ComX og netværk?
Fra : sls\(2770\)

Dato : 13-01-06 15:55

Jeg har 2 computere med hver sin IP som er koplet på ComX beboernet gennem
en switch.
Problemet er at de 2 computere ikke kan se hinanden, og at jeg skal bruge
Internettet for at kopiere mellem dem.
Kan jeg få de 2 computere til at se hinanden på LAN uden at installere et
netkort mere i hver computer.
Eller er løsningen at installere et netkort mere i hver computer?
Eller hvad med et USB link kabel, kan det bruges?

// Sid

Fra : Hans

Dato : 13-01-06 16:33

sls(2770) wrote:
> [...]
> Eller er løsningen at installere et netkort mere i hver computer?
> Eller hvad med et USB link kabel, kan det bruges?

Du kan installere Protokollen Netbeui på begge maskiner, hvis du ellers er
sikker på at det ikke er et firewall problem du slås med.

Hans

Fra : sls\(2770\)

Dato : 13-01-06 16:54

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Du kan installere Protokollen Netbeui på begge maskiner, hvis du ellers er
> sikker på at det ikke er et firewall problem du slås med.

Det er ikke firewallen, men vores beboernet er et lukket netværk. Tænkte
bare at de måtte kunne få forbindelse til hinanden, når de sad i samme
switch.
Er du sikker på at det der Netbeui vil virke, for det ser lidt indviklet ud
at installere. Men hvis du er rimlig sikker, så vil jeg prøve. Og det vil
ikke gå ud over TCP, vel?

// Sid

Fra : Hans

Dato : 13-01-06 17:21

sls(2770) wrote:

> Det er ikke firewallen, men vores beboernet er et lukket netværk.
> Tænkte bare at de måtte kunne få forbindelse til hinanden, når de sad
> i samme switch.

Hvis ip-adresserne ikke er i samme segment kan de ikke se hinanden. Hvis de
derimod er i samme segment så ligger fejlen andetsteds. Jeg er selv ComX
kunde, men bruger en Zywall 35 da jeg ikke ønsker min lan trafik ud på
bolignetværket. Det er rigelig snavset i forvejen.

> Er du sikker på at det der Netbeui vil virke, for det ser lidt
> indviklet ud at installere. Men hvis du er rimlig sikker, så vil jeg
> prøve. Og det vil ikke gå ud over TCP, vel?

Netbeui virker ganske udmærket og har ingen indflydelse på TCP/IP.

Hans

Fra : sls\(2770\)

Dato : 13-01-06 17:29

> [...]
> på bolignetværket. Det er rigelig snavset i forvejen.

> Netbeui virker ganske udmærket og har ingen indflydelse på TCP/IP.

Takker, så prøver jeg om jeg kan få installeret Netbeui.
Jeg har også en Router, men ville gerne have at computerne har hver sin IP.
Vores bolignetværk er lukket, så vi kan slet ikke se hinanden via LAN.

// Sid

Fra : sls\(2770\)

Dato : 13-01-06 18:36

"sls(2770)" <sls@FJERNsol.dk> skrev i en meddelelse

> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

Det ser ud til at virke
1000 tak for hjælpen, det har også kun givet mig grå at overføre filer i et
par måneder nu
Er jeg blevet mere sårbar for uvedkommende med Netbeui, jeg kører uden
windows firewall, og kun med ComX firewall slået til?

Mvh Sid

Mvh Sid

Fra : Hans

Dato : 13-01-06 19:15

sls(2770) wrote:

> [...]
> Er jeg blevet mere sårbar for uvedkommende med Netbeui, jeg kører uden
> windows firewall, og kun med ComX firewall slået til?

Ingen problemer med Netbeui når du i forvejen er bag en firewall.

Hans

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-01-06 20:08

On Fri, 13 Jan 2006 18:35:49 +0100, "sls\(2770\)" <sls@FJERNsol.dk>
wrote:

> Er jeg blevet mere sårbar for uvedkommende med Netbeui, jeg kører uden
> windows firewall, og kun med ComX firewall slået til?

NetBEUI er ikke IP og Windows' firewall (praktisk talt en hvilken som
helst firewall) virker kun med IP.

Hvis du ikke har ordentlig sikkerhed på dine Windows-maskiner, er det
lige så nemt for andre at bruge dine filer, som det er for dig selv.
Det gælder dog kun andre maskiner på samme LAN, for NetBEUI kan ikke
routes, og vil altså fx ikke blive sendt ud over Internet.

-A

Fra : sls\(2770\)

Dato : 15-01-06 00:15

> [...]
> Det gælder dog kun andre maskiner på samme LAN, for NetBEUI kan ikke
> routes, og vil altså fx ikke blive sendt ud over Internet.

Ok, det er ikke følsomme filer jeg overfører, mere drivere og opdateringer.

Jeg har også en Zywall 2 sat til switchen med 2 computere på (børnenens), og
der har jeg også installeret Netbeui på, men de computere kan jeg ikke se på
LAN.
Kan det lade sig gøre?

// Sid

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-01-06 00:41

On Sun, 15 Jan 2006 00:15:03 +0100, "sls\(2770\)" <sls@FJERNsol.dk>
wrote:

> Ok, det er ikke følsomme filer jeg overfører, mere drivere og opdateringer.

Jeg mente: De directories du deler mellem pc'erne, ikke så meget det,
at du overfører dem.

> Jeg har også en Zywall 2 sat til switchen med 2 computere på (børnenens),
> og der har jeg også installeret Netbeui på, men de computere kan jeg ikke
> se på LAN.

Det er fordi de sidder på den anden side af en router, og NetBEUI
routes ikke. Hvorfor sidder de bag en ZyWALL?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : sls\(2770\)

Dato : 15-01-06 00:57

> Jeg mente: De directories du deler mellem pc'erne, ikke så meget det,
> at du overfører dem.

> Det er fordi de sidder på den anden side af en router, og NetBEUI
> routes ikke. Hvorfor sidder de bag en ZyWALL?

Vi kun har 3 IP adresser og jeg bruger selv de 2 af dem. Så jeg bruger
routeren til at de kan dele den sidste IP.

// Sid

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-01-06 01:13

On Sun, 15 Jan 2006 00:56:53 +0100, "sls\(2770\)" <sls@FJERNsol.dk>
wrote:

> Vi kun har 3 IP adresser og jeg bruger selv de 2 af dem. Så jeg bruger
> routeren til at de kan dele den sidste IP.

Well, derfor virker NetBEUI ikke. Sæt alle maskinerne bagved, og det
vil virke fint.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Svend

Dato : 15-01-06 08:11

Asbjorn Hojmark wrote:

> Well, derfor virker NetBEUI ikke. Sæt alle maskinerne bagved, og det
> vil virke fint.
>
> -A

Som det allerede er sagt kan man også sætte de 2 netkort i maskinerne
med offentlig ip adr., et kort bag zywall og et direkte på comx boksen.

det bruger jeg selv, og det spiller fint.

--
Svend

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-01-06 10:57

On Sun, 15 Jan 2006 08:10:31 +0100, Svend <2@lazy.dk> wrote:

> Som det allerede er sagt kan man også sætte de 2 netkort i maskinerne
> med offentlig ip adr., et kort bag zywall og et direkte på comx boksen.

Ja, det kan man godt, men der er ingen god grund til at gøre det
sådan, når det andet vil virke fint.

-A

Fra : sls\(2770\)

Dato : 15-01-06 11:39

> Ja, det kan man godt, men der er ingen god grund til at gøre det
> sådan, når det andet vil virke fint.

Jo, det fungerer fint nok med Netbeui, og det virker også hvis alle
computerene sidder i Zyxel. Men jeg vil gerne beholde den opsætning jeg har
nu, så de 2 computere har hver sin IP.
Så spørgsmålet gik mere ud på om man kunne åbne noget i min Zyxel, så Zyxels
switch og den switch den sidder kørte LAN LAN?

// Sid

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-01-06 13:58

On Sun, 15 Jan 2006 11:39:13 +0100, "sls\(2770\)" <sls@FJERNsol.dk>
wrote:

> Så spørgsmålet gik mere ud på om man kunne åbne noget i min Zyxel,
> så Zyxels switch og den switch den sidder kørte LAN LAN?

Det har jeg vist allerede svaret på flere gange: Enten sidder de på
samme LAN, og så virker NetBEUI, eller også sidder de på forskellige
LAN (på forskellige sider af en eller flere routere), og så virker
NetBEUI ikke.

-A

Fra : sls\(2770\)

Dato : 15-01-06 18:47

> [...]
> samme LAN, og så virker NetBEUI, eller også sidder de på forskellige
> LAN (på forskellige sider af en eller flere routere), og så virker

Tjo, det kan da godt være at du har svaret, men det kan jo være jeg ikke har
forstået det
siden jeg spørger igen. Jeg ved ikke hvordan tingene hænger sammen, og
troede man man måske kunne konfigurere Zyxelen så Netbeui virkede. Det ville
vel svare til at sætte 2 switch sammen?

Undskyld jeg ikke helt har fattet det.

// Sid

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-01-06 19:16

On Sun, 15 Jan 2006 18:46:32 +0100, "sls\(2770\)" <sls@FJERNsol.dk>
wrote:

> Jeg ved ikke hvordan tingene hænger sammen, og
> troede man man måske kunne konfigurere Zyxelen så Netbeui virkede. Det ville
> vel svare til at sætte 2 switch sammen?

Nej. En router er ikke det samme som en switch.
Besøg evt. www.net-faq.dk

-A

Fra : Svend

Dato : 15-01-06 15:43

Asbjorn Hojmark wrote:

> Ja, det kan man godt, men der er ingen god grund til at gøre det
> sådan, når det andet vil virke fint.
>
> -A

Yep, men han vil jo gerne have det bedste af 2 verdener. At han sidder
direkte på internettet med offentlig ip og at han har adgang til sin lan
maskiner, sådan forstod jeg postingen med børne computerne.

--
Svend