Optimere OSX
Fra : Steen Jensen

Dato : 22-01-06 10:11

Hej.
Jeg ser mere og mere til den fjollede badebold, så indtil jeg får sat
lidt mere RAM i min iBook G4, ville jeg prøve at afhjælpe situationen
lidt, ved at optimere systemet.
Jeg hentede OnyX, og kørte forskellige indstillinger.
Bla. forsøgte jeg at køre "verify and repair permissions" - det tog da
en hulens tid!
Så satte jeg den til at gøre det i nat istedet, men funktionen stoppede
nærmest 25% inde.
Det kan vel ikke tage SÅ lang tid?

Er der noget med, at OSX (Panther) har et tilsvarende værktøj, og
hvor/hvordan bruger jeg det?

PFT

Steen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 22-01-06 10:26

Steen Jensen wrote:
> [...]
> nærmest 25% inde.
> Det kan vel ikke tage SÅ lang tid?
>
> Er der noget med, at OSX (Panther) har et tilsvarende værktøj, og

Jeg kender ikke OnyX (jeg er altid skeptisk overfor værktøjer der påstår
at kunne optimere et Unix-styresystem), men mon ikke
Progammer->Hjælpeprogrammer->Diskværktøj kan det samme.

Hvis din maskine bliver langsommere og langsommere og reperation af
disktilladelser ikke lykkes, er der nok en diskfejl. Den kan måske være
årsagen til nedsat hastighed.

--Martin

Fra : Steen Jensen

Dato : 22-01-06 11:11

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> Progammer->Hjælpeprogrammer->Diskværktøj kan det samme

Tak for det, i starten kører det helt anderledes tjept!
Så sker der desværre det, at programmet siger "Diskværktøj har mistet
forbindelsen med Disk Management Tool, slut Diskværktøj og prøv igen"!
Dette sker uanset om jeg vil Kontrollere eller Reparere, og det sker
hver gang. Hvad gør jeg ved det?

Fra : Steen Larsen

Dato : 22-01-06 11:16

In article <1h9kc9q.mib75sdqz9xgN%steen@rudekuvert.dk>,
steen@rudekuvert.dk (Steen Jensen) wrote:

> [...]
> forbindelsen med Disk Management Tool, slut Diskværktøj og prøv igen"!
> Dette sker uanset om jeg vil Kontrollere eller Reparere, og det sker

Prøv at starte op fra den CD/DVD som fulgte med maskinen eller den du
installerede X fra. Derfra kan du køre Disk Utility/Repair og
efterfølgende Repair Permissions.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 22-01-06 17:17

Steen Larsen wrote:

> Prøv at starte op fra den CD/DVD som fulgte med maskinen eller den du
> installerede X fra. Derfra kan du køre Disk Utility/Repair og
> efterfølgende Repair Permissions.

Dette ville også være mit bud. Der ser ud til at være noget i vejen med
din disk.

--Martin

Fra : john_doe

Dato : 22-01-06 19:30

On 2006-01-22 11:10:40 +0100, steen@rudekuvert.dk (Steen Jensen) said:

> [...]
> forbindelsen med Disk Management Tool, slut Diskværktøj og prøv igen"!
> Dette sker uanset om jeg vil Kontrollere eller Reparere, og det sker

Uh - det lyder ikke godt. Jeg har netop været igennem samme omgang med
det slutresultat at min harddisk til sidst stod helt af. Så jeg har
lige skiftet harddisk! Min gode råd er at få lavet en backup ASAP -
hvis du altså stadig kan starte maskinen - derudover ville jeg ikke
forsøge at reparere med software (prøvede selv forgæves Diskwarrior og
Techtool). Nyd/brug maskinen så længe du kan, men vær klar til at din
harddisk opgiver ævret.

Beklager pessimismen

JD

Fra : Steen Jensen

Dato : 22-01-06 22:12

john_doe <john_doe@spam.com> wrote:

> Nyd/brug maskinen så længe du kan, men vær klar til at din
> harddisk opgiver ævret.

Uha, det lyder ikke godt

Cocktail "klarede" i øvrigt opgaven præcist så dårligt som OnyX....altså
gik i stå halvvejs inde.
Ser ud til jeg skal begynde at spare sammen til en ny HD!

Det var skidt.

Fra : Sebastian

Dato : 22-01-06 23:02

Steen Jensen <steen@rudekuvert.dk> wrote:

> Uha, det lyder ikke godt
>
> Cocktail "klarede" i øvrigt opgaven præcist så dårligt som OnyX....altså
> gik i stå halvvejs inde.
> Ser ud til jeg skal begynde at spare sammen til en ny HD!
Gå hellere forbi banken og køb den nu. Det kan gå meget stærkt.
Spørgsmålet er ikke om disken bryder sammen, men hvornår den gør det.
Hvis du ikke selv er fiks ved skruetrækkeren, kan du måske finde en der
kan klare det for dig.

hilsen
Sebastian
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Mikael Kern

Dato : 23-01-06 12:04

Lav en backup. NU! Og lad være med at bruge din Mac før du har fået lavet
den BU.

mvh. Mikael Kern

Fra : Steen Jensen

Dato : 23-01-06 14:39

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> Hvis du ikke selv er fiks ved skruetrækkeren, kan du måske finde en der
> kan klare det for dig.

Ved ikke om det er noget jeg selv kan klare, men det vrimler vist ikke
med Mac-brugere i Randers

Fra : Mikael Kern

Dato : 23-01-06 14:49

> Ved ikke om det er noget jeg selv kan klare, men det vrimler vist ikke
> med Mac-brugere i Randers

Der er hjælp at hente i Hjortshøj/Århus
- men det er ikke så svært...

mvh. Mikael Kern

Fra : Frederik Sørensen

Dato : 24-01-06 18:22

Steen Jensen <steen@rudekuvert.dk> wrote:

> Ved ikke om det er noget jeg selv kan klare, men det vrimler vist ikke
> med Mac-brugere i Randers

Du må godt kontakte mig, jeg bor i Randers :)

Frederik

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-06 13:46

On 2006-01-22 22:11:37 +0100, steen@rudekuvert.dk (Steen Jensen) said:

> [...]
> gik i stå halvvejs inde.
> Ser ud til jeg skal begynde at spare sammen til en ny HD!

Har du tjekket SMART status på disken?
Hvor meget ledig plads er der på disken?
Har du prøvet at reperere disken med diskværktøj (fsck), enten i single
usermode ller når du booter fra installations mediet?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Steen Jensen

Dato : 23-01-06 14:39

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Har du tjekket SMART status på disken?

Øh, næ. Hvad er det?

> Hvor meget ledig plads er der på disken?

Der skulle være 8-9 GB tilbage ud af 80, så det skulle ikke være et
problem.

> Har du prøvet at reperere disken med diskværktøj (fsck), enten i single
> usermode ller når du booter fra installations mediet?

Heller ikke.
Må hellere få lavet sikkerhedskopier af ting som billeder og musik, samt
diverse dokumenter - og så få anskaffet en ny HD.

Nogle bud på en god HD til en iBook (minimum 80 BG)?
Det er nok for dyrt at købe hos Apple.
Kan man skifte sådan en fyr selv?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-06 14:43

Steen Jensen <steen@rudekuvert.dk> wrote:

> Nogle bud på en god HD til en iBook (minimum 80 BG)?
> Det er nok for dyrt at købe hos Apple.

Kr. 899,00,- ex moms for en seagate 80 GB

> Kan man skifte sådan en fyr selv?

ja ... hvis du er helt tryg ved masser af skruer og lidt vold :)

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-01-06 19:18

Steen Jensen <steen@rudekuvert.dk> wrote:

> Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

<snip>

> Der skulle være 8-9 GB tilbage ud af 80, så det skulle ikke være et
> problem.

Jo det kan! Der er kun ca 10 pct ledigt.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-06 15:42

Steen Jensen skrev:

> Så sker der desværre det, at programmet siger "Diskværktøj har
> mistet forbindelsen med Disk Management Tool, slut Diskværktøj
> og prøv igen"!

Det kan selvfølgelig være hardwareproblemer med selve disken, men
det kan også blot være nogle iTunes-filer i mappen Library ->
Receipts. Jeg har for nylig haft samme fejl på en G4 på jobbet,
hvor diskværktøjet, CCC og Cocktail alle gik i stå, når der skulle
repareres eller kontrolleres disktilladelser. Diskværktøjet kom
med samme fejl, som du nævner.

Prøv at gå ind i Library/Bibliotek -> Receipts og sørg for, at der
kun ligger filen iTunesX.pkg og iTunesPhoneDriver.pkg.
Hvis der ligger andre iTunes-pkg'er derinde, så slet dem. Prøv så
derefter diskværktøjet igen.

Hos mig var der både en iTunes.pkg og en iTunes4.pkg og det var en
af de to, eller måske dem begge, som lavede koks i det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 29-01-06 16:33

In article <drino7.3mk.1@tgm.dyndns.dk>, Thomas G. Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> kun ligger filen iTunesX.pkg og iTunesPhoneDriver.pkg.
> Hvis der ligger andre iTunes-pkg'er derinde, så slet dem. Prøv så

Tak for tippet - nu virker det igen - jeg havde fået fejlen efter
seneste opgradering af itunes, Quicktime og Security-update.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-06 16:57

Villy Erichsen skrev:

> Tak for tippet - nu virker det igen - jeg havde fået fejlen efter
> seneste opgradering af itunes, Quicktime og Security-update.

Præcis det samme her på min G4 på jobbet. Det skete også efter en
iTunes, Quicktime og Security-update, men det er underligt nok den
eneste, som fik fejlen. De andre ser ikke ud til at lide under det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-06 16:20

Hej Steen

Steen Jensen wrote:
> [...]
> Jeg hentede OnyX, og kørte forskellige indstillinger.
> Bla. forsøgte jeg at køre "verify and repair permissions" - det tog da

Med Onyx tager det på en 80gb partition på min G4/1,4ghz ca. 3-4 timer
for den at reparere, hvis jeg kører 'multiscripts'. 'Repair Permissions'
alene tager ca. 45-60min....

> Så satte jeg den til at gøre det i nat istedet, men funktionen stoppede
> nærmest 25% inde.
> Det kan vel ikke tage SÅ lang tid?

Nej, det må ikke tage så lang tid. Onyx lavede samme nummer hos mig de
første par gange, indtil jeg brugte en 'force quit', genstartede og
kørte hver enkelt script for sig. - Men det lykkedes kun delvis...

> Er der noget med, at OSX (Panther) har et tilsvarende værktøj, og
> hvor/hvordan bruger jeg det?

Du kan også bruge 'Cocktail 3.5.4 (Panther Edition). Den kan nogenlunde
det samme som Onyx, men jeg synes, den er mere pålidelig - og hurtigere.
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/550208/CocktailPE.dmg

Der er også 'MainMenu 1.5.1. Den er ikke så dårlig, hvis man kører
'single scripts'
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/695481/MainMenu151.dmg

Til en fuld diskoptimering anbefales - af mange - System Optimize X' -
http://www.mkd.cc/sox/ - men jeg bryder mig ikke om den. Den er meget
langsom...

Hvis du har Norton Systemworks 3.0 - og kun 3.0! - kan du med fordel
bruge først DiskDoctor og derefter SpeedDisk, men det skal gøres fra en
Norton CD med bootsystem. - Jeg foretrækker klart Norton Systemworks
3.0. Den har altid gjort et pålideligt arbejde. Selvom nogen hævder det
modsatte, så har den _aldrig_ lavet brok i noget her eller hos de folk,
hvor jeg har brugt den.

Hvis du har DiskWarrior 3.03, kunne det også være en idé at lægge et nyt
directory på disken/partitionen. At din PB er blevet langsommere, kan
godt skyldes uorden i din 'Extend B-tree' struktur.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 22-01-06 17:22

Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
> 3.0. Den har altid gjort et pålideligt arbejde. Selvom nogen hævder det
> modsatte, så har den _aldrig_ lavet brok i noget her eller hos de folk,

Jeg har kun hørt at Norton-software smadrer ens computer. Så lad være
med det. Jeg forstår heller ikke, Erik, at du bliver ved med at anbefale
det. Når du har haft nedbrud på en af dine maskiner, er Norton-software
næsten altid impliceret.

> Hvis du har DiskWarrior 3.03, kunne det også være en idé at lægge et nyt
> directory på disken/partitionen. At din PB er blevet langsommere, kan
> godt skyldes uorden i din 'Extend B-tree' struktur.

Dette forstår jeg ikke betydningen af.

I øvrigt er det i store hele meningsløst at køre
diskoptimeringsværktøjer på Mac OSX. Det er ikke en Windows-maskine.
Enten gør de ingen forskel eller også -- i værste fald -- smadrer de
systemet.

--Martin

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 22-01-06 20:41

> Med Onyx tager det på en 80gb partition på min G4/1,4ghz ca. 3-4 timer
> for den at reparere, hvis jeg kører 'multiscripts'. 'Repair Permissions'
> alene tager ca. 45-60min....

Det er ikke OnyX' skyld, at det tager den tid. OnyX udfører jo bare
nogle standard-scripts, som allerede ligger i systemet.

Reparation af tilladelser kan allerede gøres fra diskværktøj. OnyX gør
det samme.

Optimering af systemet (pre-binding) kan allerede gøres med et værktøj i
kommandolinjen. Det sker i øvrigt ved visse system-opdateringer.

Kørsel af cron-scripts kan også gøres fra kommandolinjen, og sker i
øvrigt automatisk om natten, hvis man lader maskinen stå tændt. Det gør
man jo ikke, så det er godt nok at køre dem en gang imellem, men
egentligt kun relevant, hvis man beskæftiger sig meget med det
underliggende UNIX-system.

OnyX checker _ikke_ filsystemet, checker _ikke_ harddisken fysisk og
defragmenterer _ikke_ filsystemet.

Check af filsystemet sker automatisk ved opstart, hvis det ikke er
markeret "rent" fra nedlukning. Det kan desuden gennemtvinges, hvis man
starter i "single user mode", eller hvis man starter fra system-CD'en og
kører diskværktøj.

Andre GUI-værktøjer, som udfører de sammen standard-scripts som OnyX,
tager naturligvis den samme tid...

> [...]
> 3.0. Den har altid gjort et pålideligt arbejde. Selvom nogen hævder det
> modsatte, så har den _aldrig_ lavet brok i noget her eller hos de folk,

Jeg synes, det er vovet at anbefale en defragmentering af en harddisk,
som muligvis er ved at stå af.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 22-01-06 21:03

Thorkil Olesen wrote:

> Jeg synes, det er vovet at anbefale en defragmentering af en harddisk,
> som muligvis er ved at stå af.

Præcis.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-06 13:55

On 2006-01-22 20:41:07 +0100, slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk
(Thorkil Olesen) said:

> Jeg synes, det er vovet at anbefale en defragmentering af en harddisk,
> som muligvis er ved at stå af.

eller et defekt filsystem for den sags skyld...

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-02-06 12:02

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Du kan også bruge 'Cocktail 3.5.4 (Panther Edition). Den kan nogenlunde
> det samme som Onyx, men jeg synes, den er mere pålidelig - og hurtigere.
> http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/550208/CocktailPE.dmg

Der er _ingen_ forskel på hastigheden! Det der tager tid er
generrering af locate og whatis databaserne samt reperationen af
rettighederne. Programmer som Cocktail osv starter alle de samme
scripts til genrereringen af databserne og det samme program
(diskutil) til reperation af rettigheder.

Fra : Steen Jensen

Dato : 25-01-06 15:00

Frederik Sørensen skrev:

> Du må godt kontakte mig, jeg bor i Randers :)
> Frederik

Hej Frederik.
Jeg har formatteret disken, det hjalp faktisk en smule på det.
Jeg har dog lavet sikkerhedskopier af de væsentlige ting på HD, for
på et tidspunkt kommer der nok andre boller på suppen.

Jeg takker for tilbuddet, men de næste 10-12 dage er jeg hængt ret
meget op, og så må vi se hvad der sker derefter.

Nyhedsgrupperne følger jeg pt via GoogleGroups, da jeg ikke gider
hente diverse programmer til iBook'en, hvis den alligevel skulle stå
af om kort tid.

Jeg vil gerne takke alle for den store hjælp, det var rart

Steen