haft det) en
brugerkonto med tilhørende password og administratorrettigheder som jeg
logger på Windows XP med. Jeg har gjort tilsvarende med den nye computer
som jeg gerne vil dele filer med. Men har ikke gjort noget særligt mht
brugerkonti i relation til fildeling.

Arbejdsgruppenavnet er det samme på begge maskiner, - og det virker som
sagt fint når jeg anvender TCP/IP protokollen og NetBIOS over TCP/IP er
aktiveret. Men vil gerne undgå sidstnævnte.

--
Jakob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-01-06 22:20

jakob skrev:

> Arbejdsgruppenavnet er det samme på begge maskiner, - og det virker som
> sagt fint når jeg anvender TCP/IP protokollen og NetBIOS over TCP/IP er
> aktiveret. Men vil gerne undgå sidstnævnte.

Jeg forstår det ikke medmindre der er fejl i installationen af
NetBEUI.

--
Bertel

Fra : Lyhn

Dato : 18-01-06 14:45

Jeg er selv nogen gange ude for at NetBeui ikke funker hvis jeg installer
den fra min Windows XP CD på begge maskiner, men hvis jeg så i stedet kun
installer NBF.SYS og NETNBF.INF på PC1 fra CD'en og derefter kopier NBF.SYS
og NETNBF.INF fra HD'en over på en floppy eller lign. og så kopier dem
derfra over på PC2 så virker det. Spørg mig ikke hvorfor, men sært er det.

Fra : Lyhn

Dato : 18-01-06 15:12

Lyhn wrote:

Man kan selvfølgelig også kopiere NBF.SYS og NETNBF.INF fra den ene PC til
den anden ved at binde "File and printer sharing for Microsoft Networks" og
"Client for Microsoft Networks" til TCP/IP-protokollen for en kort
bemærkning.