USB-driver efterlyses
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-01-06 21:43

En af mine bekendte har fået et HP Photosmart M517 digitalkamera, der er
dog det lille problem, at den medfølgende software er til OSX, og han
kører MacOS 9.2, men løsningen kunne evt. være en USB-driver fra en anden
type HP digicam, eller en all-round USB-driver.

- er der nogen som kan hjælpe...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-01-06 21:50

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> [...]
> han kører MacOS 9.2, men løsningen kunne evt. være en USB-driver fra
> en anden type HP digicam, eller en all-round USB-driver.

Har han prøvet blot at putte det i og se om det dukker op som en disk?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-01-06 22:19

Hej Thorbjørn

Det kunne være, det er nok, men jeg tvivler på det, når det er en HP. De
kan godt være lidt tricky med deres interfaces - især på deres kameraer
og scannere...

Men hvis han prøver, skal kameraet være tilslutet og tændt, når han
starter computeren for at have en chance... Det var på den måde, jeg
kunne få et Medion til at virke i OS 9.2.2 på min gamle B&W G3...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-01-06 22:48

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Har han prøvet blot at putte det i og se om det dukker op som en disk?

Ja selvfølgelig er det forsøgt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-01-06 23:48

> Ja selvfølgelig er det forsøgt...

Så skal du huske at skrive det når du spørger.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-01-06 22:05

Hej Niels

Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> kører MacOS 9.2, men løsningen kunne evt. være en USB-driver fra en
> anden type HP digicam, eller en all-round USB-driver.

Der findes 4 forskellige ver. af M517, - ingen af dem har software til
OS 9.x - kun til OS X. Har checket, om der er andre, der evt. vil kunne
bruges - fx. 417, - men desværre er al software til OS 9.x nu væk med
den nye serie fra HP.

> - er der nogen som kan hjælpe...?

Jeg har nogle specielle 'Apple build' USB drivere til brug med enheder,
som de kalder for 'missing devices'. Dem kan du få ved at sende en mail
til mig på <kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>. De har ihvertfald virket
udmærket på OS 9.2.2 sammen med et Medion M5725, der overhovedet ikke
har software til Mac.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-01-06 22:51

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> til mig på <kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>. De har ihvertfald virket
> udmærket på OS 9.2.2 sammen med et Medion M5725, der overhovedet ikke

Ja tak... du kan bare sende dem til mailto:info@niels-ebbesen.net - det
er en valid e-mail adresse, og mailserveren er sat op til at håndtere
mails med store attachments...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-01-06 22:59

Hej Niels

De skulle være fremme nu...
mvh. Erik Richard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-01-06 23:24

Erik Richard Sørensen wrote:

> De skulle være fremme nu...
> mvh. Erik Richard

De er modtaget og vidersendt, jeg skal nok vende tilbage med info om
deres virkning...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-01-06 19:50

Erik Richard Sørensen wrote:

> De skulle være fremme nu...

Nu er USB-driverne testet og de virker desværre ikke, men løsningen kunne
være at købe et 32 Megebyte SD kort og kortlæser, er der nogen der har et
bud en billig SD-kortlæser, som virker med MacOS 9.2

PS: Det er en gammel iMac med 96 Megabyte RAM og en 10 Gigabyte harddisk,
så jeg er ikke meget for at opgradere den til MacOSX.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-01-06 20:23

> [...]

> kunne være at købe et 32 Megebyte SD kort og kortlæser, er der nogen
> der har et bud en billig SD-kortlæser, som virker med MacOS 9.2

Jeg har en billig kinesisk multikortlæser (har ikke kostet over 100
kroner) som tilkobles via USB. Den blev accepteret uden at kny. Jeg
har dog ikke prøvet med SD kort, kun Compact Flash og SmartMedia.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-01-06 21:13

> [...]

> kroner) som tilkobles via USB. Den blev accepteret uden at kny. Jeg
> har dog ikke prøvet med SD kort, kun Compact Flash og SmartMedia.

Hvilket mærke og hvor kan den købes...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-01-06 21:22

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Hvilket mærke og hvor kan den købes...?

Det er en noname jeg har fået i gave, så jeg må blive dig svar
skyldig.

Men det lader til at OS 9 understøtter Mass Storage USB dimser
korrekt, så du skulle kunne putte en vilkårlig USB dims på.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-01-06 23:32

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Men det lader til at OS 9 understøtter Mass Storage USB dimser
> korrekt, så du skulle kunne putte en vilkårlig USB dims på.

Jeg var lige på edbpriser.dk og tjekke priserne og udbudet af kortlæsere,
de kører allesammen USB ver. 2.0, kan det køre sammen med en gammel iMac,
så vidt jeg husker er deres USB porte ver. 1.0...???

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-01-06 23:58

> [...]

> kortlæsere, de kører allesammen USB ver. 2.0, kan det køre sammen med
> en gammel iMac, så vidt jeg husker er deres USB porte ver. 1.0...???

USB 2.0 dimser _skal_ understøtte USB 1. (Jeg har læst på USB
standarden for nylig).

Vi tager den lige igen: Jeg har i skrivende stund en noname USB 2.0
multikortlæser sat til en iMac med OS 9.2.2 og det kører uden
problemer. Kræver den ikke drivere til Windows (moderne versioner) gør
det nok heller ikke til OS 9.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-01-06 20:17

> [...]

> multikortlæser sat til en iMac med OS 9.2.2 og det kører uden
> problemer. Kræver den ikke drivere til Windows (moderne versioner) gør

Problemet er løst, det har vist sig, at der i kameraets menu-system er
mulighed for at vælge, at kameraet skal være en extern USB-disk, og så
blev det promte synlig på Mac'ens skrivebord som en disk...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-06 21:47

Hej Niels

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Nu er USB-driverne testet og de virker desværre ikke,

Hm, så har jeg ikke andre muligheder at tilbyde... - og dog... Har du
mulighed for at prøve at installere CamediaMaster 4.2 på maskinen? - CM
4.2 reg. faktisk mit Medion kamera

> men løsningen kunne være at købe et 32 Megebyte SD kort og kortlæser,
> er der nogen der har et bud en billig SD-kortlæser, som virker med
> MacOS 9.2

SanDisk ImageMate USB 2.0/1.1 findes i flere versioner til forskellige
korttyper. - Jeg har den selv til XD/SM, men den findes også til andre.

Systemkrav/hardwarekrav er - til Mac - min. OS 9.1 og/eller OS X 10.1.2,
CD ROM drev + USB port [ - det står der faktisk]. Jeg har ikke fået
den pakket ud endnu, men der må vel lige en CD med drivere indeni...

Prismærket siger 229kr., men jeg gav kun 149kr. for den i Merlin.

> PS: Det er en gammel iMac med 96 Megabyte RAM og en 10 Gigabyte
> harddisk, så jeg er ikke meget for at opgradere den til MacOSX.

Den kan køre 10.3.x, men 96mb RAM er absolut minimum.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-01-06 22:41

Erik Richard Sørensen wrote:

> Den kan køre 10.3.x, men 96mb RAM er absolut minimum.

Ham jeg skal hjælpe bor 100 kilometer væk, så der skal ikke
eksperimenteres, så det nemmeste og billigste er nok, at købe et SD
hukommelseskort og en USB-kortlæser...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-06 23:02

Hej Niels

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Ham jeg skal hjælpe bor 100 kilometer væk, så der skal ikke
> eksperimenteres,

Åh jo, men Apple Remote Desktop er nu ikke helt tosset.

> så det nemmeste og billigste er nok, at købe et SD
> hukommelseskort og en USB-kortlæser...

Klart. en 517 er jo kun født med 32mb fast hukommelse, så fx. et 256mb
eller 512mb kort vil 'gøre underværker' i form af at kunne køre i max.
opløsning. Jeg kører selv i 2048x1536HQ på mit Olympus C760, - det giver
et hæderligt resultat...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>