LAN DNS??
Fra : L@rs K.

Dato : 16-01-06 05:41

Hej

Jeg har et lokalt netværk, der IKKE er tilsluttet Internettet.
Her har jeg bla. en FTP og WWW server "kørende"

Men da det er et lokalt net værk, kunne jeg godt tænke mig, at
man kunne skrive et domænenavn i stedet for en IP adresse.

Hvordan gør jeg det? - Eller findes der et lille Name-server-program
man kan køre på sit eget lille lokal netværk ????

Mvh.
Lars

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-01-06 06:50

On Mon, 16 Jan 2006 05:41:06 +0100, "L@rs K." <lkj002@get2net.dk>
wrote:

> Jeg har et lokalt netværk, der IKKE er tilsluttet Internettet.
> Her har jeg bla. en FTP og WWW server "kørende"

Hvilket OS?

> Hvordan gør jeg det? - Eller findes der et lille Name-server-program
> man kan køre på sit eget lille lokal netværk ????

Der findes flere, men ellers kan man bruge hosts-filer.

-A

Fra : L@rs K.

Dato : 16-01-06 09:59

> On Mon, 16 Jan 2006 05:41:06 +0100, "L@rs K." <lkj002@get2net.dk>
>
> Hvilket OS?

Jeg bruger Win XP pro.

Men jeg kender ikke navnet på et sådan program....
Hvad skal jeg lede efter... Har forsøgt, uden held. Kigger
nok ikke efter det rigtige....

Lars

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-01-06 10:49

On Mon, 16 Jan 2006 09:59:24 +0100, "L@rs K." <lkj002@get2net.dk>
wrote:

> Jeg bruger Win XP pro.

Så brug host-filen i
\windows\system32\drivers\etc\hosts

Alternativ kan man, som du selv er inde på, bruge en DNS-server. Der
er flere forskellige, fx. BIND fra www.isc.org.

-A

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 16-01-06 09:06

> [...]
>
> Hvordan gør jeg det? - Eller findes der et lille Name-server-program
> man kan køre på sit eget lille lokal netværk ????

Kig f.eks på www.tucows.com

Niels Dybdahl

Fra : Peter Mogensen

Dato : 16-01-06 14:18

L@rs K. wrote:

> [...]
>
> Hvordan gør jeg det? - Eller findes der et lille Name-server-program
> man kan køre på sit eget lille lokal netværk ????

ja og ja.
Led efter /etc/hosts filen på dine maskiner. Microsoft har gemt den godt
af vejen i Windows/Sys32/Drivers ... eller noget i den stil.
Der kan du skrive dine navne->IP mapping.

Alternativt kan du installere en DNS-server.
BIND er jo en mulighed: http://www.isc.org/index.pl?/sw/bind/

Peter