Probs. med config af Cisco 851
Fra : Henrik Pedersen

Dato : 14-01-06 16:26

Jeg har anskaffet mig nogle Cisco 851, da jeg skal have en ekstern lokation
koblet op mod en Domain Server (fik anbefalet denne router).

Men jeg er allerede løbet ind i problemer fra starten. Jeg er igang med at
sætte den ene Cisco 851 op i stedet for den oprindelige Linksys router. Vi
har en TDC forbindelse med statisk IP-adresse. Og i den forbindelse har jeg
før skulle indtaste en Gateway - men det kan jeg ikke få lov til på den nye
Cisco router. Om det er det der skyldes jeg ikke kan få forbindelse ved jeg
ikke.

Jeg har fulgte guiden i Cisco's SDM software - men syntes ikke at kan se mig
ud af problemet.

Nogle forslag - hvis folket vel og mærke forstår problemet?

--

Med venlig hilsen / Best regards
Henrik Pedersen

Fra : Lasse Birnbaum Jense~

Dato : 14-01-06 16:39

En gateway på en cisco kasse er som regel en default route. Ved ikke
lige som 851 kører ios (har ikke tjekket) men hvis den gør tilføjes en
default route på følgende måde efter login og enable

conf t
ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 ip.til.gateway.her

Lasse Birnbaum Jensen

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 14-01-06 20:51

> conf t
> ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 ip.til.gateway.her

Tak for hjælpen Lasse - det var jo lige det som manglede :)

Nu har jeg da fået hul igennem - nu skal jeg bare hen og lege lidt med
Firewall'en osv. Og da jeg er helt ny på Ciso router, så vil jeg høre om der
findes nogle skide (undskyld mit franske) gode guides/sites til opsætning af
netop Cisco routere - gerne på dansk - og gerne til deres SRM software
(eller hvad det nu hedder).

Takker på forhånd.

Mvh
Henrik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-01-06 21:23

On Sat, 14 Jan 2006 20:50:30 +0100, "Henrik Pedersen"
<hp@SPAMbeone.dk> wrote:

> [...]
> Firewall'en osv. Og da jeg er helt ny på Ciso router, så vil jeg høre
> om der findes nogle skide (undskyld mit franske) gode guides/sites til

Cisco-udstyr er IMO noget af det bedst dokumenterede udstyr i verden,
men netop fordi der er så meget, og fordi udstyret kan så meget, kan
det godt være svært at finde rundt i, hvis man ikke er vant til det.

Du kan jo starte her: http://tinyurl.com/css96

> - gerne på dansk - og gerne til deres SRM software

SRM?

-A

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 15-01-06 09:21

> SRM?

SDM hedder det (Security Device Manager). Noget GUI software, som
umiddelbart skulle gøre det lidt lettere overskueligt for nye brugere af
Cisco.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-01-06 10:58

On Sun, 15 Jan 2006 09:20:57 +0100, "Henrik Pedersen"
<hp@SPAMbeone.dk> wrote:

> SDM hedder det (Security Device Manager).

Ja, så læs det link jeg sendte.

-A

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-01-06 16:50

On Sat, 14 Jan 2006 16:25:45 +0100, "Henrik Pedersen"
<hp@SPAMbeone.dk> wrote:

> Og i den forbindelse har jeg før skulle indtaste en Gateway - men det
> kan jeg ikke få lov til på den nye Cisco router.

Det er fordi det hedder en 'static route' eller en 'static default'.
Det hedder ikke en 'default gateway' på en router, kun på en host.

> Om det er det der skyldes jeg ikke kan få forbindelse ved jeg ikke.

Hvis du faktisk skal lave statisk konfiguration, og ikke har lavet en
default, så vil det helt givet ikke virke.

Men er du sikker på, du ikke skal køre DHCP? Man kan sagtens have en
fast IP-adresse uden at køre med statisk konfiguration.

-A