Fildeling/LAN problem
Fra : Ukendt

Dato : 04-01-06 16:44

Har lige installeret en ny notebook, - for nemheds skyld kalder jeg den C.
Har i forvejen en desktop - A
og en laptop - B.
Kører alle med XP SP2, og DHCP via en router.
Alle kommer fint på nettet.

Ligegyldig hvad jeg prøver, kan jeg ikke få C til at dele filer med A og
B.
Kan pinge ok mellem A og B på computernavn, men _ikke_ til/fra C.
Derimod kan jeg pinge til/fra C, hvis jeg anvender IP adresserne.
Noget DNS halløj?
(Ipconfig viser DNS adresser ok på alle 3).

Har minutiøst sammenlignet TC/IP opsætningen på dem alle 3, og kan ikke se
nogen forskel.
Eneste synlige forskel er under ipconfig. Her viser A og B
'Nodetype=ukendt', hvilket jeg altid har set på mine maskiner.
Men...., på C vises 'Nodetype=peer-to-peer'

Gætter på, at dette er mit problem?

Men _hvor_ ændres dette? Jeg er på helt bar bund

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-01-06 19:23

"Kjeld Nielsen" kjeldn(snabela)ddf(punktum)dk writes:

> Kan pinge ok mellem A og B på computernavn, men _ikke_ til/fra C.
> Derimod kan jeg pinge til/fra C, hvis jeg anvender IP adresserne.

Har du slået netbios/ipx til på C?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : *** Calle ***

Dato : 05-01-06 22:35

"Thorbjørn Ravn Andersen" wrote:

> Har du slået netbios/ipx til på C?

Hvorfor instalere flere protocoler, han har da IP/TCP Det er jo bare at
sætte det rigtigt om med samme subnet
--
*** Calle ***

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-01-06 23:39

"*** Calle ***" <fake@fake.fake> writes:

> Hvorfor instalere flere protocoler, han har da IP/TCP Det er jo bare at
> sætte det rigtigt om med samme subnet

For at få navneopslaget til at fungere.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : jamen

Dato : 06-01-06 00:29

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> For at få navneopslaget til at fungere.

Men det hænger så ikke sammen med ping, da denne kun benytter tcp/ip
Du kan ikke ikke via ipx få ipen ud fra navnet

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-06 21:51

Den 04/01-2006 klokken 19:22, skrev
nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
i <yu24q4j97kk.fsf@luhmann.netc.dk>:

> Har du slået netbios/ipx til på C?

Det mener jeg ikke, at jeg har på nogen af maskinerne.
Hvor er det, at jeg ser det?
Er det i 'Egenskaber for LAN', hvor jeg bl.a. har
Klientprogram for ......
Fil- og udskriftsdeling .....
Internetprotocol ... ?

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-01-06 22:44

"Kjeld Nielsen" kjeldn(snabela)ddf(punktum)dk writes:

> Er det i 'Egenskaber for LAN', hvor jeg bl.a. har
> Klientprogram for ......
> Fil- og udskriftsdeling .....
> Internetprotocol ... ?

Jeg _tror_ du skal have en protokol på dit netkort der hedder noget i
stil med "NWLink IPX/SPX/NetBIOS Compatible Transport Protocol".

Den protokol giver ihvertfald mulighed for at tilgå maskinerne på navn
selvom du ikke har egen DNS-server.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-06 00:02

Den 04/01-2006 klokken 22:44, skrev
i <yu2hd8j4qja.fsf@luhmann.netc.dk>:

> [...]
> stil med "NWLink IPX/SPX/NetBIOS Compatible Transport Protocol".

> Den protokol giver ihvertfald mulighed for at tilgå maskinerne på navn

Har nu installeret denne protocol på all 3 maskiner.
Det ser ud til, at jeg nu kan se alle 3 computere i 'Netværkssteder', og
også kan tilgå de delte filer, omend set går meegeet langsomt.

Derimod kan jeg stadig ikke pinge på computernavn til/fra maskine C.

Men, nu er det vist tiden for at slutte idag (igår)

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-06 22:02

Den 05/01-2006 klokken 00:01, skrev
i <43bc5593$0$100$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> [...]

> Derimod kan jeg stadig ikke pinge på computernavn til/fra maskine C.
> Men, nu er det vist tiden for at slutte idag (igår)

Ak ja, lykken varede ikke længe.
Da jeg startede op i dag, var problemet tilbage igen

Fandt ud af, at jeg godt kan oprette et netværksdrev, når jeg blot bruger
IP adressen. F.eks. \\192.168.1.xxx\det delte filnavn.

Jeg har nu opgivet at finde ud af, hvorfor jeg ikke kan pinge - samt dele
filer med den nye maskine. Så nu omgår jeg problemt med denne - noget
trekantede - løsning:

1. Giver alle tre maskiner en fast IP adresse på routeren.
2. Opretter netværksdrev for de filer der skal deles - med ovennævnte
metode.

Irriterende, but that's life.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Brian Lund

Dato : 06-01-06 01:53

> [...]
>
> Jeg har nu opgivet at finde ud af, hvorfor jeg ikke kan pinge - samt dele
> filer med den nye maskine. Så nu omgår jeg problemt med denne - noget

Har du firewalls kørende på nogen af dem?

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-06 09:06

Den 06/01-2006 klokken 01:53, skrev
"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk>
i <28631$43bdbf39$55da9c33$22096@news.galnet.dk>:

> Har du firewalls kørende på nogen af dem?

Normalt har jeg Zonealarm Pro kørende på alle maskiner.
Men under disse forsøg har jeg lukket den ned på alle, for at udelukke
denne fejlmulighed.

Med venlig hilsen,
Kjeld