router el. andet forslag til styring af bå~
Fra : Martin Schou

Dato : 12-01-06 23:45

Hejsa
Findes der en router eller anden boks, som kan styre båndbredden på
lokalnetværket, så man f.eks. kan indstille den tilgængelige båndbredde
efter IP adresser?
Hvis man f.eks. har 2 IP telefoner samt 2 PC'ere, hvor man gerne vil sikre
nok båndbredde til IP-tlf. samt sikre at hver enkelt af de 2 PC'er altid er
sikret ½delen af den tilgængelige båndbredde, og samtidig prioritere IP-tlf.
højere.
Evt. at man kan indstille den præcise minimumsbåndbredde i Kbit til hver IP
adresse. Findes sådan en boks? (til menneskepenge).
Venlig Hilsen Martin

Fra : Max

Dato : 13-01-06 00:01

Hej Martin

> Evt. at man kan indstille den præcise minimumsbåndbredde i Kbit til
> hver IP adresse. Findes sådan en boks? (til menneskepenge).

Prøv at kikke på tråden "Båndbredde begrænsning" fra 6 -1-2006

Mvh Max

Fra : Martin Schou

Dato : 13-01-06 00:23

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Martin

> Prøv at kikke på tråden "Båndbredde begrænsning" fra 6 -1-2006

Tak for henvisningen.
Jeg synes dog ikke jeg kom nærmere noget jeg synes jeg kan bruge.
Netlimiter skal sættes op på hver enkelt maskine, og kan af gode grunde ikke
sætte op på en IP-tlf.
Der nævnes desuden enten en linux box, eller en router med QoS, evt. linksys
?
Jeg har 2 WRT45G, som er sat op som switche med trådløs adgang. (altså ikke
med DHCP som det vist hedder).
Mht. en linux box, er der nogen der kan give noget konkret info, links,
guides ?
Mht. QoS på linksys routeren. Hvor meget kan man reelt styre båndbredden med
det ?

Venlig Hilsen Martin

Fra : Niklas Petersen

Dato : 15-01-06 11:32

Martin Schou wrote:
> Mht. en linux box, er der nogen der kan give noget konkret info, links,
> guides ?
Hvis du har en gammel maskine tilovers kan du bruge m0n0wall (min. 64 mb
ram). Det kører enten direkte fra en cd eller fra et compact flash kort
(ingen harddisk). Den er utroligt nem at sætte op - indstillingerne i
den automatiske "Magic Shaper" virker i de fleste situationer og ellers
kan du selv rette prioriteringen til. Alt styres via et rigtig godt
lavet webinterface.

http://m0n0.ch/wall/

Mvh,
Niklas Petersen

Fra : Martin Schou

Dato : 15-01-06 15:28

"Niklas Petersen" <spam@berta.dk> wrote in message
> [...]
> automatiske "Magic Shaper" virker i de fleste situationer og ellers kan du
> selv rette prioriteringen til. Alt styres via et rigtig godt lavet

Det ser interessant ud, tak for linket.
Venlig Hilsen Martin

Fra : ka.s

Dato : 13-01-06 10:50

Prøv at kigge på Xincoms routere - www.xincom.com.

De kan lave QOS og f.eks. prioritere IP-telefoni.

Mvh. Kasper