Patchkabel - hvad betyder det?
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-01-06 12:44

Hej alle

På en butiks hjemmeside optrådte betegnelserne netkabel, krydset
kabel og patchkabel. Hvad er et patchkabel?

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 12-01-06 13:46

Hej Bertel

> kabel og patchkabel. Hvad er et patchkabel?

Et ganske almindelig netkabel med ens stik i begge ender,
bruges f.eks. mellem router og PC.

Mvh Max

Fra : Robert Piil

Dato : 12-01-06 13:52

On Thu, 12 Jan 2006 13:43:40 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>På en butiks hjemmeside optrådte betegnelserne netkabel, krydset
>kabel og patchkabel. Hvad er et patchkabel?

Jeg har kun hørt det brugt som en ganske almindelige netværkskabler
(Ethernet).
--
Robert Piil

Efterlysning af stjålet Fender Precision bas:
<http://piil.org/blog/archives/255-Efterlysning-Fender-Precision-Bas-argang-76-78.html>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-01-06 13:03

Robert Piil skrev:

> Jeg har kun hørt det brugt som en ganske almindelige netværkskabler
> (Ethernet).

Tak (begge to), det var også det jeg regnede med, men jeg blev
forvirret fordi der også stod "netkabler".

--
Bertel

Fra : Carsten Keller

Dato : 12-01-06 15:45

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Tak (begge to), det var også det jeg regnede med, men jeg blev
> forvirret fordi der også stod "netkabler".

Jeg har engang imellem set power-kabler omtalt som netkabler (ved ikke om de
tænker på lys-net...). Abosolut forvirrende...

Keller

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 12-01-06 17:37

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har engang imellem set power-kabler omtalt som netkabler (ved ikke om
de
> tænker på lys-net...). Abosolut forvirrende...

Det er også det danske navn for et strøm-kabel,
faktisk allerede før PC'en blev opfundet.

(En ledning til at forbinde f.eks. en radio med nettet kaldes en
net-ledning)

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : Hans

Dato : 12-01-06 20:12

Søren Steinmetz wrote:
> [...]
> faktisk allerede før PC'en blev opfundet.
>
> (En ledning til at forbinde f.eks. en radio med nettet kaldes en

Lad os lige få den helt på plads:

(En ledning til at forbinde f.eks. en radio med lysnettet kaldes en
> net-ledning)

Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-01-06 23:10

Hans skrev:

> (En ledning til at forbinde f.eks. en radio med lysnettet kaldes en
> net-ledning)

Der mangler et t - "kaldtes". Dengang var nettet lig med
lysnettet. Det er det ikke mere.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 13-01-06 09:00

Hej Bertel

> Der mangler et t - "kaldtes". Dengang var nettet lig med
> lysnettet. Det er det ikke mere.

Nettet er da stadigvæk lysnettet, nu hedder det bare
forsyningsnettet.

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-01-06 08:16

Max skrev:

> Nettet er da stadigvæk lysnettet

Nettet er internettet. Lysnettet er også et net. Det hedder bare
lysnettet.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-01-06 16:55

on 12-01-2006, Bertel Lund Hansen supposed :
> På en butiks hjemmeside optrådte betegnelserne netkabel, krydset
> kabel og patchkabel. Hvad er et patchkabel?

Jeg vil opfatte det som kablet fra patch-panelet og ned til diverse
netværksudstyr som routere, switche osv.

Ofte vil man i store netværk have en mængde stik rundt om i bygninge og
have dem alle kablet op til et patch panel. Herfra vil man så sætte
patchkabler videre til routere, switche osv og på den måde aktivere
stikkene rundt om i bygningen. På den måde undgår man også at have 30
løse kabler liggende i hjørnet fordi der var 30 stik i et kontor der
ikke behøvede at være opkoblet - og man undgår at have 30 kabler sat i
en switch på trods af de ikke skal bruges til noget.

"Advertising is the art of convincing people to spend money they don't
have for something they don't need." - Will Rogers

Fra : Max

Dato : 13-01-06 08:09

Hej

> Jeg vil opfatte det som kablet fra patch-panelet og ned til diverse
> netværksudstyr som routere, switche osv.

Patch-panel ? er det det vi andre kalder et krydsfelt og hvad
er så et dropkabel ? :)

Mvh Max

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-01-06 08:19

On Fri, 13 Jan 2006 08:09:10 +0100, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Patch-panel ? er det det vi andre kalder et krydsfelt

Nej, et patch-panel sidder i et krydsfelt. Det er det panel, alle
kablerne er afsluttet i.

> og hvad er så et dropkabel ? :)

Det er kablet fra væggen til ende-udstyret (pc'er, printere etc).

-A

Fra : Max

Dato : 13-01-06 08:58

Hej Asbjorn

> Nej, et patch-panel sidder i et krydsfelt. Det er det panel, alle
> kablerne er afsluttet i.

Aha, altså selve den mekaniske del der udgør hun stikkene.

> Det er kablet fra væggen til ende-udstyret (pc'er, printere etc).

Ok, da jeg havde coax net købte jeg dropkabler, men nu køber
jeg patch kabler, lidt forvirrende.

Mvh Max

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-01-06 14:14

On Fri, 13 Jan 2006 08:58:20 +0100, "Max"

> Aha, altså selve den mekaniske del der udgør hun stikkene.

Well, det behøver strengt taget ikke være RJ45 hun-stik. Det kan fx
også være afsluttet i 110-plinter.

> Ok, da jeg havde coax net købte jeg dropkabler, men nu køber
> jeg patch kabler, lidt forvirrende.

Ja, det er også lidt forkert.

-A

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 13-01-06 22:03

Bertel Lund Hansen wrote:

> På en butiks hjemmeside optrådte betegnelserne netkabel, krydset
> kabel og patchkabel. Hvad er et patchkabel?

i min terminologi er der følgende:

Apparatkabel: kabel mellem stikkontakt og brugsgenstand.

Patchkabel: ikke-fast-installeret kabel som anvendes imellem
aktive/passive netværks-komponenter - kabel/connector-type uafhængig.

Dropkabel: kablet i et ikke-struktureret netværk imellem
'backbone-kablet' og brugsgenstanden, f.eks kablet fra transcieveren på
det gule tykke ethernet og hen til brugsgenstanden.

--
Mvh Henrik.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-01-06 20:46

Henrik Aarfeldt skrev:

> Apparatkabel: kabel mellem stikkontakt og brugsgenstand.

Jeg kalder det "strømkabel".

> Patchkabel: ikke-fast-installeret kabel som anvendes imellem
> aktive/passive netværks-komponenter - kabel/connector-type uafhængig.

Det har jeg hidtil kaldt "netkabel" (brugt om alle mulige slags
netkabler), men nu kender jeg også "patchkabel".

> Dropkabel: kablet i et ikke-struktureret netværk imellem
> 'backbone-kablet' og brugsgenstanden, f.eks kablet fra transcieveren på
> det gule tykke ethernet og hen til brugsgenstanden.

Vil det sige at kablet fra mit (Stofanet) kabelmodem til
Stofastikket er et dropkabel? Eller er det kablet fra min router
til kabelmodemmet der er et dropkabel? Hvis det er det sidste,
hvad er så det først omtalte kabel?

--
Bertel

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 15-01-06 23:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg kalder det "strømkabel".

Det er også et glimrende valg....ikke mange vil være i tvivl om hvad du
mener.
Grunden til man i fagsprog kalder det et apparatkabel, skyldes stikket
som tilsluttes brugsgenstanden....det hedder et apparat-stik.

> Vil det sige at kablet fra mit (Stofanet) kabelmodem til
> Stofastikket er et dropkabel?

Hvis stamkablet går videre til en anden bolig, så ville det være
naturligt at kalde det et dropkabel.
Dropkabel navnet bruges ikke så meget mere - det var mest udbredt i
ældre netværk f.eks CheaperNet/ThickEthernet osv.
Ordet stammer vel fra det tykke gule Ethernet 10Base5, som man kunne få
i færdigkonfektionerede længder - var det 53m, 117m og en del andre, som
man så kunne skrue sammen og få en total længde på max 500m.
For hver 2½ meter var der en sort markering, og her kunne man så 'droppe
af' til en enhed.
Det gjorde man ved at bore hul i kablet [uden at afbryde det] med et
specielværktøj, montere en transciever, og så herfra trække et dropkabel
hen til enheden.
Dropkablet kunne svjh være op til 15m langt.

> Eller er det kablet fra min router
> til kabelmodemmet der er et dropkabel?

Ville de fleste nok kalde et patch-kabel

--
Mvh Henrik.

Fra : Arne Keller

Dato : 14-01-06 14:28

Bertel Lund Hansen wrote:
> Hej alle
>
> På en butiks hjemmeside optrådte betegnelserne netkabel, krydset
> kabel og patchkabel. Hvad er et patchkabel?

Her mit bud:

Netkabel = 230V kaabel fra stikkontakt til brugsgenstand.

Og nu til det strukturerede netværk:

Patchkabel = Kabel som anvendes i et krydsfelt enten mellem 2
patchpaneler eller mellem patchpanel og udstyr f.eks switch.
Det Egnelske ord er Patchcord.
Disse kabler kan være RJ45->RJ45, 110->RJ45, 110->110 eller andet.

Der findes også equipment cords som går fra udstyr til bagsiden af et
patchpanel så man kan patche mellem dette udstyrs panel og panelet med
horisontel kabling til arbejdspladsen.

Dropkabel = Kabel mellem udtaget ved arbejdspladsen og terminalen f.eks
PC eller telefon.
Det engelske ord for et kabel mellem Telecommunication Outlet (TO) og
terminal equipment er "work area cord"
Disse kabler er normalt RJ45->RJ45.

På samme sted anvendes også application specific cords som er beregnet
til kun at anvendes med en bestemt type udstyr.
Disse kabler er altid forsynet med RJ45 stik i den ende som skal sættes
i udtaget i væggen, da der skal være et RJ45 udtag der, den anden ende
er så tilpasset det udstyr som skal tilsluttes.

Desværre har man valgt ikke at oversætte termer og definitioner i de
Danske versioner af kabling standarderne, det gør at dette problem med
navne findes. Flere andre Europæiske lande oversætter enten hele
standarden (Det finder jeg unødvendigt) andre oversætter bare termer og
definitioner, det gør at man kan skrive et udbudsmateriale uden at
diskutere f.eks hvad et krydsfelt er eller hvad et patchkabel er.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.