Er der en PC kompatibel Mac
Fra : B. Svensen

Dato : 04-12-05 05:39

Da Macerne ser smarte ud, så påtænker jeg om jeg skal
anskaffe mig en. Jeg har en masse PC programmer, kan
disse mon køre uden problemer på en af Mac'erne?

--
Hilsen Bent S.

Fra : Steen Jensen

Dato : 04-12-05 09:48

B. Svensen <news@bsvensen_news.com> wrote:

> Da Macerne ser smarte ud, så påtænker jeg om jeg skal
> anskaffe mig en. Jeg har en masse PC programmer, kan
> disse mon køre uden problemer på en af Mac'erne?

Nope, sansynligvis ikke.
Derimod kan du finde tilsvarende programmer, der virker på en Mac. Er
det købe-programmer fra en seriøs producent, er der dog en god mulighed
for, at de virker på en Mac.

Det er så´n lidt forvirrende - men det er nu ikke lige det, der skal
afholde dig fra at skifte til Mac, du kan altid finde et program du har
brug for - ofte freeware.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-05 10:06

In article <439272c5$0$84033$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, B. Svensen wrote:
> Da Macerne ser smarte ud, så påtænker jeg om jeg skal
> anskaffe mig en. Jeg har en masse PC programmer, kan
> disse mon køre uden problemer på en af Mac'erne?

Vent nogle måneder, så kan du købe en Intel Mac. Vil sandsynligvis
kunne lave dual-boot til Windows og MacOS X. Eller du vil kunne køre
dine Windows programmer under Wine under OS X.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-12-05 11:25

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> Vent nogle måneder, så kan du købe en Intel Mac. Vil sandsynligvis
> kunne lave dual-boot til Windows og MacOS X. Eller du vil kunne køre
> dine Windows programmer under Wine under OS X.

Ja, en MacIntel bliver også mit næste køb. Dejligt at kunne køre MacSOUP
og Vinterberg & Bodelsen på samme maskine, uden emulering à la
VirtualPC
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-12-05 10:46

On 2005-12-04 05:38:32 +0100, "B. Svensen" <news@bsvensen_news.com> said:

> Da Macerne ser smarte ud, så påtænker jeg om jeg skal
> anskaffe mig en. Jeg har en masse PC programmer, kan
> disse mon køre uden problemer på en af Mac'erne?

nej, en mac bruger en anden processorarkitektur (IBM/Frescale's PowerPC
RISC) end PC'ere (Intel og AMD's x86 CISC), derudover bruger mac'en
Apples styresystem.

Du kan dog emulere en x86 PC på Mac OS X og afvikle windows i
emulatoren. Det går tæske langsom og emulations programmet koster en
pÆn sjat penge.

i 2. kvartal af 2006 begynder Apple en udfasning af Frescale PowerPC
processorne til fordel for Intel x86 processorere (next generation
Pentium M kaldet "Yonah"). Disse maskiner vil ud over Mac OS X, kunne
afvikle Windows XP, men det vil være blasfemisk. I 2006 vil det være
modellerne "mini" og "iBook" der får Intel processore.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Jens

Dato : 04-12-05 10:46

B. Svensen <news@bsvensen_news.com> wrote:

> Da Macerne ser smarte ud, så påtænker jeg om jeg skal
> anskaffe mig en. Jeg har en masse PC programmer, kan
> disse mon køre uden problemer på en af Mac'erne?

Som udgangspunkt: Nej! Mac kører på andre processorer og et helt andet
styresystem, så programmer til den ene kan ikke køre på den anden.

Når det er sagt, skal det også med, at mange programleverandører leverer
deres programmer til både Windows og MacOS - af og til på samme CD-ROM.

For at svare ordentligt på dit spørgsmål skal vi vide, hvilke programmer
Du skriver om.
--

Jens F

Fra : B. Svensen

Dato : 04-12-05 21:28

> For at svare ordentligt på dit spørgsmål skal vi vide, hvilke programmer
> Du skriver om.
> --
>
> Jens F

Primært bruger jeg Microsofts word, excel, Photodraw, frontpage.
og har gjort det i 10 år. Jeg har rigtigt mange filer af forskellig art,
som jeg dårligt kan overskue at undvære.
Så jeg må nok vente på en intelMac til næste år.

--
Hilsen Bent S.

Fra : Jon

Dato : 04-12-05 21:40

> Primært bruger jeg Microsofts word, excel, Photodraw, frontpage.
> og har gjort det i 10 år. Jeg har rigtigt mange filer af forskellig art,
> som jeg dårligt kan overskue at undvære.

Jomen så må vi nyansere litt:

Det finnes en etter min oppfatning aldeles utmerket *) MS Office til Mac
som åpner disse filene helt uten problemer (med unntak for FrontPage). I
tillegg finnes diverse Open Source-alternativer som f.eks. OpenOffice.
Så det å få åpnet filene er overhodet ikke noe problem. Det som _ikke_
er mulig er å kjøre samme versjon av et program, altså den samme
eksekverbare fil, på både Mac og PC. Du må ha en Mac-versjon av f.eks.
Word, men så spiller det også.

Du må med andre ord slett ikke unnvære dine filer.

*) Jeg vet mange er uenige og ikke kan like MS-programmer, men la oss i
alle fall være enige om at MS Office på Mac finnes og anvendes av svært
mange.

> Så jeg må nok vente på en intelMac til næste år.

Ikke hvis det er det som er problemet - se over.
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-12-05 22:06

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

<snip>

> *) Jeg vet mange er uenige og ikke kan like MS-programmer, men la oss i
> alle fall være enige om at MS Office på Mac finnes og anvendes av svært
> mange.

Jeg er enig med dig. MS Office på Mac er fremragende, og det ville være
en væsentlig ulempe, hvis MS Office ikke fandtes til OS X.

Både Excel og Word er i øvrigt begge oprindeligt Mac OS programmer.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 05-12-05 22:11

> [...]
> som jeg dårligt kan overskue at undvære.
> Så jeg må nok vente på en intelMac til næste år.
Forkert konklusion, jfr. Jons fine indlæg.
Du går galt i byen, hvis du blander begreberne sammen. Naturligvis skal
du kunne bruge dine filer, men det er jo ret ligegyldigt, hvilket
program du netop bruger til at redigere filerne. Officepakken findes som
sagt, og til grafik og web finder du et mindst lige så fornuftigt udvalg
til Mac som til pc.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-12-05 23:13

On 2005-12-05 22:11:25 +0100, no@way.dk (Jens Rasmussen) said:

> [...]
> program du netop bruger til at redigere filerne. Officepakken findes som
> sagt, og til grafik og web finder du et mindst lige så fornuftigt udvalg

en ny Office licens er dog ganske dyr, hvilket kan være en fornuftigt
grund til at blive på den platform man allerede har licens til - i
dette tilfælde Windows.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 06-12-05 18:46

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> en ny Office licens er dog ganske dyr, hvilket kan være en fornuftigt
> grund til at blive på den platform man allerede har licens til - i
> dette tilfælde Windows.
Ja, hvis Office er det primære behov.
Se
http://humac.dk/
---
Køb en ny Mac og spar op til 50% på Microsoft Office 2004. Tilbuddet
gælder til og med 31. januar 2006. Du betaler fuld pris i butikken, og
får så efterfølgende rabatten overført til din bankkonto.
---

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-12-05 19:37

On 2005-12-06 18:46:18 +0100, no@way.dk (Jens Rasmussen) said: