Problem ifbm opsætning af router ?
Fra : Peter Heide

Dato : 29-12-05 20:04

Er koplet op via Digginet. Hvor der sat et dåse op
med et internetstik og telefon.

Har købt denne router da jeg ikke kan få delt min
forbindelse op til mine 2 PC med en switch :

http://reviews.cnet.com/Zonet_ZSR0104CP_router/4505-3319_7-31218381.html

Har gjort præcis som beskrevet hér :

http://www.zonetdanmark.dk/support_router_setup.htm

Men kan ikke komme igennem til default IP adr. Når jeg
sætter stikket i WAN er der ingen internetforb. overhovedet.
Sætter jeg "hovedstikket" i een af LAN er der hul igennem
men kun til een PC ad gangen.

Hvad gør jeg forkert ?

Har spurgt hos Digginet. De ved ikke en skid.

Fra : CopyCat

Dato : 29-12-05 21:38

> [...]
> sætter stikket i WAN er der ingen internetforb. overhovedet.
> Sætter jeg "hovedstikket" i een af LAN er der hul igennem

Det kunne være fordi at leasetiden på din internet ip-adresse gør at
routeren ikke kan få den tildelt ..

det kan også være at du skal have sat noget op i routeren så den kan logge
på internettet, fx. hvis din udbyder bruger DCHP og routeren er sat op til
PPPoE...

Har du forbindelse til routeren fra din computer ?.

Bruger du de rigtige kabler ?

~~Frank .,

Fra : Peter Heide

Dato : 29-12-05 22:22

> [...]
> PPPoE...
>
> Har du forbindelse til routeren fra din computer ?.

sv: nej. men min internerforbindelse går igennem routeren. men den dér
default IP (routerens) kan jeg ikke komme ind til.

:> Bruger du de rigtige kabler ?

sv: jeg bruger de samme som jeg brugte da jeg havde en switch til at lave
mit mini-netværk

Fra : CopyCat

Dato : 30-12-05 00:35

> sv: jeg bruger de samme som jeg brugte da jeg havde en switch til at lave
> mit mini-netværk

Der kan være noget med krydsede kabler .,

får du lys i routeren på wan. når du sætter kablet til fra dit modem/stik i
væggen ?

~~Frank .,

Fra : CopyCat

Dato : 30-12-05 00:49

> sv: nej. men min internerforbindelse går igennem routeren. men den dér
> default IP (routerens) kan jeg ikke komme ind til.

1. får du lys i routeren når du sætter en computer til ?

2. du har sat computer til at hente Ip automatisk ..

3. kør IPCONFIG fra kommandopromt .. hvilken IP fortæller den at din maskine
har ?

4. hvis IP hedder 192.168.1.XXX ., alt okay .. nedenfor kan du se hvilken
Gate-way der er brugt .. det en den IP som din router har...

5. Hvis IP hedder 169.XXX.XXX.XXX genistaller TCP-IP protokol ..

6. Hvis du stadig ikke får forbindelse til router konfig. (192.168.1.1) prøv
med prefixes

http://192.168.1.1
http://192.168.0.1

7. Andre forslag her...

~~Frank.,

Fra : Hans

Dato : 30-12-05 01:06

CopyCat wrote:

> [...]
>
> 5. Hvis IP hedder 169.XXX.XXX.XXX genistaller TCP-IP protokol ..
>
> 6. Hvis du stadig ikke får forbindelse til router konfig.

Det er rigtigt nok. Jeg skimmede lige manualen igennem, og som standard er
den sat op til "Cable modem", hvilket betyder DHCP på wan-siden, intet
hostnavn og routeren anvender dens default mac-adresse. Der er mulighed for
kloning af mac-adresse fra lan, samt give den samme hostnavn som en maskine
der kan komme på internettet.

Web-interfacet ligger på 192.168.1.1 og user og pw. er begge admin.

Det siger dog sig selv, at så længe man ikke kan få kontakt med opsætningen
må fejlen ligge et andet sted, og derfor vil det være spild af tid at rode
med wan-siden.

Den primære opgave må være at få en forbindelse fra en maskine på lan til
routeren i første omgang, og derefter klone mac-adresse og hostnavn fra
maskinen som kan komme på internettet.

Hans

Fra : Peter Heide

Dato : 30-12-05 22:13

Tak for jeres hjælp. Har ikke fået tid til at afprøve det beskrevet endnu.
Prøver på søndag istedet for at glo på skihop-

Fra : Peter Heide

Dato : 31-12-05 01:36

> [...]
> maskine der kan komme på internettet.
>
> Web-interfacet ligger på 192.168.1.1 og user og pw. er begge admin.

Langt om længe har jeg fået forbindelse med routeren via 192.168.1.1

Går i stå ved spørgsmålet om hvilken forbindelse jeg har . E t kabelmodem
er det desværre ikke. Nogen hér der har en ide om hvor jeg skal sætte
fluebenet ?

Fra : Peter Heide

Dato : 31-12-05 01:43

Jeg kan vælge imellem :

cabel modem
fixed-ip xdsl
dial-up xdsl (pppoe)
pptp

hvilke skal jeg vælge ?

Fra : Hans

Dato : 31-12-05 01:47

Peter Heide wrote:

> [...]
>
> Går i stå ved spørgsmålet om hvilken forbindelse jeg har . E t
> kabelmodem er det desværre ikke. Nogen hér der har en ide om hvor jeg

Det er rigtigt nok. Det er en almindelig DHCP-baseret ethernet forbindelse
du har, så den skal stå til Cable Modem, selv om du ikke har et modem
stående rent fysisk.

Husk at klone mac-adresse og hostnavn fra en maskine som kan komme på
nettet, for ellers virker det ikke. Det er også tænkeligt at du skal slukke
og tænde routeren efter du har konfigureret den, så den kan få tildelt en ip
fra DHCP serveren.

Hans

Fra : Hans

Dato : 31-12-05 02:05

Hans wrote:

> [...]
> nettet, for ellers virker det ikke. Det er også tænkeligt at du skal
> slukke og tænde routeren efter du har konfigureret den, så den kan få

Og du skal iøvrigt også huske at genstarte din maskine, da den ellers ikke
vil få tildelt en lan-adresse fra routeren, men blive hængende på den
wan-adresse som den har fra din isp.

Det er med andre ord ikke nok bare at hive netværkskabler ud og bytte rundt,
hvis det er det du gør, og vær tålmodig når routeren tændes. Nogle routere
er flere minutter om at blive klar.

Hans

Fra : Peter Heide

Dato : 31-12-05 02:28

Hej Hans,

Det er præcis hvad jeg lige har gjort inden jeg læste dit mail.

Og vupti, så var den der. Jeg kan ikke rigtig sige hvad jeg gjorde, men
det virkede. Især efter at have rebootet PCen.

Husk at klone mac-adresse og hostnavn fra en maskine som kan komme på
> nettet, for ellers virker det ikke.

sv : har ingen ide om hvad du skriver om og tror bestemt ikke jeg klonet
noget. Jeg drønede bare lige igennem opsætningen og somsagt så var der
hul
igennem til begge PCer på een gang.

Hermed tak for hjælpen alle sammen og godt nytår !