Knækket strømstik på 12" PB logicboard
Fra : Jonas Voss

Dato : 09-12-05 12:38

Jeg skulle bare lige skifte disk i min 12" powerbook, fulgte
vejledningen fra http://pbfixit.com/, og det gik også fint indtil jeg
skulle tage kabler til strøm og lyd ud fra logicboardet, Strømstikket
sad så godt fast i soklen, at soklen røg af logicboardet, og jeg er nu i
tvivl om hvorvidt jeg kan nøjes med at lime den tilbage på (bruddet er
ret rent), eller om den skal lodes tilbage på. Umiddelbart ser det ud
som om den var limet på til at begynde med, men jeg er ikke sikker.

Ydermere er jeg meget i tvivl om hvorvidt det vil være fornuftigt af
mig, at prøve at lodde den fordi a) jeg ikke har prøvet det før og, b)
der er ikke meget plads på det logicboard, så hvis jeg loder forkert
kunne det godt gå hen og blive meget svært at gøre det om.

Nogen der har nogle erfaringer med den slags, og har lyst til at dele
deres råd?

Mvh, Jonas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-05 13:56

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
> kunne det godt gå hen og blive meget svært at gøre det om.
>
> Nogen der har nogle erfaringer med den slags, og har lyst til at dele

Vigtigst er at du kun gør hvad der er nødvendigt!

Så undersøg sagen grundigt.

Strømstikket skal monteres 100% korrekt ellers kan der ikke gå den strøm
der skal til, eller også opstår der brandfare fordi der går for høj en
strøm i en for lille "passage."

Jeg ved ikke hvordan der ser ud, men er printbanen løftet med af, ja så
limer du sikkert bare det hele tilbage igen.

Har du derimod hevet stikke ud af pladen så kan der være nogle ledninger
der ikke har forbindelse længere. Se på bagsiden. Tag et billede. Opvarm
stederne med ledning og rens alt op.

Går du igang med at lodde så husk:
1) loddekolben skal være temperaturstyret (ikke en loddepistol på 200
watt!)
2) loddespidsen skal være pinligt ren. (loddetin med flussmiddel kommes
på spIdsen, som trykkes af i en våd svamp, bliv ved til den er
spejlblank.)
3) kom loddetin på de to emner.
4) lod de to emner sammen via det loddetin der allerede er sat på.
(øv dig på en stump ledning mht pkt. 3 og 4)

bruger du ovenstående måde kan det udføres så hurtigt at intet naboemne
får for megen varme.

Inden du går i gang så vær helt afslappet!!!

Det meste af arbejdet er at lære din loddekolbe at kende, før du bruger
den.

Du kan med fordel kontakte en lokal elektronikmand og få ham til at gøre
det.

Flemming Rubini

Fra : Jonas Voss

Dato : 09-12-05 15:21

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

[...]

> [...]
>
> Har du derimod hevet stikke ud af pladen så kan der være nogle ledninger
> der ikke har forbindelse længere. Se på bagsiden. Tag et billede. Opvarm

Ja, det er lige det. Umiddelbart ser det ikke til at den har siddet ned
igennem pladen, men blot siddet ovenpå. Det ser ikke ud som om den var
loddet fast før, men blot limet, men det er vel at mærke mine uerfarne
øjne der kigger på den. Jeg skal se om jeg kan tage nogle billeder af
det, og poste dem her på mandag.

> Går du igang med at lodde så husk:

[...]

Tak for loddetips, jeg håber ikke jeg kommer til at skulle gøre det, for
det kan jeg ikke hitte ud af, det ligger helt stramt. Så hellere
overlade det til nogen der ved hvad de gør. Er der evt. nogen her fra
gruppen der ville være i stand til at klare den slags mod betaling? Jeg
er i DK mellem jul og nytår, så der kan det muligvis ordnes.

Mange tak for dit svar.

Mvh, Jonas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-05 20:42

On 2005-12-09 13:55:42 +0100, flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) said:

> Du kan med fordel kontakte en lokal elektronikmand og få ham til at gøre
> det.

det vil jeg også sige. Hvis ikke JIOnas var fløjet til det store udland
vill jeg kunne give ham et nummer på en der med sikkerhed kunne klare
opgaven for en slik.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen