Bedste editor til HTML/CSS kodning?
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-01-06 08:15

Hejsa,

Jeg har købt mig et par bøger for at lære XHTML og CSS, så jeg kan få
opdateret min HTML viden.

Da det er på hobby-plan gider jeg ikke bruge flere hundrede kroner på
en editor (BBEdit...), men hvilken editor er det bedste til det formål?

TextWrangler, SubEthaEdit... oder?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-01-06 09:26

spam@rfn.dk (René Frej Nielsen) writes:

> [...]
>
> Da det er på hobby-plan gider jeg ikke bruge flere hundrede kroner på
> en editor (BBEdit...), men hvilken editor er det bedste til det formål?

Bedste er stærkt subjektivt :)

nvu er en selvstående udgave af Mozillas editor - den er ok til
almindelige ting.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-01-06 17:27

> Bedste er stærkt subjektivt :)
>
> nvu er en selvstående udgave af Mozillas editor - den er ok til
> almindelige ting.

Er det ikke en WYSIWYG editor? Det er meningen at jeg vil kode det
hele i hånden og har investeret i nogle bøger, så jeg vil helst ikke
have nogen WYSIWYG editor. Det er jo for fristende

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-01-06 18:10

> [...]

> hele i hånden og har investeret i nogle bøger, så jeg vil helst ikke
> have nogen WYSIWYG editor. Det er jo for fristende

DET sagde du ikke noget om! Jeg troede du skulle have lavet noget
arbejde i en fart...

Du bør under alle omstændigheder have en editor der kan gemme i
ISO-Latin-1, og helst også en der kan lave visuelt frugtsalat (det gør
det nemmere at se hvor man har glemt et vigtigt tegn). Unixverdenen
har et hav af editorer, og der er helt sikkert også en du kan lide.

Personligt kan jeg anbefale "vim" som er en Unix-vi på højoktan, og
som jeg bruger dagligt under Windows.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-01-06 18:24

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Personligt kan jeg anbefale "vim" som er en Unix-vi på højoktan, og
> som jeg bruger dagligt under Windows.

Selvfølgelig i en GUI-udgave til Mac. Se vim.org

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-01-06 22:51

> Selvfølgelig i en GUI-udgave til Mac. Se vim.org

Nice. Den skal jeg lige kigge nærmere på...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-01-06 22:50

> DET sagde du ikke noget om! Jeg troede du skulle have lavet noget
> arbejde i en fart...

My bad.

> [...]
> har et hav af editorer, og der er helt sikkert også en du kan lide.
>
> Personligt kan jeg anbefale "vim" som er en Unix-vi på højoktan, og

Hvis den lufter bare en lille-bitte smule af den rigtige vi, så nej
tak! Det er nok det mest arkaiske stykke software jeg har prøvet og
jeg går altid i panik, hvis jeg får startet den. Hvis man skal
skrive noget så mystisk som !q(whatever) for at lukke et program, så
er det altså for nørdet for mig

Men ISO-Latin-1 er korrekt ja. Er vim så lige så mærkelig som vi?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-01-06 22:59

spam@rfn.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Men ISO-Latin-1 er korrekt ja. Er vim så lige så mærkelig som vi?

Vim burde have heddet "vi 30 år efter" fordi det er det det er.

Jeg synes du skal prøve en GUI udgave og så glemme dens historiske
rødder :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-01-06 23:10

> Vim burde have heddet "vi 30 år efter" fordi det er det det er.
>
> Jeg synes du skal prøve en GUI udgave og så glemme dens historiske
> rødder :)

Den tester jeg lige. Der er spøjst nok stadig mennesker der udsætter
sig for det selvpineri at bruge den gamle vi, helt frivilligt

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-01-06 11:25

spam@rfn.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Den tester jeg lige. Der er spøjst nok stadig mennesker der udsætter
> sig for det selvpineri at bruge den gamle vi, helt frivilligt

Den har til gengæld den enorme fordel at den findes og virker på et
system der er i kritisk tilstand på intensivafdelingen.

Jeg har efterhånden været forbi så mange forskellige Unixsystemer
gennem tiden at jeg har indset fordelen af at i det mindste kunne lave
basale redigeringer uden at skulle bede systemdimsen om at installere
de første 100 programmer (herunder en grafisk brugerflade). Det
bliver selvfølgelig ikke meget bedre af at systemdimsen er en selv.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-01-06 21:32

> [...]
> de første 100 programmer (herunder en grafisk brugerflade). Det
> bliver selvfølgelig ikke meget bedre af at systemdimsen er en selv.

Det er sandt. Men er der ikke andre teksteditorer som bare "altid" er
til stede? Altså såsom pico der er til at forstå for hvide mennesker?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-01-06 23:31

spam@rfn.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Det er sandt. Men er der ikke andre teksteditorer som bare "altid" er
> til stede? Altså såsom pico der er til at forstå for hvide mennesker?

Jo, men de er værre...

http://www.gnu.org/fun/jokes/ed.msg.html

Hvad bliver det næste? At du vil have at musen virker?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-01-06 01:08

> Jo, men de er værre...
>
> http://www.gnu.org/fun/jokes/ed.msg.html
>
> Hvad bliver det næste? At du vil have at musen virker?

Det må være nogle meget mærkelige mennesker, der programmerede de
editorer dengang.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-01-06 09:27

spam@rfn.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Det må være nogle meget mærkelige mennesker, der programmerede de
> editorer dengang.

vi er et kraftværktøj som kan køre over en MEGET langsom
modemforbindelse uden hardware handshake.

At du ikke kan lide det er ok, men nu er det engang sådan at den
oprindelige Unixverden så ud.

Jeg har engang set en Unix-"powerpoint"-præsentation, hvor der blev
skiftet billede ved at gå en side frem i vi. Ren, rå tekst uden alt
det der farver og striber.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-01-06 21:38

> Vim burde have heddet "vi 30 år efter" fordi det er det det er.
>
> Jeg synes du skal prøve en GUI udgave og så glemme dens historiske
> rødder :)

Argh... den er da godt nok ikke særligt nem at arbejde med... hvad gør
den nemmere end CLI udgaven? Såvidt jeg kan se, skal man stadig bruges
dens meget mystiske tastaturkommandoer.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-01-06 23:32

> [...]

> Argh... den er da godt nok ikke særligt nem at arbejde med... hvad gør
> den nemmere end CLI udgaven? Såvidt jeg kan se, skal man stadig bruges

Har du ikke en mus? Der er menuer og alting...

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-01-06 01:09

> Har du ikke en mus? Der er menuer og alting...

Jo, men jeg synes stadig den er underlig. Skal man ikke stadig bruge
kommandoer for at indsætte osv?

Jeg tror nu nok jeg holder mig til SubEthaEdit og lign. men tak for
forsøget

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-01-06 09:28

spam@rfn.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Jeg tror nu nok jeg holder mig til SubEthaEdit og lign. men tak for
> forsøget

Spørger du om det bedste, får du naturligvis tilbudt det bedste.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 17-01-06 19:28

René Frej Nielsen wrote:

> Er det ikke en WYSIWYG editor? Det er meningen at jeg vil kode det
> hele i hånden og har investeret i nogle bøger, så jeg vil helst ikke
> have nogen WYSIWYG editor. Det er jo for fristende

Hej René

Hvad med Alpha? Den er god til at tegnkonvertere frem og tilbage til
ASCII (7 bit) html-kodet æøå og "læsbar" form med bl.a. æøå. Det gøres i
menuen "ko-symbol"->"Character Translation":
http://www.maths.mq.edu.au/~steffen/Alpha/AlphaX/
Citat: "...While it is preferred that you use the the latest (i.e.
non-expired) release available, it is sometimes useful to run older
releases. To override the beta expiry check at startup, create a folder
(or file) next to your AlphaX application named Don't expire Alpha beta
(exactly)..."

-

Kig evt. også på BBEdit:

BBEdit:
http://www.barebones.com/index.shtml

Freeware version:
BBEdit Lite - 6.1.2
lite version of the powerful text editor:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/604

BBEdit HTML extensions (har aldrig testet dem):
http://nti.uji.es/software/bb-html-ext/

mvh/Glenn

Fra : Martin Schyth

Dato : 17-01-06 14:22

> TextWrangler, SubEthaEdit... oder?

emacs eller den noget mere hardcore vim/vi

/Martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-01-06 17:26

Martin Schyth <fumsen@hotmail.com> wrote:

> emacs eller den noget mere hardcore vim/vi

Hø... jeg vil gerne have en Mac GUI editor til den slags.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : 123@123.co

Dato : 17-01-06 22:14

René Frej Nielsen wrote:

> Hø... jeg vil gerne have en Mac GUI editor til den slags.

Bluefish

http://bluefish.openoffice.nl/index.html

Fra : 123@123.co

Dato : 17-01-06 22:31

123@123.co wrote:

> Bluefish
>

> http://bluefish.openoffice.nl/index.html

Mac OSX users can use "fink install bluefish" to download and install
Bluefish.

Fra : Martin Schyth

Dato : 18-01-06 18:41

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> skrev 2006-01-17:

> Hø... jeg vil gerne have en Mac GUI editor til den slags.

Så prøver jeg igen - vim - findes i en gui version (så er vi ude af
billedet) - emacs findes også i gui version...

Det er faktisk 2 rigtigt gode editorer som er gratis...

Kunne ikke selv finde på at benytte andet...

/Martin

Fra : tom

Dato : 19-01-06 14:15

On 2006-01-18 18:40:34 +0100, Martin Schyth <fumsen@hotmail.com> said:

> [...]
>
> Det er faktisk 2 rigtigt gode editorer som er gratis...
>
> Kunne ikke selv finde på at benytte andet...

Er det ikke stadig muligt at finde en lite (gratis) version af bbedit,
evt til os9..
Mener at jeg i en periode kørte med lite versionen...
Ellers, hvis du bare skriver bogstaver og koder ( og ved hvad du laver)
er det faktisk lettest at skrive dem i det gamle læs tekstm og så
ellers bare åbne siderne i safari..
Omvendt har du brug for at applikationen genererer nogle auto coder
ahref etc, ligesom den også stiller et "katalog" op, når du laver css,
kunne du overveje dreamweaver i en try version..
Så har du 30 dage til at komme igang ( mener stadig at de kører med try
versioner!?)

bbedit giver dig forøvrigt hverken kataloger eller andet.. tror ikke
engang at du kan smide siden på serveren.. men jeg kan huske forkert..
( du skal dermed OGSÅ bruge et ftp program)

PPS
har apple ikke lavet et eller andet gratis "lav selv dine hjemmesider"
program..
Hvis de har det, kan du vel ignorere alle de fine templates/presets og
konsentrere dig om css og html koderne..
Slutteligt tror jeg at du sagtens kan finde interfaces på
http://www.hotscripts.com/
der tillader dig at gøre det hele i en browser!?

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 18-01-06 19:42

On 2006-01-17 08:15:06 +0100, spam@rfn.dk (René Frej Nielsen) said:

> [...]
>
> Da det er på hobby-plan gider jeg ikke bruge flere hundrede kroner på
> en editor (BBEdit...), men hvilken editor er det bedste til det formål?

Jamen, så vil jeg da lige sige: Emacs.

http://homepage.mac.com/zenitani/emacs-e.html

--
Mario Kart DS Friend Code: 034419-814862

Fra : Kjell Olausson

Dato : 20-01-06 23:40

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
>
> Da det er på hobby-plan gider jeg ikke bruge flere hundrede kroner på
> en editor (BBEdit...), men hvilken editor er det bedste til det formål?

PageSpinner
http://www.optima-system.com/pagespinner/

--
Regards, Kjell O