Dvd drev..Virker ikke med OS4
Fra : Tom

Dato : 18-12-05 15:13

Jeg havde en gammel maskine, der forøvrigt både er fin og god, meeen..
G4eren, 500 MP der oprindeligt er født med DVD Ram ( DVDer i de der kasser,
har netop fået udskiftet sit drev ( der nu er blevet til et moderne DVD
drev)
Og så kan drevet IKKE læse min install disk til OS4..
Hvad søren er der galt..
Det er et DVD + og - drev, der vist nok også kan RW..
Jeg har brændt et par diske, og set film på det, så det ser ud til at alt
virker..bortset fra system disk ( DVD)
Er det fodi den er slidt, eller kræver OS diske specielle drev..?!

Har installeret fra DVDen flere gange før ( ikke på denne maskine ) uden
problemer
Drevet er et væske ægte no name, med 2 MB cache og i system prfil hedder
det..
DVDRW IDE 16X

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-05 16:23

Tom wrote:
> [...]
> problemer
> Drevet er et væske ægte no name, med 2 MB cache og i system prfil hedder

Hej Tom

Har du prøvet at slette parameter rammen?

-

Prøv at anvende:

Other World Computing's XPostFacto - 4.0:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11168
Citat: "...Helps to install and boot Mac OS X, Mac OS X Server, and
Darwin on certain unsupported systems..."

download:
http://eshop.macsales.com/OSXCenter/XPostFacto/Framework.cfm?page=XPostFacto.html

XPostFacto:
http://www.opendarwin.org/projects/XPostFacto/

-

Jeg har en PowerMac 7500 med G3-kort og har installeret 10.4.1 (opg. til
10.4.3) via et DVD+-RW med ATA-grænseflade via et Tempo Ultra ATA66 PCI
(ATA<->SCSI bridge)! Jeg har nu anvendt det i flere uger. Jeg har
tidligere haft installeret 10.1.x og 10.2.x i flere år. Maskinen kan
anvendes til de fleste ting, dog ikke større videoflade afspilninger.

Der skulle dog laves en del krumspring og hardware:
*For hver gang systemet får Apple opgraderinger skal XPostFacto
synkronisere filer (men ellers ikke). Den meddeler normalt, når der er
behov for det.
*Tempo Ultra ATA66 PCI eller SCSI. Kan dog håndtere op til ca. 137GB.
*Slå disk-sleep fra på drev der har boot-partitioner. Ellers kan den
ikke finde boot-disken efter sleep.
*Installere PowerLogix CPU Director - 2.3b1, så backside cache kan
anvendes. ( http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macos/10492 ).

mvh/Glenn

Fra : Tom

Dato : 18-12-05 17:11

On 18/12/05 16:22, in article 43A57EBA.6050905@none.at-alll, "Glenn
Møller-Holst" <no_email_address@none.at-alll> wrote:

> Hej Tom
>
> Har du prøvet at slette parameter rammen?

Næ. Jeg har såmænd bare knaldet det i, i stedet for et CD (r) drev..
Jeg kigger lige på det..
Tak,
Tom

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-12-05 22:02

Hej Glenn - og Tom...

Glenn Møller-Holst wrote:

> Har du prøvet at slette parameter rammen?

Det har ingen betydning for, om OS 10.4 kan læses af drevet.

> [...]
> Citat: "...Helps to install and boot Mac OS X, Mac OS X Server, and
> Darwin on certain unsupported systems..."

Det er ikke nødvendig på en G4. Alle G3 og G4 med 'Open Firmware' kan
installere alle OS X versioner 'native' uden brug af hjælpeprogrammer
som XPF.

> [...]
> tidligere haft installeret 10.1.x og 10.2.x i flere år. Maskinen kan
> anvendes til de fleste ting, dog ikke større videoflade afspilninger.

Ja, PCI PowerMac med eller uden processoropgraderinger skal bruge XPF,
hvis man vil køre OS X. Uden G3 eller G4 opg. til de maskiner er max
systemet dog OS X 10.1.5.

> [...]
> *Tempo Ultra ATA66 PCI eller SCSI. Kan dog håndtere op til ca. 137GB.
> *Slå disk-sleep fra på drev der har boot-partitioner. Ellers kan den

Det skulle ikke være nødvendig på 10.4.x, hvis du har husket at boot
partitionen max. må være 8gb og at den ligger på partition 1.

> *Installere PowerLogix CPU Director - 2.3b1, så backside cache kan
> anvendes. ( http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macos/10492 ).

Hm, backside cachen er altid slået til på en 7500 - også med en G3 opg.,
men du kan med fordel bruge CPU Director til at ændre på cachens
hastighed, - hvis den fx. står til 2:1 kan du med fordel ændre til 5:2.
Det har jeg fx. gjort ved min Beige G3/1133mhz. - Den var hurtig før,
men den er væsentlig hurtigere nu, når store programmer som fx.
Freehand, Canvas, MSOffice 2001 skal bruges...

Det, jeg tror, der er galt med dit drev, Tom, er, at det ikke har Apple
Firmware - ELLER - som jeg har set flere eksempler på på det seneste, -
at OS X 10.4 DVD'en har en fejl i presningen, hvilket gør, at ikke alle
drev - selv ikke med Apple Firmware - ikke vil hverken læse fra, boote
fra eller installere fra DVD'en. - Og så er det bare ned i butikken
medbringende kvittering og så få sættet byttet til en ny. Man er nok
nødt til at være lidt bestemt og holde fast på, at det _ER_ omfattet af
garantien / reklamationsretten.

Kontroller også lige, at der ikke er hverken en 'fedtfinger' eller andet
snavs på DVD'en, - det er nok til, at give problemer.

Jeg har selv problemerne lige nu med både en 10.3.x og en 10.4. 10.3
sættet vil ikke installere fra noget som helst eller på noget som helst.
Apple har erkendt fejlen, men vil ikke give en ny, så jeg må til at
snakke med store bogstaver... - Min 10.4 vil kun installere fra en
Pioneer DVR-106D og en NEC 2500A, men ikke fra en Pioneer DVR-103D og en
DVR-107D. De to sidste er ikke født med Apple firmware....

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Tom

Dato : 18-12-05 23:32

On 18/12/05 22:02, in article 43a5ce62$0$9303$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> Pioneer DVR-106D og en NEC 2500A, men ikke fra en Pioneer DVR-103D og en
> DVR-107D. De to sidste er ikke født med Apple firmware....

Lugter lidt af mit problem..
Tjekekde lige på en anden maskine..
Ingen problemer..
altså at disken ikke kan læses af mit nye drev.. Der godt kan læse "alt
andet", bare ikke lige OS4..
Nå men jeg får en skive med den næste maskine.. så må vi se om det virker!?
Tom

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-12-05 00:06

Hej Tom

Tom wrote:

> Lugter lidt af mit problem..
> Tjekekde lige på en anden maskine..
> Ingen problemer..

Nogle lasere har et lidt større 'sporbredde' end andre. Hvis laseren så
er 'for tyk' vil den nogle gange komme til at lappe over, så den ikke
kan skelne sporene korrekt.

> altså at disken ikke kan læses af mit nye drev.. Der godt kan læse "alt
> andet", bare ikke lige OS4..
> Nå men jeg får en skive med den næste maskine.. så må vi se om det virker!?

Du må jo lave en 'backup' af en original CD/DVD uden at komme i
karambolage med Apples licens. Så hvad med at prøve at lave en kopi på
en DVD-RW på det drev, der virker. Sporvidden på mange brændere er som
sagt forskellige fra hinanden, så det kunne jo være, at dit noname drev
kunne læse en kopi. Jeg vil foreslå, at du i så tilfælde bruger Toast
6.x eller 7.x og ikke brænde fra Finder.