Apple Danmark
Fra : Brian S

Dato : 18-01-06 17:07

Jeg har svært ved at komme i tanke om et firma mere anonymt end Apple
Danmark. Apple er blevet et af verdens stærkeste brands. Hvor dygtigt
bliver det udnyttet i Danmark? Kan I pege på noget, fra Apple Danmarks
side, der bare minder om markedsføring af Apples produkter i Danmark?
Hvordan er Apples markedsandel på computere i Danmark sammenlignet med
Tyskland, England, Sverige og Norge?

Brian

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-01-06 17:35

Brian S <brian_skryder@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> side, der bare minder om markedsføring af Apples produkter i Danmark?
> Hvordan er Apples markedsandel på computere i Danmark sammenlignet med

Jeg kan kun svare på den første del. Nej det kan jeg ikke komme i tanker
om. Men jeg tror ikke at Apple-DK folkene har så meget indflydelse på
det. Det er nok snarere den europæiske ledelse man skal skyde på.

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk
--
Bliv donor: http://www.sundhed.dk/

Fra : tom

Dato : 19-01-06 02:32

On 2006-01-18 17:35:06 +0100, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:

> [...]
> om. Men jeg tror ikke at Apple-DK folkene har så meget indflydelse på
> det. Det er nok snarere den europæiske ledelse man skal skyde på.

Jeg har ved flere lejligheder været oppe nord for KBH, og sagt hej til
dem dem deroppe. Og sidst jeg talte med dem.. ( det er et par år siden)
forklarede de at årsagen til at de stort set hverken annoncerer eller
på anden måde slår på tromme for deres ellers udemærkede produkter,
hænger sammen med befolkningstallet...!!
Jep, her i landet bor der i følge apple kun 5 millioner, og derfor kan
det ikke betale sig at markedsføre apple.
I sverige bor der nogle flere millioner, netop nok til at der ( vsit
nok) ind imellem sågar bliver placeret reklamer på TV. ( måske er det
kun radio/aviser/magasiner!?)
I forhold til markedsføring i mindre lande, vælger apple i stedet at
lade deres forhandlere ( og de gør det jo ret fint) markedsføre det
hele..
Så får de lidt sdtøtte, og alle er glade...
Det kan være at tingene har ændret sig nu..
Men det tror jeg nu ikke..
Tom

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 19-01-06 19:15

tom <spam@bam.dk> wrote:

> I sverige bor der nogle flere millioner, netop nok til at der ( vsit
> nok) ind imellem sågar bliver placeret reklamer på TV. ( måske er det
> kun radio/aviser/magasiner!?)

Jep - tv-reklamer for apple ses skam hinsidan. Glem ikke at den svenske
uv-verden er meget flinke end vi til at bruge mac. De ses skam på flere
svenske skoler. Og lige netop dette er jeg overbevist om er den bedste
"reklame" et brand kan få. De vil jo huske det resten af livet.
(Det er nok heller ikke kun pga vor innovation at Bill G valgte landet
her frem for f. eks. Sverige. Jeg mener: Windows er nærmest totalt
dominerende her - med det offentliges støtte! (Svarer næsten til: Kører
du ikke Ford, må du ikke bruge vejene))

-- and don't forget to boogie

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 19-01-06 19:18

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Glem ikke at den svenske
> uv-verden er meget flinke end vi til at bruge mac.

hmm - hvad der dog sker sprogligt når man sidder med iBogen i sofaen og
tv'et kørende
flinkere havde været korrekt

-- and don't forget to boogie

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 19-01-06 20:15

tom <spam@bam.dk> wrote:

> [...]
> hele..
> Så får de lidt sdtøtte, og alle er glade...
> Det kan være at tingene har ændret sig nu..

Apple bruger ikke en klejne på markedsføring i DK.
Forhandlerne får næppe tilskud idag. Der er ihvertfald langt mellem
annoncerne.
Tværtimod får forhandlerne den lavest mulige avance. De største kan
score 6-8% på professionelle maskiner, de små fisk som mig selv kan
"score" 3% og 1% på konsument-produkter hvilket reelt er ingenting,
fordi alt + lidt mer ædes op af fragt og administration.
Resultatet er at man ikke gider løfte en finger for at sælge et
Apple-produkt.
Jeg forstår ikke og har aldrig forstået den markedsstrategi.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 20-01-06 13:47

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
> Apple-produkt.
> Jeg forstår ikke og har aldrig forstået den markedsstrategi.

Synes du Apple skulle sætte prisen op så forhandlerne kunne tjene noget
mere?

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-01-06 18:29

> Synes du Apple skulle sætte prisen op så forhandlerne kunne tjene noget
> mere?

Nej - jeg synes man skulle give forhandlerne lidt mere luft til at tjene
penge på Apple, sådan at det igen blev sjovt at handle Apple-produkter.
Det burde være i alles interesse.

Oveni skulle man støtte det samlede salg med nogle ordentlige
reklamekampagner.

Jeg forestiller mig at det ville skabe et mersalg som mindst kunne dække
udgiften.

Ifølge Steve Jobs tjener Apple selv 25% på salg af computere. Så er det
vel lidt luset kun at tilbyde det yderste salgsled 1% (reelt 0 eller
-1).

Det kan af og til være svært at bevare begejstringen.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-06 00:22

> [...]

> bliver det udnyttet i Danmark? Kan I pege på noget, fra Apple Danmarks
> side, der bare minder om markedsføring af Apples produkter i Danmark?

Ja, apple havde en stand op CM2006 ...

<http://www.cm2006.dk>

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-01-06 02:49

> Ja, apple havde en stand op CM2006 ...
>
> <http://www.cm2006.dk>

Ja med 2x30" skærme og Aperture... Nice setup. Der var også en iMac
17" med Intel processor.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-06 08:52

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Ja med 2x30" skærme og Aperture... Nice setup. Der var også en iMac
> 17" med Intel processor.

Jep ... men stadig vil jeg give topic starteren ret .. apple mangler at
markedsføre sig lidt mere i danmark ... Det er lidt "preaching to the
choir" at udstille på en konference hvor nok 70-80 % af deltagerne er
mac folk i forvejen ..

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-01-06 11:10

> [...]
> markedsføre sig lidt mere i danmark ... Det er lidt "preaching to the
> choir" at udstille på en konference hvor nok 70-80 % af deltagerne er

Helt enig! Men det har sikkert været billigt at stille sig op der

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-06 11:23

> Helt enig! Men det har sikkert været billigt at stille sig op der

tja ... det må jo åbenbart ikke koste noget :)

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?