Netværk virker ikke. Opsætning?
Fra : Palle Jensen

Dato : 08-01-06 18:04

Hej,

Jeg har prøvet at sætte et lille netværk ved min søster.

Det er en gammel Tiscali forbindelse som har en Zyxel 600 Router på
væggen. Kobler jeg en PC direte på denne router er alt godt.

Nu er det så således at der skulle en bærbar på nettet som har
trådløs forbindelse.

Derfor ville jeg sætte en Linksys WRT54G trådløs router til Zyxel 600
routeren. Første problem var nok at det ikke virkede når jeg brugte
WAN porten i Zyxel 600 routeren. Jeg læste i et forum at jeg skulle
bruge indgang 1 i Linksys routeren. Derfor ser in opsætning således
ud:

http://home19.inet.tele.dk/phj/usenet/netvaerk.gif

Jeg fik kortvarigt nettet til at virke, men efter reboots frem og
tilbage virker det ikke. Jeg er ret så sikker på at det er fordi jeg
er en spade til at sætte Linksys routeren op. Jeg er f.eks. ikke
sikker på hvad jeg skal fortælle Linksys Routeren m.h.t. DHCP o.l.

F.eks. har jeg eksperimenteret med routeren. Bedt den være DCHP
server og uddele IP adresser fra 192.168.1.100. Fint nok. Maskinerne
er bedt om at hente IP automatisk. Men de får en IP adresse der
ligner noget i stilen med 192.168.1.32 og andet i den størrelses
orden?! Med andre ord tyder det på at de får IP adressen fra Zyxel
routeren som uddeler IP adresse i den range? Men jeg fatter intet?

Hvad skal jeg være opmærksom på for at Zyxel routeren snakker korrekt
med Linksys routeren, og bagefter computerne med Linksys'en?

Jeg pillede 5-6 timer i går og er tæt på at gå i spåner

Inputs tages med kyshånd!

På forhånd tak!

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-01-06 18:23

Palle Jensen <palle.jensen@post.tele.dk> wrote:

>Jeg har prøvet at sætte et lille netværk ved min søster.
>
>Det er en gammel Tiscali forbindelse som har en Zyxel 600 Router på
>væggen. Kobler jeg en PC direte på denne router er alt godt.

Ok, så ved vi at Zyxel routeren fungerer og der er 'hul igennem' !!

>Nu er det så således at der skulle en bærbar på nettet som har
>trådløs forbindelse.

... cut en laannngggg klagesang

>http://home19.inet.tele.dk/phj/usenet/netvaerk.gif

Kender ikke noget til Tiscali - Men jeg formoder du ikke kan fjerne
Zyxel routeren og erstatte den med Linksys'en ?!

Din tegning viser at du har kablet routerne rra LAN-til-LAN side - Det
kræver at du forinden har deaktiveret Linksys'ens DHCP-server. Samtidig
skal du give Linksys'en en LAN ip-adresse som passer til lokalnetværket:

Har Zyxel f.eks LAN ip-adressen 192.168.1.1 og uddeler adresser i
området 192.168.1.100 - 199 kan du give Linksys'en en ip-adresse i
området 192.168.1.2 - 99

Herefter burde netværket køre som en drøm....

<mlr>

Fra : Palle Jensen

Dato : 08-01-06 18:59

On 08 jan 2006, Michael Rasmussen wrote in dk.edb.netvaerk:

> Ok, så ved vi at Zyxel routeren fungerer og der er 'hul igennem'
> !!

Yes. Og jeg ved også at Linksysen snakker med den trådløse.
Forbindelsen her imellem er OK.

> .. cut en laannngggg klagesang

LOL!

> Kender ikke noget til Tiscali - Men jeg formoder du ikke kan
> fjerne Zyxel routeren og erstatte den med Linksys'en ?!

Det er korrekt antaget.

> [...]
> - Det kræver at du forinden har deaktiveret Linksys'ens
> DHCP-server. Samtidig skal du give Linksys'en en LAN ip-adresse

Nu sidder jeg ikke lige ved Linksys'en, men kan huske at der var en
del muligheder udover DHCP. Hvad skal jeg vælge? Static IP (Tror jeg
der var en der hed).?

> Har Zyxel f.eks LAN ip-adressen 192.168.1.1 og uddeler adresser
> i området 192.168.1.100 - 199 kan du give Linksys'en en
> ip-adresse i området 192.168.1.2 - 99

OK. Jeg ved intet om Zyxel routeren? den er lukket og kan jo ikke
logge ind i den som andre routere (Jeg ved ihvertfald ikke hvordan).
Jeg prøvede at koble den ene PC på med kabel og så hvilken IP adresse
den kastede af sig. det var noget der lignede 192.168.1.32.

Så hvis den gør det må jeg antage at den for eksempel deler ud i
192.168.1.30 - 192.168.1.XX

Hvordan ved jeg om Xyzel har LAN ip 192.168.1.1?

> Herefter burde netværket køre som en drøm....

DET gad jeg godt...

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-01-06 19:18

> [...]

>Nu sidder jeg ikke lige ved Linksys'en, men kan huske at der var en
>del muligheder udover DHCP. Hvad skal jeg vælge? Static IP (Tror jeg

Du taler om WAN-opsætningen - Men den kan du ignorere når routeren
kobles LAN <-> LAN.

Det er DHCP-serveren i Linksys'en LAN opsætning der skal deaktiveres !!

DHCP-serveren uddeler ip-adresser mv til computerne på lokalnettet. Der
skal kun være een DHCP-server på lokalnettet, og det skal være Zyxels da
det er den router der er forbundet til WAN.

> [...]

>192.168.1.30 - 192.168.1.XX
>
>Hvordan ved jeg om Xyzel har LAN ip 192.168.1.1?

Du kobler en computer direkte til Zyxel - og når der er hul igennem
(netværket fungerer) kører du IPCONFIG /ALL på en komandolinie.

Udskriftens 'Standardgateway' er din Zyxel router...

Hvis ikke du kan komme ind i Zyxel's opsætning, kan du ikke umiddelbart
se hvilke adresser den uddeler - Så må du vælge en tilfældig adresse til
Linksys'en: Men du skal også være svært uheldig for at det giver
problemer. DHCP protokollen er nemlig ret intelligent...

<mlr>

Fra : Palle Jensen

Dato : 08-01-06 21:53

> [...]

> lokalnettet. Der skal kun være een DHCP-server på lokalnettet,
> og det skal være Zyxels da det er den router der er forbundet

Hmmm.... Det er helt sikkert her jeg flder i sumpen.

Jeg har hele tiden tænkt at:

- Zyxel routeren får en IP fra Tiscali, Tele2, whatever.

- Zyxel routeren skulle tildele Linksys routeren en IP.

- Linksys routeren skulle tildele hver PC en IP.

Det der undrer mig at det du forklarer stemmer fint overens med det
som jeg egentlig så ske, men som gik i ged.

Jeg så jo rent faktisk at maskinerne fik nogle IP adresser der
lignede dem fra Zyxels. Altså noget 192.168.1.3X, så den funktion du
nævner har virket.

Jeg oplevede også noget andet. Den stationære PC som jeg brugte til
at tilgå Linksys routeren med 192.168.1.1 opførte sig mærkeligt nogle
gange. F.eks.: Jeg kunne ikke få den stationære på nettet. Jeg
hoppede til routeren. Jeg sad og rettede i opsætningen. Pludselig kom
der "Siden kan ikke vises" i browser vinduet. Jeg mistede
forbindelsen til routeren. Til gengæld var forbindelsen til nettet
pludselig i orden?!

Burde jeg ikke hele tiden kunne tilgå routeren uanset hvad jeg havde
pillet ved?

Det fik mig til at tænke at den opsætning med at have både Zyxel
routeren og PC til stik 1-2-3-4-5 var forkert?

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-01-06 23:54

> [...]

>- Zyxel routeren skulle tildele Linksys routeren en IP.

>- Linksys routeren skulle tildele hver PC en IP.

Hvis det er tanken har du kablet forkert:

Så skal du i stedet kable Zyxel LAN til Linksys WAN.

DHCP-serverne skal i så fald være aktive på begge routere.

Og du skal sikre dig at de to routere uddeler ip-adresser i forskellige
segmenter, f.eks Zyxel i 192.168.1.xxx og Linksys i 192.168.2.yyy. For
hvis konfigurerer DHCP serverne til samme subnet vil netværket ikke
fungere.

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-06 08:44

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er tanken har du kablet forkert:
>
> Så skal du i stedet kable Zyxel LAN til Linksys WAN.

Hej Palle
Et forslag som Michaels lige skrev har jeg brugt, du kobler Zyxel til WAN
på Linksys, så vil al trafik gå gennem den.
Du får dog problemer hvis du vil åbne porte og lignende til internettet...
da der er 2 routere i serie.. Men det er et andet problem

Et alternativ er at bruge en Switch + trådløst accesspoint uden DHCP så
vil du have funktion som tidligere + trådløs port
mvh
Preben

Fra : Lars

Dato : 08-01-06 18:57

"Palle Jensen" <palle.jensen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med Linksys routeren, og bagefter computerne med Linksys'en?
>
> Jeg pillede 5-6 timer i går og er tæt på at gå i spåner

En kopi fra linksys help:
Choose the correct working mode. Keep the default setting, Gateway, if the
Router is hosting your network's connection to the Internet (Gateway mode is
recommended for most users). Select Router if the Router exists on a network
with other routers.

Dvs. hvis du vil have Zyxel routeren foran Linksysen skal du sætte linksys
til router og slå DCHP fra, så computerne får ip fra Zyxel. mht at sætte
linksysen efter en anden router så burde der stå noget om det i manualen på
cden

Hvis du fjerner Zyxel og sætter Linksysen der skal den stå som gateway og
DCHP til, kablet fra internettet tilkobles internet porten.

--
Venlig Hilsen
Lars Funder

Fra : Palle Jensen

Dato : 08-01-06 19:04

On 08 jan 2006, Lars wrote in dk.edb.netvaerk:

> [...]
> the Internet (Gateway mode is recommended for most users).
> Select Router if the Router exists on a network with other

Og det har jeg læst. Derfor satte jeg den til "Router" fordi der sad
en router "foran" (Zyxel).

> [...]
> sætte linksys til router og slå DCHP fra, så computerne får ip
> fra Zyxel. mht at sætte linksysen efter en anden router så burde

Kunne jeg ikke finde, så jeg forstod det. Men det er ovenstående jeg
forsøgte at gøre, dog med amatøragtig tilfældigheds algoritme slået
til fra min side. Ønskede noget konkret til at afstive usikkerheden.
Tror Michael Rasmussen har fat i noget afdet rigtige

> Hvis du fjerner Zyxel og sætter Linksysen

Kan jeg ikke.

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen